Przejdź do serwisu tematycznego

Pierwszy lot C-130H w polskich barwach

Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych poinformowało o oblocie pierwszego średniego samolotu transportowego Lockheed C-130H Hercules w barwach Sił Powietrznych RP.

W poniedziałek, 11 marca, Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych (DG RSZ) poinformowało w mediach społecznościowych o oblocie pierwszego średniego samolotu transportowego Lockheed C-130H Hercules w barwach Sił Powietrznych RP.

Zdjęcia: Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych

Pierwszy lot w biało-czerwonych barwach wykonał Hercules C-130 w wersji H. Samolot 91-9141 to najmłodszy z 5 Herculesów wersji H, które otrzymaliśmy w ramach umowy z USA – czytamy na profilu DG RSZ na platformie społecznościowej X.

Mowa o trzecim chronologicznie dostarczonym do Polski egzemplarzu, jak wspomniano, o nr rejestracyjnym 91-9141, który 12 grudnia 2023 wylądował w 33. Bazie Lotnictwa Transportowego w Powidzu. Przyleciał on z portugalskich zakładów OGMA – Indústria Aeronáutica de Portugal, gdzie przeszedł przegląd i naprawę na koszt USA poprzez grant NV-D-GAA.

Został wyprodukowany w 1990 i służył wcześniej w 154. Szkolnej Eskadrze (154th Training Squadron) Lotnictwa Gwardii Narodowej stanu Arkansas i stacjonującej na lotnisku Little Rock. Z tego samego źródła będą pochodzić dwa ostatnie C-130H dla Polski: 89-1182, 89-1185, pozyskane na podstawie zmiany pierwotnej umowy z Amerykanami procedurą w ramach programu C-130 Ramp-to-Ramp (R2R), czyli bezpośrednio z sił zbrojnych. Według harmonogramu miałyby trafić do Polski do połowy bieżącego roku.

Inaczej było w przypadku pierwszych dwóch egzemplarzy, 85-0035 i 85-0036, które dotarły do kraju, odpowiednio, 15 lipca 2022 oraz 18 października 2022. Zostały one przejęte w ramach umowy z 14 kwietnia 2021 o wartości 14,3 mln USD, w formie grantu w ramach programu EDA (Excess Defense Articles). Zostały wyprodukowane w 1985 i zakończyły służbę w 357. Eskadrze Transportowej USAF (357th Airlift Squadron), stacjonującej w bazie lotniczej Maxwell w stanie Alabama w 2017, a następnie były przechowywane w konserwacji na terenie składowiska kontrolowanego przez 309th Aerospace Maintenance and Regeneration Group (AMARG) w Tucson Arizonie. Egzemplarze te nadal przechodzą obsługi okresowe/przegląd strukturalny PDM w Wojskowych Zakładach Lotniczych Nr 2 w Bydgoszczy, a także są dodatkowo doposażane w sprzęt lotniczy, zgodnie z wymaganiami Sił Powietrznych.

Na terytorium Polski znajduje się zaplecze obsługowo-remontowe samolotów C-130, zarówno w Siłach Zbrojnych RP, jak i w podmiotach wchodzących w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ), co daje możliwość utrzymania wysokiego poziomu dostępności operacyjnej przy zaangażowaniu krajowego przemysłu. Wszystko dzięki porozumieniu strategicznemu z 23 stycznia 2020 pomiędzy PGZ a spółką Lockheed Martin.

Pięć C-130H dołączy do pięciu starszych C-130E, dostarczonych do Polski w latach 2009-2012. Wariant H otrzymał w nową awionikę, giroskopy laserowe i radar pokładowy Northrop Grumman AN/APN–241 LPCR (Low Power Color Radar). Ponadto, dysponuje zmodernizowanymi silnikami turbośmigłowymi Allison T56-A-15 o mocy 3377 kW (4591 KM).

C-130H ma prędkość przelotową 589 km/h na wysokości 6060 m, natomiast pułap praktyczny z maksymalnym ładunkiem 19 090 kg wynosi 7077 m. Maksymalna masa startowa wynosi 69 750 kg, z czego 16 590 kg to nominalna masa ładunku. Zasięg przy nominalnym ładunku to 1945 km.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X