W poniedziałek, 6 listopada, w chińskim Internecie pojawiła się pierwsza fotografia dwóch egzemplarzy samolotów szkolenia zaawansowanego Hongdu JL-10 (L-15 Falcon) w barwach wojsk lotniczych Zjednoczonych Emiratów Arabskich (UAEAF). Samoloty zostały sfotografowane na międzynarodowym lotnisku Dubaj-Al Maktoum, położony, 37 km na południowy zachód od Dubaju.
Zdjęcie: 太湖军I名 i Oneninety via Weibo
Samoloty najpewniej zadebiutują publicznie na nadchodzących targach i wystawie lotniczej Dubai Airshow 2023, która odbędzie się w dniach 13-17 listopada, właśnie na rzeczonym lotnisku.
Zauważalnym jest fakt, że oba egzemplarze (o nr taktycznych L15 64 i L15 65) noszą barwy typowe dla zespołu akrobacyjnego, a nie samolotów jednostek liniowych, jednak emirski zespół akrobacyjny Fursan Al Emarat (aka. The Knights of the UAE), który od 2010 lata na starszych Aermacchi MB-339NAT (obecnie Leonardo) charakteryzuje się innymi barwami.
Przypomnijmy, że 23 lutego 2022 chińska państwowa spółka AVIC (Aviation Industry Corporation of China) ogłosiła podpisanie listu intencyjnego z władzami ZEA na sprzedaż 12 samolotów JL-10 (L-15) z opcją na 36 kolejnych. Umowa wykonawcza została podpisana 21 lutego br. podczas Międzynarodowej Wystawy Obronnej i Konferencji IDEX 2023 w Abu Zabi za pośrednictwem państwowej spółki handlowej CATIC (China National Aero-Technology Import & Export Corporation).
W sierpniu br. w Regionie Autonomicznym Sinciang-Ujgur w północno-zachodniej części kraju zostały przeprowadzone pierwsze w historii ćwiczenia z chińsk-emirskie o kryptonimie Falcon Shield-2023 (Chiny przeprowadzą ćwiczenia z wojskami lotniczymi ZEA).
Wojska lotnicze ZEA dysponują obecnie 12 samolotami szkolenia zaawansowanego BAe Hawk 102, dostarczonymi na początku lat 1990., 12 wspomnianymi MB-339NAT, a także turbośmigłowymi samolotami szkolenia podstawowego: 31 egz. Pilatus PC-7 i 25 egz. nowszych Pilatus PC-21 czy 12 egz. Grob G 115.
L-15 Falcon
Hongdu JL-10 Sił Powietrznych Armii Ludowo-Wyzwoleńczej / Zdjęcie: PLAAF
Samolot szkolenia zaawansowanego JL-10 (oznaczenie eksportowe L-15) został opracowany przez spółkę HAIG (Hongdu Aviation Industry Group Ltd.), wchodzącą w skład AVIC, we współpracy z rosyjskim Biurem Konstrukcyjnym im. A.S. Jakowlewa w oparciu o konstrukcję samolotu Jak-130 (w kodzie NATO: Mitten).
Od 2004 zbudowano sześć prototypów JL-10, z których pierwszy został oblatany 13 marca 2006. Samolot opracowano w dwóch wersjach: szkolenia zaawansowanego JL-10/L-15 (Advanced Jet Trainer, AJT) bez dopalania ale z ograniczonymi zdolnościami bojowymi oraz ulepszonej wersji szkolno-bojowej JL-10B/L-15B (LIFT, Lead-in-Fighter-Training) – ten drugi ujawniono pod koniec kwietnia 2017. Z kolei zaawansowany wariant L-15E został zaprezentowany na wystawie IDEX 2021.
JL-10 wykorzystuje silnik turbowentylatorowy Iwczenko-Progress AL-222, podobnie jak w Jak-130, a konkretnie wariant AL-222-25 w podstawowym modelu AJT i AL-222-25F z dopalaczem w modelu LIFT, importowanych od ukraińskiej spółki Motor Sicz. Samolot ma 12,44 m długości, 4,71 m wysokości, 9,48 m rozpiętości skrzydeł oraz 11 600 kg maksymalnej masy startowej.
Pierwszym zagranicznym nabywcą samolotów L-15 była Zambia, która zamówiła na początku 2014 sześć egzemplarzy oznaczonych jako L-15Z z radarem wyposażonym w antenę z pasywnym skanowaniem fazowym (PESA), opracowanym przez Instytut nr 607 o zakresie działania ocenianym na 111 km. L-15Z przenoszą działko pokładowe PC-2AI kal. 23 mm, pociski rakietowe krótkiego zasięgu klasy powietrze-powietrze PL-5E II i bomby kierowane. Dostawy zrealizowano w w latach 2016-2017. W 2022 Etiopia stała się drugim odbiorcą L-15, zakupionych w celu zastąpienia starzejących się MiG-23, ale od tego czasu nie są znane żadne szczegółowe informacje na ten temat.
Wydaje się, że JL-10 dla Sił Powietrznych Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej był dostarczany od 2016, ale potwierdzono, że wprowadzono ograniczoną liczbę ponad 50 egzemplarzy, a także 12 JL-10H dla lotnictwa Marynarki Wojennej Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej z dostawami od sierpnia 2018.