23 listopada rosyjska korporacja Rostiech (obejmująca m.in. Koncern Kałasznikow) poinformowała o oblocie pierwszego z dwóch prototypów śmigłowca wielozadaniowego Mi-38T w wariancie wojskowym. W lipcu 2017 próbne wiropłaty zostały zamówione Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej.

Mi-38 został zaprojektowany przez Moskiewską Fabrykę Śmigłowców im. Michaiła Mila, aby wypełnić niszę pomiędzy Mi-8 a Mi-26T. /Zdjęcie: Rostiech

Mi-38 został zaprojektowany przez Moskiewską Fabrykę Śmigłowców im. Michaiła Mila, aby wypełnić niszę pomiędzy Mi-8 a Mi-26T. /Zdjęcie: Rostiech

Informacja o rozpoczęciu montażu w należących do holdingu Wiertoliety Rossii, Kazańskiej Fabryce Śmigłowców, pojawiła się 23 sierpnia 2017. Zgodnie z kontraktem, oba śmigłowce muszą zostać dostarczone odbiorcy do końca 2019. Następnie przejdą testy państwowe certyfikujące je do lotów spełniających wymagania sił zbrojnych. Po ich pomyślnym zakończeniu, przewiduje się kolejne kontrakty i dostawy dla Sił Powietrzno-Kosmicznych (WKS) Rosji. Zadania jakie przewidziano dla Mi-38T to transport ładunków i pasażerów, misje poszukiwawczo-ratownicze (SAR) czy latający szpital, prowadzone w każdych warunkach klimatycznych (Su-34 do roli WRE i ISR, 2018-11-08).

Prototypy bazują na cywilnym modelu Mi-38, certyfikowanym przez Federalną Agencję Transportu Lotniczego Rosji (Rosawiacja) w grudniu 2015, który powstał przede wszystkim z myślą o przemyśle wydobywczym. Podstawową różnicą pomiędzy wariantem cywilnym, a wojskowym – jest napęd. Mi-38 jest zasilany dwoma silnikami turbowałowymi Pratt & Whitney Canada PW127/TS, natomiast Mi-38T otrzymał rodzime Klimow TW7-117W, które zapewniają mu prędkość maksymalną 285 km/h (Armia-2018: Zmodernizowany Mi-28NE, 2018-08-23).

Rostiech przewiduje duże zapotrzebowanie na śmigłowce nowej generacji o zautomatyzowanym profilu lotu, zarówno w Rosji, jak i za granicą. /Film: БИЗНЕС Online

Również inne systemy, podzespoły i komponenty pochodzenia zagranicznego zostały zastąpione, dzięki czemu Mi-38T jest złożony w 99% z rosyjskich części. Mi-38T otrzymał lokalny zintegrowany, cyfrowy system sterowania i nawigacji, pięć kolorowych wyświetlaczy ciekłokrystalicznych, czy system zabezpieczenia układu paliwowego w zakresie ochrony przeciwwybuchowej. Rozwiązania te, wraz z innymi elementami awioniki, pozwalają na wykonywanie lotu na autopilocie po wyznaczonej wcześniej trasie, włącznie ze startem, lądowaniem, pozostawaniem w zawisie i stabilizacją lotu we wszystkich konfiguracjach. Śmigłowiec wyposażono w dodatkowe zbiorniki paliwa, dzięki czemu zasięg operacyjny wynosi 420, 660 lub 1200 km, przy obciążeniu ładunkiem, odpowiednio 5000, 3000 kg lub 2700 kg. Maksymalne dopuszczalne obciążenie wynosi 6000 kg w kabinie załadunkowej lub 7000 kg na zewnętrznym haku (Prototyp Tu-22M3M ujawniony, 2018-08-19; Produkcja Su-57 odroczona, 2018-07-16).

Mi-38T ma 19,7 m długości, 2,3 m szerokości, 5,13 m wysokości, a wirnik główny ma średnicę 21,1 m. Kabina załadunkowa śmigłowca ma 7 m długości, 2,36 m szerokości, 1,84 m wysokości oraz 29,5 m3 objętości. Maksymalna masa startowa maszyny waha się od 15 600 do 16 200 kg. Załogę stanowią trzy osoby, a maksymalna liczba pasażerów to trzydziestu (Rosyjskie śmigłowce dla USMC, 2018-05-03).