W poniedziałek, 11 marca, Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych (DG RSZ) poinformowało w mediach społecznościowych o oblocie pierwszego średniego samolotu transportowego Lockheed C-130H Hercules w barwach Sił Powietrznych RP.
Zdjęcia: Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych
Pierwszy lot w biało-czerwonych barwach wykonał Hercules C-130 w wersji H. Samolot 91-9141 to najmłodszy z 5 Herculesów wersji H, które otrzymaliśmy w ramach umowy z USA – czytamy na profilu DG RSZ na platformie społecznościowej X.
Mowa o trzecim chronologicznie dostarczonym do Polski egzemplarzu, jak wspomniano, o nr rejestracyjnym 91-9141, który 12 grudnia 2023 wylądował w 33. Bazie Lotnictwa Transportowego w Powidzu. Przyleciał on z portugalskich zakładów OGMA – Indústria Aeronáutica de Portugal, gdzie przeszedł przegląd i naprawę na koszt USA poprzez grant NV-D-GAA.
Został wyprodukowany w 1990 i służył wcześniej w 154. Szkolnej Eskadrze (154th Training Squadron) Lotnictwa Gwardii Narodowej stanu Arkansas i stacjonującej na lotnisku Little Rock. Z tego samego źródła będą pochodzić dwa ostatnie C-130H dla Polski: 89-1182, 89-1185, pozyskane na podstawie zmiany pierwotnej umowy z Amerykanami procedurą w ramach programu C-130 Ramp-to-Ramp (R2R), czyli bezpośrednio z sił zbrojnych. Według harmonogramu miałyby trafić do Polski do połowy bieżącego roku.
Inaczej było w przypadku pierwszych dwóch egzemplarzy, 85-0035 i 85-0036, które dotarły do kraju, odpowiednio, 15 lipca 2022 oraz 18 października 2022. Zostały one przejęte w ramach umowy z 14 kwietnia 2021 o wartości 14,3 mln USD, w formie grantu w ramach programu EDA (Excess Defense Articles). Zostały wyprodukowane w 1985 i zakończyły służbę w 357. Eskadrze Transportowej USAF (357th Airlift Squadron), stacjonującej w bazie lotniczej Maxwell w stanie Alabama w 2017, a następnie były przechowywane w konserwacji na terenie składowiska kontrolowanego przez 309th Aerospace Maintenance and Regeneration Group (AMARG) w Tucson Arizonie. Egzemplarze te nadal przechodzą obsługi okresowe/przegląd strukturalny PDM w Wojskowych Zakładach Lotniczych Nr 2 w Bydgoszczy, a także są dodatkowo doposażane w sprzęt lotniczy, zgodnie z wymaganiami Sił Powietrznych.
Na terytorium Polski znajduje się zaplecze obsługowo-remontowe samolotów C-130, zarówno w Siłach Zbrojnych RP, jak i w podmiotach wchodzących w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ), co daje możliwość utrzymania wysokiego poziomu dostępności operacyjnej przy zaangażowaniu krajowego przemysłu. Wszystko dzięki porozumieniu strategicznemu z 23 stycznia 2020 pomiędzy PGZ a spółką Lockheed Martin.
Pięć C-130H dołączy do pięciu starszych C-130E, dostarczonych do Polski w latach 2009-2012. Wariant H otrzymał w nową awionikę, giroskopy laserowe i radar pokładowy Northrop Grumman AN/APN–241 LPCR (Low Power Color Radar). Ponadto, dysponuje zmodernizowanymi silnikami turbośmigłowymi Allison T56-A-15 o mocy 3377 kW (4591 KM).
C-130H ma prędkość przelotową 589 km/h na wysokości 6060 m, natomiast pułap praktyczny z maksymalnym ładunkiem 19 090 kg wynosi 7077 m. Maksymalna masa startowa wynosi 69 750 kg, z czego 16 590 kg to nominalna masa ładunku. Zasięg przy nominalnym ładunku to 1945 km.
Na 🇵🇱 niebie widać już efekty realizacji umowy na pozyskanie 5 samolotów #HERCULES C-130H ✈️ https://t.co/EdCrGHlF4o
— Agencja Uzbrojenia (@AgencjaUzbr) March 11, 2024