We wtorek, 16 kwietnia 2024, w duńskiej bazie lotniczej Skrydstrup w okręgu Jutlandia Południowa zaprezentowano pierwsze trzy z 24 samolotów wielozadaniowych Lockheed Martin F-16AM/BM MLU Block 10/15 w barwach wojsk lotniczych Argentyny. Jednocześnie podpisano umowę międzyrządową na sprzedaż samolotów, którą poprzedził list intencyjny w tej sprawie z 26 marca br. (Argentyna nowym użytkownikiem samolotów F-16).
Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Danii
Umowę o wartości ok. 320 mln USD (1,309 mld zł) sygnowali ministrowie obrony Danii i Argentyny, Troels Lund Poulsen i Luis Alfonso Petri. Prezydent Argentyny Javier Milei był świadkiem tego wydarzenia poprzez wideo łącze internetowe. Ministrowi Petri towarzyszył szef sztabu sił zbrojnych, gen. bryg. Xavier Julián Isaac, dowódca argentyńskich wojsk lotniczych (Fuerza Aérea Argentina, FAA), gen. bryg. Fernando Luis Mengo i wiceminister obrony ds. międzynardowych Juan Battaleme.
W Danii generalnie wymieniamy naszą flotę myśliwców o nowe samoloty F-35. Dlatego bardzo się cieszę, że duńskie samoloty F-16, które przez lata dobrze nam służyły i były dokładnie konserwowane i aktualizowane technologicznie, będą teraz służyć argentyńskim siłom powietrznym. Dzięki umowie wzmacniamy duńsko-argentyńską współpracę obronną, podczas gdy Argentyna staje się częścią globalnej rodziny F-16, powiedział minister obrony Troels Lund Poulsen.
Sprzedaż samolotów do Argentyny została przeprowadzona w ścisłej współpracy z rządem USA, który 11 października 2023 wydał zgodę na transakcję jako państwo-producent.
W związku z umową handlową mieliśmy wzorową współpracę zarówno z argentyńskimi siłami powietrznymi, rządem argentyńskim, jak i rządem USA. Jednocześnie wzmacniamy naszą współpracę obronną ze Stanami Zjednoczonymi, dodał minister Poulsen.
Królewskie duńskie wojska lotnicze (Flyvevåbnet) są w trakcie zastępowania swojej floty 29 F-16 (a także 16 kolejnych pozostaje w rezerwie) nowymi samolotami wielozadaniowymi 5. generacji F-35A Lightning II. Z 27 zamówionych egzemplarzy – pierwsze 4 z nich zostały przebazowane do Danii 14 września ub. r. Poza dwoma egzemplarzami, pozostałe 19 duńskich F-16 trafi do Ukrainy (Zgoda USA na przekazanie Ukrainie 65 samolotów F-16, Pierwsze cztery duńskie F-35A już w kraju).
Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Argentyny
Dzisiaj finalizujemy najważniejszy wojskowy zakup dla lotnictwa od 1983. Są to 24 samoloty F-16, które zostały zmodernizowane i wyposażone w najlepszą technologię, a dziś są na poziomie najlepszych samolotów latających na niebie w regionie Ameryki Południowej i na świecie, powiedział minister obrony Argentyny Luis Alfonso Petri.
Dzięki tym nowym samolotom robimy doniosły krok w naszej polityce obronnej, odzyskując ponaddźwiękowe zdolności dla naszego lotnictwa i osiągając ostateczne wejście naszych sił powietrznych w wyzwania technologiczne XXI wieku – dodał Petri.
Kończąc swoje przemówienie, argentyński minister zapewnił: Dzięki tej inwestycji w obronę mogę z dumą powiedzieć, że zaczynamy odzyskiwać naszą suwerenność powietrzną i że całe nasze społeczeństwo jest lepiej chronione przed wszystkimi zagrożeniami, które wystawiają nas na próbę.
Podpisana umowa obejmuje dostawę również czterech symulatorów lotu, ośmiu dodatkowych silników i części zamiennych, które będą gwarantowane przez 5 lat. Ponadto umowa przewiduje szkolenie pilotów i techników obsługi naziemnej, uzbrojenie i sprzęt pomocniczy.
Podczas uroczystości zaprezentowano pierwsze trzy samoloty w barwach nowego użytkownika: jednomiejscowy F-16AM o nr taktycznym M-1009, jednomiejscowy F-16AM o nr M-1018 i dwumiejscowy F-16BM o nr ET-199. Dwa z nich pomalowano w ciemnoszary kamuflaż Have Glass (co ciekawe M-1009 i M-1018 otrzymały znaki identyfikacyjne low-vis, natomiast ET-199 jest w barwach narodowych Argentyny – nie można wykluczyć, że ten ostatni tylko na potrzeby wczorajszej uroczystości).
Oprócz standardowego uzbrojenia klasy powietrze powietrze, w postaci pocisków rakietowych AIM-9 Sidewinder i AIM-120 AMRAAM, zauważono także bombę kierowaną laserowo GBU-31 JDAM oraz wielozamkowy węzeł uzbrojenia BRU-61/A z czterema bombami kierowanymi GBU-39/B SDB-1.
#F16 🇦🇷✈️ Estos aviones, equipados con tecnología de punta, representan un hito en la modernización de nuestra fuerza aérea y subrayan nuestro compromiso inquebrantable con la protección de nuestra soberanía. pic.twitter.com/wBGZ6I1kev
— Ministerio Defensa (@MinDefensa_Ar) April 16, 2024
Hoy es un día excelente para la Argentina, y su Fuerza Aérea. los hombres y mujeres de ambos países que se abocaron al programa encontraron un liderazgo dispuesto a apoyarlos y a confiar en su criterio técnico, dejando atrás frustraciones y bloqueos del pasado. Felicitaciones! pic.twitter.com/WNA7x0EbMj
— Juan Battaleme (@battaleme) April 16, 2024
Los nuevos custodios de nuestro espacio aéreo.
Esta es una gran noticia para el pueblo argentino🇦🇷 pic.twitter.com/mnutEBeQxv— Nicolás Promanzio (@nicpromanzio) April 16, 2024
Wojska lotnicze Argentyny borykają się z brakami sprzętowymi po wycofaniu z końcem 2015 wszystkich samolotów myśliwskich Dassault Mirage III i Mirage 5. Nowe samoloty bojowe mają także uzupełnić 24 Douglas/Lockheed Martin A-4AR Fightinghawk (w tym 3 szkolne OA-4AR), które są w służbie od grudnia 1997 (pierwotnie zamówiono 36 A-4AR i 4 OA-4AR). Służą w 5. Brygadzie Lotnictwa (V Brigada Aérea), stacjonującej w bazie Villa Reynolds w prowincji San Luis, ale ich utrzymanie staje się coraz droższe.
W poprzednich latach brano pod uwagę zakup fabrycznie nowych FA-50 Fighting Eagle czy FC-1/JF-17 Thunder Block III, jednak z różnych powodów tak się nie stało. Wcześniej brano też ewentualnie pod uwagę pozyskanie używanych IAI Kfir, Dassault Mirage F1, Saab JAS 39C/D Gripen, Suchoj Su-24M czy Eurofighter Typhoon Tranche 1, ale też nowych Leonardo M-346FT, RSK MiG-35 czy Aero L-159 ALCA.
W międzyczasie zakupiono, choć z problemami, dla dowództwa lotnictwa morskiego (Comando de Aviación Naval Argentina, COAN) we Francji 5 używanych, pokładowych samolotów myśliwsko-szturmowych Dassault Super Étendard Modernisé.