Przejdź do serwisu tematycznego

Pierwszy brytyjski Typhoon FGR4 z radarem ECRS Mk.2 oblatany

Brytyjskie królewskie wojska lotnicze (RAF) we współpracy ze spółką BAE Systems oblatały pierwszy samolot wielozadaniowy Eurofighter Typhoon FGR4, wyposażony w nową wersję radaru Captor E-Scan o nazwie ECRS Mk.2.

W piątek, 27 września 2024, służba prasowa brytyjskich królewskich wojsk lotniczych (Royal Air Force, RAF) poinformowała, że we współpracy ze spółką BAE Systems dokonała oblotu pierwszego samolotu wielozadaniowego Eurofighter Typhoon FGR4, wyposażonego w prototyp nowej wersji radaru Captor E-Scan z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA (Active Electronically Scanned Array) o nazwie ECRS Mk.2 (Common Radar System Mark 2).


Zdjęcia: RAF

Oblot nastąpił z lotniska przyzakładowego spółki BAE Systems w Warton Aerodrome w hrabstwie Lancashire w północno-zachodniej Anglii, gdzie mieści się ośrodek nadawczo-rozwojowy. Urządzenie dostarczono do integracji 31 marca 2023, a prace te sfinalizowano do końca roku, włącznie z testami naziemnymi w komorze anechoicznej – wszystko zgodnie z zakładanym harmonogramem zawartym w umowie.

Po pozytywnym zakończeniu prób w locie rozpocznie się produkcja seryjna radarów w celu modernizacji 40 samolotów Eurofighter Typhoon FGR4 (Tranche 3). Uzupełnieniem nowej stacji radiolokacyjnej w samolotach jest także pasywny system optoelektroniczny Pirate.

Ewolucja zdolności bojowych Typhoona ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia, że ​​Typhoon nadal będzie odstraszał potencjalnych agresorów, bronił naszego państwa i pokonywał naszych przeciwników, gdziekolwiek będziemy musieli latać i walczyć, czy to dla Wielkiej Brytanii, czy w ramach naszego stanowczego wsparcia dla sojuszu NATO. Ten pierwszy lot tego prototypu ECRS Mk2 nowego radaru w samolocie testowym jest pozytywnym krokiem w kierunku zapewnienia tego – powiedział Air Commodore Nick Lowe (Head Capability Delivery Combat Air and Typhoon Senior Responsible Officer, RAF).

To kolejny przełomowy moment w tym strategicznie ważnym programie, który zapewni RAF technologię wygrywającą bitwy, dającą im przewagę w ochronie kraju. Radar ECRS Mk.2 jeszcze bardziej przekształci kontrolę powietrza Eurofightera Typhoona i zapewni wyjątkowe możliwości, których nasi przeciwnicy będą mieli problem dorównać – dodał  Nick Moore (Typhoon DepHd Capability Acquisition) w agencji logistycznej DE&S (Defence Equipment & Support).

Program ECRS Mk.2 jest realizowany formalnie od listopada 2014. Partnerem jest włoska centrala spółki Leonardo, a nowe stacje radiolokacyjne miały też otrzymać samoloty Eurofighter F-2000A Typhoon, należące do włoskich wojsk lotniczych (Aeronautica Militare). Jednak wydaje się, że rząd w Rzymie wycofał się ze swojej części projektu.

Pierwsze środki na rozwój radaru, brytyjski resort obrony przyznał na początku września 2020. Natomiast główna umowa o wartości 2,35 mld GBP (wówczas 13,2 mld zł) została podpisana 15 lipca 2022. Integracja seryjnych radarów z samolotami ma zostać zrealizowana w latach 2025-2030.

Nowy radar zwiększy zdolności operacyjne brytyjskich samolotów, zwiększając możliwości jednoczesnego wykrywania, identyfikowania i śledzenia celów powietrznych i naziemnych, ale też zapewni możliwość prowadzenia ataku elektronicznego oraz zagłuszania wrogich sygnałów radioelektronicznych wysokiej mocy. Samoloty otrzymają też nowe komputery misji (Nowe wyświetlacze i hełmy do brytyjskich Typhoonów).

Program modernizacyjny zapewni utrzymanie 1300 wysoko wykwalifikowanych miejsc pracy w kraju (pierwotnie była mowa o ponad 600 miejscach pracy – przyp. red.): w zakładach spółki Leonardo UK w Edynburgu, w zakładach Leonardo MW w Luton, w zakładach BAE Systems Warton Aerodrome w Lancashire i 100 w zakładzie w Dunfermline oraz 50 u podwykonawcy – spółki Meggitt w Stevenage (podczas gdy cały program Eurofighter Typhoon generuje ponad 20 000 miejsc pracy w kraju).

Powyższe prace, w ramach długoterminowego planu LTE (Long-Term Evolution), pozwolą na utrzymanie samolotów w służbie przynajmniej do 2040, a po tym czasie planowane jest wdrażanie brytyjsko-włosko-japońskich samolotów wielozadaniowych 6. generacji w programie o kryptonimie GCAP (Global Combat Air Programme), w miejsce wcześniej planowanych inicjatyw Tempest (Wielka Brytania i Włochy) i F-X (Japonia).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X