Przejdź do serwisu tematycznego

Niemcy: Pomniejszona Piranha V następcą rozpoznawczego LGS Fennek?

Jak twierdzą niemieckie media branżowe, spółka General Dynamics European Land Systems wygrała przetarg na dostawę kołowych pojazdów rozpoznawczych Korsak w ramach programu Spähfahrzeug Next Generation.

W poniedziałek, 7 października 2024, niemiecki portal branżowy Hartpunkt poinformował, że spółka General Dynamics European Land Systems (GDELS) – Mowag wygrała przetarg na dostawę kołowych pojazdów rozpoznawczych Korsak w ramach programu SpähFz NG (Spähfahrzeug Next Generation). Spółka miała zaoferować pomniejszony wariant kołowego transportera opancerzonego Piranha V – zamiast oryginalnego 8×8 – w układzie 6×6. Niemiecka Bundeswehra od 17 października 2023 poszukuje następcy starzejących się pojazdów LGS Fennek.

Piranha V 8×8. Wariant 6×6 nie został publicznie zaprezentowany. Co do nazewnictwa, to Korsak, czyli lis stepowy, będzie następcą Fenka, czyli lisa pustynnego / Zdjęcie: GDELS

Pojazd, roboczo nazwany jako Piranha 6×6, miał według źródeł niemieckiego portalu pokonać kontroferty złożone przez spółkę KNDS Deutschland (dawna Krauss-Maffei Wegmann; KMW), oferującą fiński transporter opancerzony Patria 6×6 w ramach międzynarodowego programu CAVS (co ciekawe wybrany w programie następcy TPz Fuchs 6×6) oraz grupy Rheinmetall AG z TPz Fuchs Evolution (aka. Fuchs 1A9).

Jednakże póki co formalne ogłoszenie musi w tej sprawie opublikować Urząd do spraw zakupów obronnych Bundeswehry BAAINBw (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr), zakończyć się ewentualne procedury odwoławcze (protesty) ze strony przegranych oraz zgody na zamówienie musi udzielić komisja budżetowa (Haushaltsausschuss) parlamentu (Bundestagu). Dlatego, według portalu, umowa zostanie ewentualnie zawarta najwcześniej na początku 2025.

Zgodnie z opublikowanym w październiku ub. r. ogłoszeniem, zamawiający poszukiwał dostawcy maksymalnie 254 pojazdów nowej generacji, w tym 92 w ramach zamówienia podstawowego i 162 w ramach opcji. Program  formalnie rozpoczęto 20 września br., ale zainteresowani mieli czas do połowy listopada ub. r. na przesłanie wniosków o udział w postępowaniu.

Pierwsze dwa egzemplarze w konfiguracji prototypowej miałyby trafić do Bundeswehry na testy w 2026, a po ich pozytywnym zakończeniu, 90 następnych w konfiguracji seryjnej w latach 2027-2028. Do daty krańcowej, wyznaczonej na 14 grudnia 2028, zostaną wówczas wycofane z eksploatacji wszystkie pojazdy typu LGS Fennek.

Zgodnie z wymogami taktyczno-technicznymi, nowe pojazdy SpähFz NG, także kołowe, muszą być wyposażone w nowym system zarządzania polem walki D-LBO (Digitalisation of Land-Based Operations), 25-mm armatę automatyczną w module uzbrojenia oraz wyrzutnie granatów dymnych i aerozolowych (co ciekawe, armaty tego kalibru nie są w użyciu w Bundeswehrze). Pojazdy muszą charakteryzować wysoką mobilnością terenową (w tym wymóg pływalności), nowoczesnymi systemami nawigacji, łączności i wymiany informacji oraz odpornością balistyczną na odpowiednim poziomie.

Co istotne, oferenci muszą bazować na istniejących, a nie planowanych rozwiązaniach, zagwarantować kompleksowy pakiet logistyczny, obejmujący szkolenie personelu, wsparcie eksploatacji przez 20 lat od daty dostawy ostatniego pojazdu czy wyposażenie dodatkowe.

Niemieccy komentatorzy zwracali uwagę na niespotykany kaliber uzbrojenia głównego, innego niż 20 mm (MK 20 Rh 202 na lekkich gąsienicowych pojazdach rozpoznawczych Wiesel 1/2) lub 30 mm (jak np. MK 30-2ABM na bojowych wozach piechoty SPz Puma i przyszłych Boxer HWC).

Tymczasem, 25 lipca br. BAAINBw informował o zawarciu umowy o wartości 86 mln EUR (wówczas 368,57 mln zł) z KNDS Deutschland na zmodernizowanie partii LGS Fennek, zanim cała flota zostanie stopniowo wycofana.

Warto dodać, że obecnie Bundeswehra realizuje inny program wykorzystujący podwozie Piranha V, ale w wersji bazowej 8×8. Jest to platforma łączności TaWAN LBO (Tactial Wide Area Network for Land Operations), której wyposażenie specjalistyczne ma dostarczyć Rheinmetall AG i Airbus Defence and Space. Program ma budżet 2 mld EUR, ale 9 sierpnia br. informowano o jego niedofinansowaniu, co grozi przesunięciem realizacji w czasie.

Jeśli chodzi o platformę Piranha V, to w ostatnim czasie GDELS zaprezentowała najcięższy dotąd wariant Piranha Heavy Mission Carrier 10×10, a jego pierwszą aplikacją jest oferowana w Szwajcarii 155-mm haubica samobieżna RCH 155 AGM. Jak podkreśla producent, licząca ponad 12 000 pojazdów w ponad 20 krajach użytkowników, Piranha jest kołowym pojazdem opancerzonym odnoszącym sukcesy w świecie zachodnim. Oprócz szeroko rozpowszechnionego wariantu napędowego 8×8, opracowano wersje 4×4 i 6×6, a także warianty pływające. Co do wymienionych pomniejszonych wariantów to należy podkreślić, że dotyczą one wcześniejszych generacji platformy.

Piranha V w wersji 8×8 weszła na uzbrojenie w siłach zbrojnych Danii (ostatnio została wybrana do integracji zestawów artyleryjsko-rakietowego systemu przeciwlotniczego Oerlikon Skyranger 30), Monako, Rumunii oraz Hiszpanii (jako VCR Dragón). Pojazdy były bezskutecznie oferowane w Bułgarii, Litwie, Słowacji, Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Słowenii oraz Wielkiej Brytanii.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

AKTUALIZACJA PILNE WOJNA W UKRAINIE

Wołodymyr Zełenski z wizytą w USA

2022-12-21
X