Podczas paryskich targów Le Salon International de l’Aéronautique et de l’Espace (SIAE) 2019, turecki koncern Turkish Aerospace Industries (TAI) zaprezentował makietę w skali 10-tonowego śmigłowca wielozadaniowego (10 Ton Sinifi Genel Maksat Helİkopterİ) dla marynarki wojennej.

Nowy wiropłat mógłby trafić na wyposażenie skrzydła lotniczego na śmigłowcowcu desantowym TCG Anadolu  jako alternatywa dla 9-tonowego AS532 Cougar i uzupełnienie 12-tonowego CH-47 Chinook

Nowy wiropłat mógłby trafić na wyposażenie skrzydła lotniczego na śmigłowcowcu desantowym TCG Anadolu jako alternatywa dla 9-tonowego AS532 Cougar i uzupełnienie 12-tonowego CH-47 Chinook

Pierwsze informacje o pracach nad wiropłatem, który nie otrzymał jeszcze nazwy własnej, pojawiły się pod koniec września 2017. Artystyczna koncepcja została pokazana na początku grudnia 2017. Projekt jest rozwijany ze środków własnych koncernu jako uzupełnienie 6-tonowego T625 Gökbey, a także 10-tonowego T-70 (S-70i Black Hawk International), przeznaczonego dla wojsk lądowych i lotniczych. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, TAI chce oferować portfolio wiropłatów w kategoriach wagowych od 3,5 do 12 ton (Prototyp TAI T625 ujawniony, 2018-08-21).

Zgodnie z zaprezentowaną wizją, śmigłowiec zostanie wyposażony w radar i inne czujniki, w tym głowicę optoelektroniczną, umieszczone na dziobie, a także zbiorniki paliwa w sponsonach / Zdjęcia: Michał Jarocki

Zgodnie z zaprezentowaną wizją, śmigłowiec zostanie wyposażony w radar i inne czujniki, w tym głowicę optoelektroniczną, umieszczone na dziobie, a także zbiorniki paliwa w sponsonach / Zdjęcia: Michał Jarocki

Ma to być pierwszy rodzimy śmigłowiec ogólnego przeznaczenia w tej kategorii. Konfiguracja wojskowa przewiduje wykorzystanie go do misji morskich, w tym poszukiwawczo-ratowniczych (Search And Rescue, SAR). Choć turecka Administracja Przemysłu Obronnego SSB (Savunma Sanayii Başkanlığı) nie opublikowała jeszcze szczegółowych wymogów operacyjnych, TAI przewiduje, że niezbędne będą takie parametry, jak przestronna kabina transportowa, tylna rampa załadunkowa i składane podwozie.

Śmigłowiec ma być zdolny do transportu ponad 20 pasażerów, wykonywać loty z maksymalną prędkością 315 km/h (170 w.) na odległość do 1000 km (540 mil morskich). Przewiduje się, że zostanie wyposażony w zaawansowane pakiety misji i systemy lotu.  

Śmigłowiec może współdzielić układ napędowy, złożony z dwóch silników turbowałowych z 10-tonowym śmigłowcem uderzeniowym ATAK 2, rozwijanym w ramach projektu Ağır Sınıf Taarruz Helikopteri (Rozwój TAI ATAK 2, 2019-02-24). Spółka-córka TAI, TUSAŞ Engine Industries (TEI), opracowała silnik o mocy 1600 KM dla śmigłowca T625, które mogą docelowo zastąpić LHTEC-CTS800·4A o mocy 1373 KM, z uwagi na problemy natury politycznej.

W grudniu 2018 USA wymogły na spółce joint venture, tworzonej przez Rolls-Royce i Honeywell, aby ta nie dostarczała silników tego typu do śmigłowców uderzeniowych T129 ATAK. W przypadku 10-tonowych wiropłatów istnieje jednak konieczność budowy silnika o mocy około 2000 KM. TEI produkuje obecnie około 50% komponentów silników General Electric serii T700 o mocy 1800 KM, które napędzają m.in. T-70.

Nowy wiropłat mógłby trafić na wyposażenie skrzydła lotniczego na przyszłym śmigłowcowcu desantowym TCG Anadolu (L-400) jako alternatywa dla 9-tonowego AS532 Cougar i uzupełnienie 12-tonowego CH-47 Chinook. W planach jest budowa także drugiego śmigłowcowca o nazwie Trakya (Wodowanie Anadolu, 2019-05-07)

Podczas paryskich targów TAI zaprezentował także makietę jednomiejscowego samolotu 5. generacji TF-X, ale również bojowe, bezzałogowe statki powietrzne z rodziny Anka, śmigłowiec T129 ATAK, samolot szkolno-treningowy i szturmowy Hürjet oraz wspomniany śmigłowiec T625. Pokazano także bezzałogowy śmigłowiec Z-Sistem. W przypadku T129 przewidziano demonstrację jego możliwości w powietrzu (SIAE 2019: Makieta TF-X, 2019-06-18).