Przejdź do serwisu tematycznego

MSPO 2024: Radary Drawa dla lotnisk wojskowych z Hiszpanii

Podczas XXXII MSPO w Kielcach, Agencja Uzbrojenia podpisała umowę z hiszpańską spółką Indra Sistemas na dostawę 15 systemów radarowej kontroli rejonu lotniska (RKRL) Drawa.

W środę, 4 września 2024, drugiego dnia XXXII Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego MSPO w Targach Kielce, Agencja Uzbrojenia podpisała umowę z hiszpańską spółką Indra Sistemas na dostawę 15 systemów radarowej kontroli rejonu lotniska (RKRL) Drawa.

Zdjęcie poglądowe: Agencja Uzbrojenia

Przedmiotem umowy, zawartej pomiędzy Skarbem Państwa – Agencją Uzbrojenia a hiszpańską spółką Indra Sistemas, jest dostawa, w latach 2025-2031 piętnastu systemów radarowej kontroli rejonu lotniska (RKRL). Wartość łączna umowy wynosi ok. 1,1 mld zł brutto i zakłada dostawę 8 systemów w ramach zamówienia podstawowego oraz kolejnych 7 systemów w ramach prawa opcji.

W ramach realizacji przedmiotu umowy wykonana będzie również infrastruktura ściśle powiązana, niezbędna do montażu i funkcjonowania RKRL, przeprowadzenie szkoleń dla wyznaczonego personelu SZ RP oraz dostarczenie niezbędnej dokumentacji technicznej i pakietów logistycznych.

Pozyskiwane systemy radarowej kontroli rejonu lotniska (RKRL) przeznaczone będą do zapewnienia służby radarowej przez wojskowe organy służb ruchu lotniczego w przestrzeniach powietrznych wydzielonych na potrzeby lotnictwa wojskowego.

Analiza

Przypomnijmy, że przetarg w sprawie RKRL Drawa był prowadzony procedurą ograniczoną od 26 lipca 20235 czerwca 2024 wygrała go hiszpańska spółka Indra Sistemas.

Zgodnie z początkowymi wymaganiami z 2016, program RKRL Drawa dotyczył pozyskania trójwspółrzędnego radaru pracującego w paśmie S, zdolnego do transportu lawetami niskopodwoziowymi. System antenowy miał być posadowiony na przewoźnej, demontowalnej wieży (maszcie) o wysokości co najmniej 25 m nad poziomem gruntu. Miał być wyposażony w system identyfikacji swój-obcy IFF (radar wtórny) standardu Mark XIIA z modem S (w tym ADS-B) oraz wojskowy odbiornik GSM z modułem SAASM. Miał też legitymować się standardem wymiany informacji z systemami zewnętrznymi ASTERIX i AWCIES oraz pracą w środowisku sieciocentrycznym. Radar miał być wyposażony w system zasilania niezależnego (w przypadku awarii sieci przemysłowej) z zasilaczem bezprzerwowym UPS oraz powinien być akredytowany do klauzuli TAJNE oraz NATO SECRET.

Fazę analityczno-koncepcyjną programu RKRL Drawa rozpoczęła analiza rynku (1 lipca 2016). Pierwsze postępowanie przetargowe ogłoszono 23 marca 2023, z terminami realizacji dla takich samej liczby radarów, jak w obecnym, 30 września 2028 dla zamówienia podstawowego i do 30 września 2035 dla opcjonalnego. Budżet zamówienia wynosił 826 829 268,29 zł. Zostało jednak unieważnione 23 maja 2023, gdyż jedyna oferta która wpłynęła została odrzucona z powodu niespełniania warunków zamówienia.

RKRL Drawa mają zastąpić 7-8 stacjonarnych radarów 2D Avia-W pracujących w paśmie L, użytkowanych przez 3. Wrocławską Brygadę Radiotechniczną i zamontowanych na wieżach na terenie większości polskich baz lotniczych. Zostały one dostarczone w latach 1985-1991. Avia-W umożliwia wykrywanie obiektów powietrznych z odległości do 112 km, na pułapie do 20 000 m, określanie ich współrzędnych, a także identyfikację w systemie Mark XII. Stacja dostarcza informację o sytuacji powietrznej w rejonie lotniska do systemów zbioru i opracowywania informacji radiolokacyjnej (TU-20L, WSA-10-3).

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X