19 listopada br. podczas telekonferencji ministrowie obrony Francji, Grecji, Niemiec, Włoch i Wielkiej Brytanii ogłosili wspólny projekt budowy średnich śmigłowców wielozadaniowych nowej generacji (Next Generation of Medium Multi Role Helicopters) w celu modernizacji obecnych flot wiropłatów sił zbrojnych tych państw. Inicjatywa jest jednym z projektów wysokiego priorytetu NATO (High Visibility Projects, HVP).

Śmigłowiec wielozadniwoy AW101, produkowany przez konsorcjum AgustaWestland jest przykładem europejskiej kooperacji pomiędzy włoskim Leonardo a brytyjskim GKN. / Zdjęcie: siły zbrojne Danii

Śmigłowiec wielozadniwoy AW101, produkowany przez konsorcjum AgustaWestland jest przykładem europejskiej kooperacji pomiędzy włoskim Leonardo a brytyjskim GKN. / Zdjęcie: siły zbrojne Danii

List intencyjny (Letter of Intent) w ramach inicjatywy Next Generation Rotorcraft Capabilities podpisali minister sił zbrojnych Francji Florence Parly, federalna minister obrony Niemiec Annegret Kramp-Karrenbauer oraz ministrowie obrony Grecji Nikolaos Panagiotopoulos, Wielkiej Brytanii Ben Wallace i Włoch Lorenzo Guerini. 

Zgodnie z informacją prasową NATO, znaczna liczba średnich śmigłowców wielozadaniowych użytkowanych obecnie przez siły zbrojne członków Sojuszu osiągnie koniec swojego cyklu życia w okresie pomiędzy 2035-2040 lub później, co spowoduje konieczność ich wycofania z eksploatacji. Nowa inicjatywa ma na celu opracowanie wiropłatów następnej generacji, które będą odpowiedzią na nadchodzące wymagania techniczne i będą wykorzystywały najnowsze technologie, zdolności produkcyjne i koncepcje operacyjne. 

W ciągu kilku najbliższych lat zespoły eksperckie z państw-sygnatariuszy porozumienia opracują szczegółowy program prac badawczo-rozwojowych, poczynając od zdefiniowania wymagań operacyjnych i wieloetapowego programu współpracy międzynarodowej. 

Zastępca sekretarza generalnego NATO, Mircea Geoană powiedział, że inwestując we wspólne zasoby i kierując inicjatywy rozwojowe w ramach wielonarodowej współpracy, zapewniamy, że członkowie Sojuszu są wyposażeni w najlepsze dostępne zdolności, co pomaga utrzymać przewagę technologiczną NATO. 

Dotychczasowymi przykładami wielonarodowej współpracy państw NATO w Europie w programach śmigłowcowych są śmigłowce produkowane przez włosko-brytyjskie konsorcjum AgustaWestland, francusko-niemiecko-francusko-niderlandzkie NHIndustries (NHI). Państwa-sygnatariusze nowego porozumienia wdrażają obecnie średnie śmigłowce wielozadaniowe NHI NH90, natomiast Wielka Brytania poszukuje następcy swoich Westland Puma HC.2 (Hiszpania odebrała pierwszy NH90 SAR, 2020-10-15, Zmodyfikowane NH90 TTH dla francuskich specjalsów, 2020-10-12).