Przejdź do serwisu tematycznego

Osiem ofiar katastrofy CV-22B Osprey w Japonii

Amerykańskie Dowództwo Operacji Specjalnych Sił Powietrznych (AFSOC) zakończyło operację poszukiwawczo-ratowniczą po katastrofie w Japonii 29 listopada zmiennowirnikowca CV-22B Osprey i potwierdziło śmierć całej 8-osobowej załogi.

We wtorek, 5 grudnia, amerykańskie Dowództwo Operacji Specjalnych Sił Powietrznych (Air Force Special Operations Command, AFSOC) zakończyło operację poszukiwawczo-ratowniczą (Search And Rescue, SAR) po katastrofie w wybrzeży japońskiej wyspy Yaku-shima, 29 listopada, zmiennowirnikowca CV-22B Osprey i potwierdziło śmierć całej 8-osobowej załogi (MH-60M utracony w pobliżu Cypru; 5 ofiar śmiertelnych).

CV-22B Osprey w Polsce, zdjęcie poglądowe: Jakub Link-Lenczowski, MILMAG

Po pięciu dniach intensywnych działań poszukiwawczo-ratowniczych realizowanych wspólnie z Japońską Strażą Wybrzeża, Japońskimi Siłami Samoobrony, Korpusem Piechoty Morskiej (US Marine Corps) i marynarką wojenną (US Navy), AFSOC zmieniło status operacji na misję poszukiwawczą i odzyskiwania. Decyzja nastąpiła po ustaleniu, że jest mało prawdopodobne, aby którykolwiek z członków załogi mógł przeżyć tę tragiczną katastrofę.

Teraz działania będą skupiać się na zlokalizowaniu i odzyskaniu wszystkich zwłok poległych lotników oraz resztek wraku statku powietrznego. Z ośmiu członków załogi CV-22B Osprey odzyskano szczątki trzech osób, zlokalizowano szczątki kolejnych trzech i są one w trakcie odzyskiwania, a szczątki dwóch kolejnych wciąż są lokalizowane.

Szczątki Staff Sgt. Jake’a Gallihera (lat 24 z Pittsfield w stanie Massachusetts, był operatorem wsparcia z 43. Eskadry Wywiadowczej z bazy lotniczej Yokota w Japonii) zostały odzyskane 29 listopada, a status siedmiu pozostałych lotników przeszedł z DUSTWUN (duty status-whereabouts unknown; potocznie zaginiony w akcji) do statusu zmarłego i wszystkie rodziny zostały powiadomione.

Lista pozostałych ofiar katastrofy:

  • Maj. Jeffrey T. Hoernemann, lat 32 z Andover w Minnesocie, był instruktorem-pilotem i oficerem odpowiedzialnym za szkolenie z 21. Eskadry 353. Skrzydła Operacji Specjalnych z bazy lotniczej Yokota w Japonii.
  • Maj. Eric V. Spendlove, lat 36 z St. George w Utah, był dowódcą operacji medycznych i chirurgiem z 1. Eskadry 353. Skrzydła Operacji Specjalnych.
  • Maj. Luke A. Unrath, lat 34 z Riverside w Kalifornii, był pilotem CV-22B i dowódcą lotu z 21. Eskadry 353. Skrzydła Operacji Specjalnych.
  • Capt. Terrell K. Brayman, lat 32 z Pittsford w Nowy Jorku był drugim pilotem CV-22B i dowódcą lotu z 21. Eskadry 353. Skrzydła Operacji Specjalnych.
  • Tech. Sgt. Zachary E. Lavoy, lat 33 z Oviedo na Florydzie był szefem operacji medycznych z 1. Eskadry 353. Skrzydła Operacji Specjalnych.
  • Staff Sgt. Jake M. Turnage, lat 25 z Kennesaw w Georgii, był technikiem pokładowym z 21. Eskadry 353. Skrzydła Operacji Specjalnych.
  • Senior Airman Brian K. Johnson, lat 32 z Reynoldsburga w Ohio, był technikiem pokładowym z 21. Eskadry 353. Skrzydła Operacji Specjalnych.

Rozbity CV-22B Osprey brał udział w rutynowej misji szkoleniowej u wybrzeży Japonii. Przyczyny katastrofy nie są znane i są przedmiotem śledztwa.

Zmiennowirnikowce Bell-Boeing CV-22B Osprey na potrzeby AFSOC wyposażono w dodatkowe zbiorniki paliwa w skrzydłach (dzięki czemu zwiększono zapas paliwa o 2230 litrów), radiolokatory do omijania przeszkód terenowych AN/APQ-186 oraz systemy samoobrony AN/ALQ-211 i AN/AAQ-24 Nemesis. Dodatkowo w kabinie mogą zostać zainstalowane dwa dodatkowe zbiorniki paliwa o pojemności 760 lub 1630 litrów. Wprowadzone do służby w czterech eskadrach AFSOC w miejsce śmigłowców, dzięki wyższej prędkości przelotowej, pułapie praktycznym i zasięgu, co zwiększyło potencjał wykonywania misji głęboko poza liniami przeciwnika. Od 2019 poszukiwany jest następca (W poszukiwaniu następcy CV-22B).

To druga w tym miesiącu tragiczna w skutkach katastrofa statku powietrznego podlegającego pod Dowództwo Operacji Specjalnych US SOCOM. 11 listopada, w rejonie Cypru, podczas lotu treningowego utracono śmigłowiec wsparcia operacji specjalnych Lockheed Martin/Sikorsky MH-60M Black Hawk, należący do 160. (Powietrznodesantowego) Pułku Lotniczego Operacji Specjalnych Night Stalkers wojsk lądowych (US Army). Zginęła wówczas cała, 5-osobowa załoga wiropłatu (MH-60M utracony w pobliżu Cypru; 5 ofiar śmiertelnych).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X