We wtorek, 5 września, pierwszego dnia XXXI Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego MSPO 2023 w Kielcach, minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak, w obecności Prezydenta RP Andrzeja Dudy zatwierdził umowę ramową na dostawę Miniaturowych Bezzałogowych Systemów Powietrznych FlyEye (Nowości Grupy WB na XXXI MSPO w Kielcach).
Zdjęcie: Agencja Uzbrojenia via X
Przedmiotem umowy ramowej, zawartej pomiędzy Skarbem Państwa – Agencją Uzbrojenia a WB Electronics (wchodzącą w skład Grupy WB), jest dostawa dla Sił Zbrojnych RP kolejnych Miniaturowych Bezzałogowych Systemów Powietrznych FlyEye wraz z pakietami logistycznym i szkoleniowym.
Umowa, z terminem obowiązywania do końca 2035 roku, zakłada pozyskanie blisko 1700 bezzałogowców w ramach kolejnych umów wykonawczych, w najnowszych wersjach rozwojowych przedmiotowego systemu (ponad 400 zestawów).
BSP klasy mini FlyEye przeznaczone są do prowadzenia rozpoznania obrazowego z powietrza za pomocą głowic optoelektronicznych wyposażonych w kamery umożliwiające rejestrację obrazu, zarówno w świetle dziennym jak i z wykorzystaniem termowizji. System został z powodzeniem sprawdzony w Wojsku Polskim, gdzie realizuje zadania zarówno na rzecz Wojsk Operacyjnych, jak i Wojsk Obrony Terytorialnej, jest też użytkowany w Straży Granicznej, a także jest używany przez Siły Zbrojne Ukrainy podczas obecnych działań wojennych (Ukraińska spółka finansuje zakup FlyEye siłom zbrojnym Ukrainy).
FlyEye został opracowany przez spółkę Flytronic (wchodzącą w skład Grupy WB) górnopłat, który ma 3,6 m rozpiętości skrzydeł, 1,8 m długości i masę startową 12 kg, dzięki konstrukcji kompozytowej. Napędzany pojedynczym silnikiem elektrycznym rozpędza się do 60-120 km/h, na pułapie do 3,5 tys. m i ma zasięg do 50 km przy łączu radiowym i do 300 km, przy przemieszczeniu stacji kontroli i kierowania. Bezpilotowiec może znajdować się w powietrzu przez maksymalnie ponad 2,5 godziny.
15 lutego 2022 Agencja Uzbrojenia podpisała umowę o wartości 50 mln zł brutto z Grupą WB ma na dostawę 11 zestawów bsp FlyEye. Pierwsze dostawy mają rozpocząć się już w lutym ub. r. i zakończyły się w marcu 2023 (każdy zestaw składa się z czterech bsp, więc zamówiono 44 płatowce) (MON kupuje kolejne FlyEye).
Podczas #MSPO nastąpiło podpisanie umowy ramowej na dostawę do końca 2035 roku blisko 1700 bezzałogowców #FlyEye dla #WojskoPolskie w najnowszych wersjach rozwojowych systemu.https://t.co/nyLYCdqlWH pic.twitter.com/EjN8WPbKg8
— Agencja Uzbrojenia (@AgencjaUzbr) September 5, 2023
Nowa wersja FlyEye na MSPO 2023
Na MSPO zadebiutowała najnowsza odmiana systemu FlyEye. To jedyny na świecie bezzałogowiec tej klasy, który może wykonywać misje w środowisku pozbawionym wsparcia satelitarnych systemów nawigacyjnych, ale także w warunkach podawania fałszywego sygnału (tzw. spoofing).
Jest to możliwe dzięki kombinacji autorskich algorytmów wykorzystywanych przez autopilota do ustalania położenia bezzałogowca, sprawdzonego w warunkach bojowych łącza radiowego, wykorzystaniu nawigacji inercyjnej i współpracy z mechanizmami sztucznej inteligencji. System jest zabezpieczony – niemożliwe jest przejęcie kontroli nad bezzałogowcem przez nieuprawnionego operatora.
Bezzałogowiec wyposażony jest w autorski transponder Mode S opracowany przez GRUPĘ WB. Osiągnięciem jest zminimalizowanie urządzenia, by mogło zostać wbudowane do systemu klasy mini. Normalnie BSP tych wymiarów nie są wyposażone w transpondery. Dzięki zastosowaniu Mode S bezzałogowiec ma możliwość wykonywania działań w kontrolowanej przestrzeni powietrznej – może ją współdzielić z innymi statkami powietrznymi wojskowymi i cywilnymi.
FlyEye jest w pełni zintegrowany z systemem dowodzenia i kierowania TOPAZ, radiostacją PERAD i osobistym systemem dowodzenia i obserwacji U-GATE. Zapewnia to wszystkie funkcjonalności i umożliwia wykorzystanie samolotu jako retransmitera, co znacznie zwiększa zasięgi radiostacji niskiej mocy. Bezzałogowiec jest też zintegrowany z ATAK. Dzięki temu można wykorzystywać zwykłe smartfony jako terminale graficzne, co wpływa na budowanie świadomości operacyjnej.
FlyEye to największy bezzałogowiec na rynku startujący z ręki. Jest chwalony przez operatorów ze względu na brak ciężkiej logistyki. Do wykonania misji na pełnym dystansie wystarczy sprzęt zapakowany w trzy plecaki. Platforma FlyEye jest dostosowana do zabudowy różnych sensorów. Stabilizacja obrazu w najnowszej wersji odbywa się bezpośrednio na pokładzie bezzałogowca. Dzięki temu obraz jest stale stabilny i płynny. Elementem zestawu jest SIŁA – Samochodowa Inteligentna Ładowarka Akumulatorowa.
…systemów na świecie. Ma potwierdzoną w warunkach konfliktu pełnoskalowego odporność na środki zakłócania wszelkiego rodzaju, w tym specjalnie opracowane antydronowe. FlyEye startuje z dowolnego miejsca, nie marnuje energii akumulatorów na pionowy start, bo jest wyrzucany… pic.twitter.com/8P1IqWZ2YS
— Remigiusz Wilk (@RemigiuszWilk) September 5, 2023
…wyniku doświadczeń z konfliktu zbrojnego. Zaprojektowany przez polskich inżynierów #FlyEye tworzy nowy standard, który zaczynają próbować nadganiać inni. Użyto w nim mechanizmy sztucznej inteligencji #EyeQAir wspierające działanie BSP. Gotowy, sprawdzony, produkowany, polski. pic.twitter.com/4yzBHyPcY3
— Remigiusz Wilk (@RemigiuszWilk) September 5, 2023
Na podstawie informacji prasowych
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.