11 listopada br. europejska spółka Airbus Defence and Space poinformowała o zawarciu umowy z niemieckim Urzędem do spraw zakupów obronnych Bundeswehry BAAINBw (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr) na dostawę do wojsk lotniczych tego państwa (Luftwaffe) 38 samolotów wielozadaniowych Eurofighter Typhoon Tranche 4 w ramach projektu Quadriga. Negocjacje w tej sprawie prowadzono od roku (Niemcy zastąpią najstarsze Typhoony, 2019-11-12).
38 samolotów Typhoon Tranche 4 zastąpi 33 samoloty w wersji Tranche 1 (w tym 26 jednomiejscowych EF2000 i 7 dwumiejscowych EF2000T). Większość z samolotów Tranche 1 jest użytkowanych przez 73. Eskadrę Lotnictwa Taktycznego Steinhoff (Taktisches Luftwaffengeschwader 73, TLG 73) z bazy lotniczej Rostock-Laage w Meklemburgii-Pomorzu Przednim. Zapewne tam trafią nowe egzemplarze / Zdjęcie: Luftwaffe
Umowa przewiduje dostawę 30 jednomiejscowych EF2000 i 8 dwumiejscowych szkolno-bojowych EF2000T. Trzy z nich zostaną wyposażone w dodatkowe instalacje i oprzyrządowanie, gdyż posłużą jako samoloty testowe na potrzeby dalszego rozwoju programu Eurofighter.
Dirk Hoke, prezes i dyrektor generalny Airbus Defence and Space, stwierdził, że nowy Eurofighter Tranche 4 będzie najnowocześniejszym samolotem bojowym budowanym w Europie. Dodał, że oczekiwany okres jego eksploatacji znacznie wykroczy poza rok 2060, a możliwości techniczne pozwolą na pełną integrację z europejskimi statkami powietrznymi, powstającymi w programie Future Combat Air System (Postępy w programie FCAS, 2020-02-14).
Najnowsze niemieckie zamówienie skutkować będzie produkcją Eurofighterów do 2030 i przypada w strategicznie ważnym dla europejskiego przedsięwzięcia momencie. Według wcześniejszych informacji, dostawy mogłyby rozpocząć się w 2024 w partiach 8-10 samolotów rocznie (przy wówczas planowanym podpisaniu na początku br.).
Oprócz oczekiwanego zamówienia z Hiszpanii na samoloty mające zastąpić 20 najstarszych C.15/CE.15 Hornet/EF-18AM (lokalne oznaczenie F-18A+/B+ Hornet), w 2021 spodziewane są decyzje o zakupie nowych samolotów przez Szwajcarię i Finlandię (Hiszpania negocjuje zakup kolejnych Typhoonów, 2020-07-10; Zgoda USA na samoloty do Finlandii, 2020-10-10; Zgoda na samoloty i rakiety dla Szwajcarii, 2020-10-01).
Wariant samolotu oferowany Szwajcarii odpowiada konfiguracji niemieckiego projektu Quadriga. Wyposażenie samolotów czwartej serii produkcyjnej (Tranche 4) obejmuje najnowszy radar Captor E-Scan (w wersji Mk.1 z wielokanałowym odbiornikiem) z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA (Active Electronically Scanned Array), sprzęt i oprogramowanie nowej generacji oraz gwarantuje nowe możliwości wielozadaniowe, pozwalające zwalczać cele powietrzne i naziemne (Radary AESA dla niemieckich Typhoonów, 2020-06-19).
Projekt Quadriga jest jedną z dwóch inicjatyw niemieckich wojsk lotniczych (Luftwaffe) dotyczących lotnictwa bojowego, zaplanowanych na najbliższe lata. Drugim jest wybór następcy następcy samolotów myśliwsko-bombowych Panavia Tornado IDS/ECR. Wśród ofert znalazło się 55 Typhoonów w nowej wersji walki radioelektronicznej i przełamywania obrony powietrznej przeciwnika ECR/SEAD oraz 30 F/A-18E/F Super Hornet z 15 EA-18G Growler. 22 kwietnia br. niemieckie federalne ministerstwo obrony poinformowało o przesunięciu decyzji o zakupie na co najmniej 2022 (Dwóch następców niemieckich Tornado, 2020-03-27; Nowa odsłona Typhoona, 2019-11-08).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.