31 lipca Minister Obrony Malezji Mohamad Sabu potwierdził w parlamencie doniesienia lokalnej prasy o niskiej gotowości malezyjskich Su-30MKM i MiG-29N/NUB. Według informacji medialnych jedynie niecałe 15% samolotów jest zdolnych do wykonywania swoich zadań.

Z 28 myśliwców wielozadaniowych MiG-29N/NUB i Su-30MKM tylko 4 mogą realizować powierzone zadania / Zdjęcie: US Navy

Z 28 myśliwców wielozadaniowych MiG-29N/NUB i Su-30MKM tylko 4 mogą realizować powierzone zadania / Zdjęcie: US Navy

Królewskie malezyjskie wojska lotnicze (Tentera Udara Diraja Malaysia, TUDM) dysponują flotą 49 samolotów bojowych. W tym 8 myśliwców wielozadaniowych F/A-18D Hornet, 10 MiG-29N/NUB i 18 Su-30MKM, a także 13 lekkich szturmowych BAE Hawk. Jak wynika z ujawnionych informacji, wszystkie MiG-29N/NUB i 14 Su-30MKM przechodzi remonty i konserwację, dlatego tylko 4 samoloty bojowe dostarczone przez Rosję mogą realizować planowe zadania. Stacjonują one w bazie lotniczej RMAF Gong Kedak i są przypisane do 11. Eskadry.

Niewłaściwe przygotowanie służb technicznych do utrzymania samolotów ma wynikać z wyboru podmiotów odpowiedzialnych za konserwację za czasów poprzedniego rządu. Obecna administracja Ministerstwo Obrony odstąpiła od umowy i zamierza poszukać lokalnych dostawców usług.

Malezyjskie lotnictwo bojowe, złożone z MiG-29N, Su-30MKM, F/A-18D i BAE Hawk, brało udział w międzynarodowych ćwiczeniach, m.in. Cope Taufan 2014 z F-15C Eagle i F-22A Raptor amerykańskich wojsk lotniczych / Zdjęcie: USAF

Malezyjskie lotnictwo bojowe, złożone z MiG-29N, Su-30MKM, F/A-18D i BAE Hawk, brało udział w międzynarodowych ćwiczeniach, m.in. Cope Taufan 2014 z F-15C Eagle i F-22A Raptor amerykańskich wojsk lotniczych / Zdjęcie: USAF

Tymczasem władze poszukują możliwości rozbudowania swojej floty F/A-18D, poprzez zakup używanych F/A-18C/D. Problemy techniczne z samolotami bojowymi wyprodukowanymi w Rosji odczuły w minionych latach Indie, które borykają się brakiem terminowości napraw swoich Su-30MKI czy Algieria, która nie odebrała 12 MiG-29SMT, zarzucając niską jakość produkcji.

Opis
MiG-29N/NUB (izdielije 9.12N) są to zmodernizowane malezyjskie 9.12, które zostały zintegrowane z pociskami rakietowymi średniego zasięgu klasy powietrze-powietrze NPO Wympieł R-77 (RWW-AE), otrzymały instalację do tankowania w powietrzu, a przyrządy w kabinie zostały przeskalowane. W 1994 Malezja zamówiła w RSK MiG 18 samolotów, w tym 2 dwumiejscowe, które weszły do służby w 1995. Doszło do dwóch katastrof, w 1998 i 2008. 28 października 2009 zdecydowano o wycofaniu wszystkich egzemplarzy do końca 2010 i wyłonienia ich następcy w ramach programu MRCA (Multi-Role Combat Aircraft). Ten jednak zakończył się fiaskiem, więc zdecydowano o przedłużaniu resursu płatowców co najmniej do lat 2020 (Indyjski przetarg na samoloty, 2018-04-09).

Su-30MKM zostały zamówione w 2003 na podstawie umowy z korporacją Irkut o wartości 900 mln USD i dostarczone pomiędzy grudniem 2007 a sierpniem 2009. Wariant ten, wywodzący się od Su-30MKI, otrzymał wyświetlacz przezierny Thalesa, system nawigacyjny na podczerwień (NAVFLIR) i zasobnik celowniczy 3. generacji Thales Damocles. Spółka Avitronics z RPA dostarczyła z kolei laserowe systemy ostrzegania LWS310, systemy ostrzegania przed pociskami rakietowymi MAW-300 i opromieniowaniem przez stacje radiolokacyjne RWS-50.