Podczas XXIX Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego (MSPO) w Kielcach, włoska spółka Leonardo zaprezentowała ofertę z wielozadaniowym śmigłowcem transportowym AW139W dla Wojska Polskiego. Wojskowa wersja AW139, jeśli zostałaby wybrana np. w programie Perkoz, miałaby być montowana w należących do Leonardo Helicopters zakładach PZL-Świdnik (Chętni na Perkoza).
Podczas tegorocznego kieleckiego salonu MSPO, włoska spółka Leonardo zaprezentowała ofertę z wielozadaniowym śmigłowcem transportowym AW139W dla Wojska Polskiego
Na potrzeby kampanii promocyjnej tej konstrukcji nazwanej jako Nowy Polski Śmigłowiec Wielozadaniowy, w Kielcach zaprezentowano seryjny wiropłat HH-139B, należący do wojsk lotniczych Włoch, które dysponują 13 egzemplarzami i otrzymuje 17 kolejnych (dostawy mają zakończyć się w tym roku) (Dostawy HH-139B dla włoskich wojsk lotniczych, AW169M MA dla włoskich wojsk lądowych).
Według Leonardo, dwusilnikowy średni śmigłowiec wielozadaniowy AW139W może być w 100% produkowany w mieszczących się w Polsce zakładach spółki. Ma największą w swojej klasie rekonfigurowalną kabinę, umożliwiającą szybki montaż wyposażenia misji i zadaniowego oraz uzbrojenia pokładowego. Ma ona 2,7 m długości, 2,1 m szerokości, 1,42 m wysokości oraz 8 m sześc. objętości. Dostęp do niej zapewnia para przesuwnych w obie strony drzwi o szerokości 1,6 m. Można w niej przetransportować do 15 osób (MH-139A Grey Wolf w służbie).
Śmigłowiec jest stosunkowo kompaktowy: ma 16,66 m długości (kadłub z wirnikiem głównym), a jego wirnik główny i ogonowy są przegubowe. Przekładnia główna jest certyfikowana do pracy przez 60 min. bez smarowania, a dwa silniki turbowałowe Pratt & Whitney Canada PT6C-67C ze sterowaniem elektronicznym FADEC są zabezpieczone przed rozrzutem części na wypadek ich eksplozji. Śmigłowiec otrzyma dwie niezależne instalacje elektryczne i hydrauliczne oraz będzie cechował się odpornością na zderzenia z ptactwem. Maksymalna masa startowa wynosi od 6400 do 7000 kg (a więc więcej niż w wymogach na Perkoza – przyp. red.), a prędkość maksymalna 309 km/h, pułap 6096 m, a zasięg 1061 km.
Piloci (jeden lub dwóch) mają do dyspozycji w cztery kolorowe wyświetlacze LCD 8” x 10” z aktywną matrycą, umożliwiające korzystanie z gogli noktowizyjnych wraz z dodatkowym piątym wyświetlaczem. Wyposażenie awioniczne tworzą 4-osiowy autopilot rozbudowany o tryby SAR i do zawisu, system zarządzania lotem, system łączności złożony z dwóch radiostacji VHF i interkomu, systemy nawigacyjne obejmujące podwójny VOR i DME ADF, nawigację GPS, mapy cyfrowe i wyświetlacz danych taktycznych, systemy identyfikacji i ulepszonej wizualizacji otoczenia, rejestrator rozmów w kabinie i parametrów lotu, system monitorowania stanu technicznego czy elektroniczny system przyrządów zapasowych. Awionika jest odporna na oddziaływanie HIRF/LEMP/EMC.
AW139W jest wyposażony we wciągarkę, samouszczelniające się zbiorniki paliwa, wyrzutnik flar i dipoli, system ochrony aktywnej (RWR, LWR, MWS, DIRCM), radar obserwacyjny, poszukiwawczy i pogodowy, głowicę optoelektroniczną z czujnikiem podczerwieni oraz laserowym dalmierzem i podświetlaczem celu i reflektor.
Reprezentację AW139W na targach MSPO 2021 stanowił należący do włoskich wojsk lotniczych HH-139B. Leonardo dostarczyła ponad 1200 AW139 wszystkich wersji do ponad 280 odbiorcom w ponad 70 państwach / Zdjęcia: Jakub Link-Lenczowski
AW139W jest wielozadaniowy, co oznacza, że po odpowiednim dostosowaniu wyposażenia, może służyć jako:
- śmigłowiec bliskiego wsparcia bojowego (7,62-/12,7-mm karabiny maszynowe, 12,7-/20-mm działka automatyczne, 70-mm rakiety niekierowane/kierowane, przeciwpancerne pociski kierowane, pociski rakietowe powietrze-powietrze, a do tego odpowiednie czujniki);
- śmigłowiec transportowy (15 żołnierzy z lekkim ekwipunkiem lub 10 żołnierzy z ciężkim ekwipunkiem; 7,62-mm karabiny maszynowe/wyborowe w drzwiach lub oknach);
- śmigłowiec wsparcia operacji specjalnych i misji ratownictwa bojowego CSAR (inny układ siedzeń, wciągarka do desantowania metodą szybkiej liny i podejmowania rannego);
- śmigłowiec ewakuacji rannych CASEVAC i ewakuacji medycznej MEDEVAC (zadania medyczne na pokładzie, dwoje noszy na podłodze lub cztery nosze na stelażu lub moduł medyczny z trzema noszami);
- śmigłowiec poszukiwawczo-ratowniczy SAR (miejsce dla operatora wciągarki, ratownika medycznego, wyposażenie SAR);
- śmigłowiec dowodzenia i kierowania C2, łączności, wspomagania komputerowego C4 / wywiadu, obserwacji i rozpoznania ISR (dedykowana konsola C4ISR w kabinie zintegrowana z systemami zarządzania misją, systemami zadaniowymi i czujnikami).
W przypadku uruchomienia produkcji seryjnej w PZL-Świdnik, nastąpi jego pełna polonizacja i transfer know-how, a zakład w Polsce będzie odpowiedzialny za projektowanie, produkcję komponentów i montaż końcowy. Dzięki temu nastąpi też rozbudowa potencjału produkcyjnego samego zakładu. Będzie również możliwy, we współpracy z Ministerstwem Obrony Narodowej, w przyszłości eksport śmigłowców montowanych w Polsce w ramach umów międzyrządowych.
PZL-Świdnik proponuje również integrację dodatkowych systemów pokładowych i układów, takich jak: pyłofiltry na wlotach powietrza do silników, osłony balistyczne podłogi kabiny i drzwi, system cięcia przewodów napowietrznych, urządzenie laserowo-radarowe (lidar) do ostrzegania o przeszkodach w zakresie 360 stopni, światła w podczerwieni do lotu w szyku, pływaki do awaryjnego lądowania na wodzie i tratwy ratunkowe, wojskowy GPS, IFF i TACAN, zamek podwieszenia ładunku zewnętrznego (pojedynczy lub podwójny typu HEC), instalacja przeciwoblodzeniowa czy wewnętrzny dodatkowy zbiornik paliwa).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.