20 sierpnia amerykańska spółka Lockheed Martin zaprezentowała fotografie ukończonego pierwszego z sześciu samolotów transportowych (i tankujących) C-130J Super Hercules, zamówionych przez Republikę Federalną Niemiec. Warto zauważyć, że pierwsze fotografie z montażu pojawiły się 7 maja br. (Montaż pierwszego niemieckiego Super Herculesa).
Amerykańska spółka Lockheed Martin zaprezentowała fotografie ukończonego pierwszego z sześciu samolotów transportowych (i tankujących) C-130J Super Hercules, zamówionych przez Niemcy
Sfotografowany podczas wytaczania z malarni przy zakładach spółki Lockheed Martin w miejscowości Marietta w stanie Georgia, egzemplarz o numerze seryjnym 5930 otrzymał numer rejestracyjny niemieckich wojsk lotniczych (Luftwaffe) 55+01. Samolot został ukończony w lipcu. Teraz czekają go próby naziemne, oblot techniczny i testy w locie, tak aby zdążyć przed terminem przekazania użytkownikowi, wyznaczonym na luty 2022. Tym samym Niemcy staną się szóstym użytkownikiem tych samolotów w Europie.
Plan zakupu amerykańskich samolotów został ogłoszony 4 października 2016. Niemcy otrzymały zgodę na zakup trzech transportowych C-130J-30 Super Hercules i trzech powietrznych tankowców KC-130J Hercules 4 maja 2018 za maksymalnie 1,4 mld USD. Umowa międzyrządowa została sygnowana dwa lata później. Dostawy wszystkich samolotów mają zakończyć się w 2024 (C-130J-30 i KC-130J dla Niemiec).
Co istotne, ze względu na pilną potrzebę operacyjną, Departament Obrony USA zgodził się na udostępnienie miejsca na linii produkcyjnej pierwotnie przeznaczonej na egzemplarze dla amerykańskich sił zbrojnych (USA zamówiły 50 Super Herculesów).
Niemcy zamówiły trzy samoloty transportowe C-130J-30 Super Hercules i trzy powietrzne tankowce KC-130J Hercules / Zdjęcia: Lockheed Martin
W międzyczasie, 17 maja niemiecka grupa Rheinmetall AG i francuska spóła Thales informowały w oddzielnych komunikatach prasowych, że zawarły umowę z Lockheed Martin na podwykonawstwo przy budowie niemiecko-francuskiego międzynarodowego ośrodka szkoleniowego dla przyszłych załóg samolotów transportowych i tankujących C-130J/KC-130J Super Hercules. Ośrodek o nazwie France/Germany Multinational Training Centre będzie mieścił się w 105. francuskiej bazie lotniczej Évreux w Normandii, gdzie znajduje się siedziba 1/62. Eskadry Transportowej Vercors wojsk lotniczych i kosmicznych (Armée de l’Air et de l’Espace). To tam trafią niemieckie Super Herculesy, obok egzemplarzy francuskich (Rheinmetall i Thales zapewnią wsparcie francuskich i niemieckich C-130J, Pierwszy KC-130J dla Francji).
Nowe samoloty zastąpią po części kilkanaście przestarzałych Transall C-160D o napędzie turbośmigłowym, które zostaną wycofane z eksploatacji do końca roku. Będą uzupełnieniem cięższych Airbus A400M-180 Atlas, które już teraz są koniem roboczym Luftwaffe z odebranymi dotąd 36 egzemplarzami (z zamówionych 53 z opcją na 7 kolejnych).
Samoloty C-130J Super Hercules, jak i ich cztery podstawowe wyspecjalizowane warianty, zostały zakupione przez 18 państw w liczbie ponad 400 egzemplarzy i wylatały dotąd ponad 2 miliony godzin. Transportowy C-130J-30 z wydłużonym kadłubem jest najpopularniejszą konfiguracją samolotu C-130J. Prototyp C-130J został oblatany 5 kwietnia 1996. W służbie w amerykańskich siłach zbrojnych od 1999. Został opracowany po fiasku programu Advanced Medium STOL Transport, który miał na celu budowę następcy C-130 Hercules. W porównaniu z nim, zmodernizowany model otrzymał m.in. nowe silniki turbośmigłowe Rolls-Royce AE 2100D3 o mocy 4637 KM każdy w miejsce Allison T56-A-15 o mocy 4590 KM, nową kabinę, a niektóre wersje także winglety redukujące zużycie paliwa.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.