W piątek, 8 marca, Polska Grupa Zbrojeniowa (PGZ) poinformowała w mediach społecznościowych, że na 57 dni przed terminem Stocznia Remontowa Nauta zakończyła naprawę główną i dokową trałowca ORP Nakło (640) projektu 207P/M. Jest to druga z trzech jednostek, których naprawy są realizowane przez konsorcjum PGZ, Stocznia Remontowa Nauta i PGZ Stocznia Wojenna. 5 stycznia br., na cztery tygodnie przed terminem, analogiczne prace zakończono na ORP Necko (639).
28 czerwca 2022 Komenda Portu Wojennego Świnoujście podpisała z Konsorcjum Polskiej Grupy Zbrojeniowej oraz dwóch zależnych spółek stoczniowych umowę na realizację napraw trałowców bazowych ORP Necko i ORP Nakło (obydwa projektu 207P z 12. Wolińskiego Dywizjonu Trałowców) oraz ORP Mamry (projektu 207M z 13. Dywizjonu Trałowców im. admirała floty Andrzeja Karwety) (Naprawy główne i dokowe trzech trałowców MW RP).
Stosując język ludzi morza, w toku realizacji prac na trałowcach przyśpieszamy, poruszając się cały czas wyznaczonym kursem i prędkością. ORP Nakło to druga po ORP Necko jednostka, którą dostarczamy przed czasem. Konsorcjum jest w stanie dostarczać przed terminem wyremontowane okręty dla Marynarki Wojennej RP Realizacja tego projektu to dobry prognostyk na przyszłość i dowód, że razem możemy więcej, utrzymując kurs i prędkość na rzecz bezpieczeństwa państwa – powiedział Przemysław Romaszkiewicz, dyrektor Biura Projektów Morskich w Departamencie Technologii Morskich PGZ.
Jednostki przechodzą w stoczniach GK PGZ gruntowne prace remontowe, typowe dla napraw głównych i dokowych, ale jednym z najważniejszych i najistotniejszych aspektów jest kompletna wymiana wyposażenia siłowni głównej i pomocniczej. Wymianie poddano silniki główne M410A-1 produkcji rosyjskiej na silniki Rolls-Royce Power Systems AG MTU 8V2000 M72 o praktycznie tych samych parametrach mocowych ale o wiele większym interwale międzyremontowym jak i znaczącym konstrukcyjnym przeskoku technologicznym. Równocześnie z wymianą silników głównych zrealizowano wymianę agregatów prądotwórczych z t. Wola 71H6 na Cummins QSB7-DM. Dzięki między innymi tym modyfikacjom udało się osiągnąć poziom bez wachtowych siłowni dając okrętom drugą młodość.
W trakcie naprawy wymieniono również rufowy elektryczny żurawik wysięgnikowy o stałym ramieniu na hydrauliczny służący do realizacji podstawowych zadań wynikających z przeznaczenia okrętu, przestarzałe systemy nawigacyjne i łączność, przeprowadzono konserwację kadłuba i nadbudówki oraz wybudowano dodatkowe kingstony doprowadzając kadłub do standardu jednostek projektu 207M.
Okręty projektu 207 to jednostki o ograniczonym polu magnetycznym, przeznaczone do realizacji zadań z zakresu wykrywania i neutralizacji zagrożenia minowego. Niską magnetyczność okrętów uzyskano w znaczącym stopniu dzięki zastosowaniu w konstrukcji kadłuba i pokładówki laminatu poliestrowo-szklanego (LPS). Jednostki powstały w Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni, której kontynuatorem jest PGZ Stocznia Wojenna.
Informacja prasowa
Na 57 dni przed terminem Stocznia Remontowa Nauta S.A. zakończyła naprawę główną i dokową ORP Nakło. Jest to druga z trzech jednostek, których naprawy są realizowane przez konsorcjum #PGZ S.A., Stocznia Remontowa Nauta S.A. i PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o.@MAPGOVPL @MON_GOV_PL pic.twitter.com/Gs5RkyzB8D
— Polska Grupa Zbrojeniowa🇵🇱 (@PGZ_pl) March 8, 2024