Podczas XXIX Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego (MSPO) w Kielcach, premierę miał autonomiczny pojazd BIZON, opracowany przez Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych (ITWL) i spółkę Dobrowolski (lider konsorcjum). Pojazd został zgłoszony do nagrody Defender.
Podczas MSPO w Kielcach premierę miał autonomiczny pojazd BIZON, opracowany przez Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych i spółkę Dobrowolski
Elektryczny BIZON o masie ok. 3 t został opracowany do badania nośności naturalnych nawierzchni lotniskowych w sposób ciągły oraz monitorowania i patrolowania stanu nawierzchni elementów funkcjonalnych lotniska (EFL). Projekt sfinansowano z funduszy Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR), a jego koncepcja została opracowana na przełomie 2018 i 2019. Prototyp powstawał od lutego br. Program ma trwać do 2022, po czym pojazd ma zostać certyfikowany.
Wyposażono go w cztery koła z gumowymi gąsienicami redukującymi nacisk jednostkowy na grunt do 0,6 kg/cm kw (zbliżony do nacisku kół samolotu transportowego C-130 Hercules). Napędzają je dwa silniki elektryczne, a trzeci służy do zasilania zespołu pomiarowego (każdy o mocy 10 kW). Docelowo pojazd zostanie zmniejszony, gdyż obecnie stosowane ogniwa ołowiowe zostaną zastąpione przez mniejsze i lżejsze litowo-jonowe. Czas pracy na jednym ładowaniu to 8 godzin.
Dwa koła pojazdu są to koła pomiarowe, których siłowniki wyposażono w czujniki badające powstające w wyniku jazdy koleiny. Dane zbierane są przez system komputerowy, który tworzy pełną dokumentację badań z mapą nośności nawierzchni. System jest połączony z układem nawigacji satelitarnej i zliczeniowej wykorzystującym pomiary RTK (Real Time Kinematic). Zasięg łączności pomiędzy pojazdem a operatorem wynosi 30 km.
Pojazd opracowano do badania nośności naturalnych nawierzchni lotniskowych w sposób ciągły oraz monitorowania i patrolowania stanu nawierzchni elementów funkcjonalnych lotniska (EFL) / Zdjęcia: Archiwum MILMAG
Pojazd wykorzystuje szynę CAN BUS, dzięki czemu możliwa jest integracja kolejnych modułów i czujników. ITWL opracował autopilota, który zarządza pozostałymi modułami pojazdu. Warto tu wymienić urządzeniem laserowo-radarowe (lidar), radar, kamery oraz czujniki zbliżeniowe, których dane są zbierane do modułu wykrywania przeszkód. Z kolei elektroniczny moduł układu pomiarowego wypracowuje sygnały sterujące układem hydraulicznym, a następnie uzyskuje dane pomiarowe z wbudowanych enkoderów oraz czujników ciśnienia.
Dodatkowo, BIZON wyposażono w lądowisko dla bezzałogowego statku latającego BZYG klasy mikro, który ma służyć do przeszukiwania i patrolowania z powietrza obszaru lotniska w celu odnajdywania niebezpiecznych, luźnych przedmiotów (Foreign Object Damage, FOD) czy odstraszania ptactwa.
BIZON ma zostać zaprezentowany na 23. targach Inter Airport Europe 2021 w Monachium (9-12 listopada), ale jedynie w formie materiałów promocyjnych, gdyż prototyp będzie w tym czasie testowany na poligonie.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.