Przejdź do serwisu tematycznego

Pierwszy belgijski niszczyciel min Oostende na próbach

Z francuskiej stoczni Piriou w Concarneau w regionie Bretania wyszedł na próby morskie przyszły belgijski niszczyciel min Oostende (M940) typu City, pierwszy z 12 okrętów budowanych wspólnie dla Belgii i Królestwa Niderlandów w programie rMCM.

W środę, 17 lipca 2024, służba prasowa Belgijskiego Komponentu Morskiego (Marinecomponent) poinformowała w mediach społecznościowych, że z francuskiej stoczni Piriou w Concarneau w regionie Bretania wyszedł na próby morskie przyszły niszczyciel min Oostende (M940) typu City, pierwszy z 12 okrętów budowanych wspólnie dla Belgii i Królestwa Niderlandów w programie rMCM (robotic Mine CounterMeasures).

Zdjęcia: Marinecomponent via Facebook

Podczas pierwszego wyjścia w morze, w rejonie archipelagu wysp Glénan, przetestowano układ napędowy i systemy nawigacji. Planowane są kolejne kampanie prób, obejmujące testy wszystkich systemów pokładowych przed planowanym przekazaniem okrętu zamawiającemu w sierpniu 2025.

Stępkę pierwszego okrętu klasy MCMV (Mine Counter Measures Vessel) położono 21 listopada 2021 w stoczni spółki Kership (joint venture Piriou i Naval Group) w Lanester, także w Bretanii. Następnie budowę przeniesiono do Piriou, gdzie kompletny kadłub zwodowano 22 lutego 2023.

Drugi okręt dla Belgii, przyszły Tournai (M941) – stępka 29 marca 2023, wodowanie 2 lipca 2024 – zostanie dostarczony w marcu 2026. Tymczasem 31 stycznia 2024 położono stępkę trzeciego – Brugge (M942) – ma zostać przekazany w grudniu 2026. Pozostałe trzy niszczyciele min: Liège (M943), Antwerpen (M944) i Rochefort (M945) – trafią do zamawiające każdego grudnia, odpowiednio, w 2027, 2028 i 2029.

Tymczasem 19 października 2023 zwodowano pierwszy okręt niderlandzki – przyszły Zr.Ms. Vlissingen (M840) – ma zostać przekazany w terminie październik-grudzień 2025. Na grudzień 2024 zaplanowano wodowanie drugiej jednostki, Scheveningen (M841), która trafi do służby w lipcu 2026. 11 czerwca 2024 położono stępkę trzeciego, IJmuiden (M842), a w planach są Harlingen (M843), Delfzijl (M844) i Schiedam (M845), które będą przekazywane w każdego czerwca, odpowiednio, w 2027, 2028, 2029 i 2030. Warto dodać, że kadłuby jednostek niderlandzkich są budowane w rumuńskiej stoczni ATG Giurgiu na Dunaju, a następnie holowane do Francji w celu dokończenia budowy.

Za budowę okrętów odpowiada konsorcjum Belgium Naval & Robotics (początkowo znane jako Naval & Robotics), którego liderami są spółki Naval Group i ECA Robotics oraz Kership. Wartość kontraktu na budowę i wspólne utrzymanie floty nowych okrętów przeciwminowych szacuje się na 2 mld EUR, z czego 1,11 mld EUR finansuje Belgia jako państwo wiodące programu – Królestwo Niderlandów jest państwem wiodącym wspólnego programu budowy czterech fregat ZOP kr. ASWF (Anti-Submarine Warfare Frigate). Ten jednak jest jeszcze na dużo wcześniejszym etapie, niż budowa niszczycieli min.

Omawiane niszczyciele min będą sercem systemu przeciwminowego złożonego także z nawodnych, podwodnych i powietrznych robotycznych systemów bezzałogowych. Okręt typu City ma wyporność pełną 2900 t, długość 82,6 m, szerokość 17 m i zanurzenie 3,8 m. Dzięki napędowi spalinowo-elektrycznemu, złożonemu z dwóch silników o mocy 1800 kW każdy, okręt osiągnie maksymalną prędkość 15,3 w. oraz zasięg do a także zasięgu 3500 Mm przy prędkości ekonomicznej 15 w. Załoga ma liczyć 63 oficerów i marynarzy, a autonomiczność wyniesie 30 dni. Głównym czujnikiem ma być radar AESA typu Thales NS50, pracujący w paśmie paśmie I/J, uzupełniony o dwa radary nawigacyjne oraz dodatkowo radar LPI (BAE Systems uzbroi belgijskie i niderlandzkie niszczyciele min).

Jak wspomniano, niszczyciele min typu City będą pełnić rolę serca systemu przeciwminowego, czyli okręt-matkę, który będzie uzupełniony o bezzałogowe pojazdy nawodne Inspector 125 (na bazie łodzi ratunkowych V2 NG) oraz podwodne A18-M z sonarami holowanymi T18-M i SeaScan Mk2 wraz z K-Ster, przeznaczonymi do wykrywania i neutralizacji zagrożeń, a także bezzałogowe statki latające Saab UMS Skeldar, system trałowania i kontenery misji. Dzięki temu załogowa jednostka pozostanie w bezpiecznej odległości od pola minowego i będzie przeprowadzać oczyszczenia zdalnie.

Co ciekawe, belgijsko-niderlandzkie okręty typu City mają dwa polskie akcenty. Część kadłuba omawianego Oostende powstała w stoczni Crist w Gdańsku – cięcie blach miało miejsce 18 lipca 2021. Natomiast, zgodnie z informacją z 14 września 2021, wchodzący w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ), Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej (OBR CTM) z Gdyni, dostarczy podsystem trałowy elektromagnetyczny MLM-3100 (Modular Lightweight Minesweep; MLM-EEG/S).

Marinecomponent i Koninklijke Marine dysponują flotami sześciu niszczycieli min typu Tripartite, zbudowanymi wspólnie z Francją (u Holendrów są znane pod nazwą typ Alkmaar). Okręty pozostają w służbie od ponad 30 lat, a termin ich wycofania wyznaczono na 2023 i dlatego będą zastępowane przez typ City. Ponadto, w Marinecomponent zostanie zastąpiony okręt dowodzenia i wsparcia sił przeciwminowych Godetia (A960).

Na koniec warto dodać, że podczas targów Euronaval 2022, dołączenie do belgijsko-niderlandzkiego programu rMCM zapowiedziała Francja, zastrzegając jednak, że planuje zamówić sześć okrętów bazujących na typie City, rozszerzając tym samym swoje przyszłe zdolności walki przeciwminowej w ramach programu SLAMF (Système de lutte anti-mines du futur), prowadzone we współpracy z Wielką Brytanią, gdzie nosi kryptonim MMCM (Maritime Mine Counter Measures).

Galeria zdjęć:

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

AKTUALIZACJA PILNE WOJNA W UKRAINIE

Wołodymyr Zełenski z wizytą w USA

2022-12-21
X