Przejdź do serwisu tematycznego

Moździerze Mjölner dla Królestwa Niderlandów

Królewskie niderlandzkie wojska lądowe poinformowały o zakupie 15 egzemplarzy moździerzy samobieżnych BAE Systems Mjölner kal. 120 mm na podwoziu CV90.

We wtorek, 11 czerwca 2024, królewskie niderlandzkie wojska lądowe (Koninklijke Landmacht) poinformowały o zakupie 15 egzemplarzy szwedzkich moździerzy samobieżnych BAE Systems Mjölner kal. 120 mm na podwoziu bojowego wozu piechoty CV90 (Combat Vehicle 90).

Zdjęcia: BAE Systems

Umowę o nieujawnionej wartości zrealizuje szwedzka spółka BAE Systems Hägglunds (cześć BAE Systems), a dostawy zakończą się w 2028. Zakup amunicji zostanie zrealizowany oddzielną procedurą.

Tym samym Królestwo Niderlandów stanie się drugim użytkownikiem tego stosunkowo nowego moździerza samobieżnego, po Szwecji, która zamówiła łącznie 80 egzemplarzy, w trzech partiach po 40, 20 i 20 z dostawami do 2025. Otrzymały one lokalne oznaczenie Granatkastarpansarbandvagn 90 (Grkpbv90) Mjölner (Więcej moździerzy Mjölner dla Szwecji).

Moździerze dla Koninklijke Landmacht są zamawiane w programie LIVS (Licht Indirect Vurend Systeem), który rozpoczęto na początku 2021. Wymogiem było pozyskanie 20 egzemplarzy na potrzeby pięciu baterii w ramach 11. Brygady Powietrznodesantowej (11 Luchtmobiele Brigade), jak również Korpusu Piechoty Morskiej (Korps Mariniers) i baterii rezerwowej. Nie jest jasne czy dodatkowe 5 egzemplarzy zostanie zamówionych później.

Obecnie dysponują one 22 moździerzami holowanymi Hotchkiss-Brandt MO-120-HB kal. 120 mm, z których 16 znajduje się w linii, jak również 83 moździerzami L16/M1 kal. 81 mm, holowanymi za pomocą opancerzonych pojazdów rozpoznawczych w układzie 4×4 o masie od 9700 kg do 10400 kg i napędzanych silnikiem wysokoprężnym Deutz o mocy 239 KM. Zasięg rażenia wynosi maksymalnie 5650 m.

Moździerze Mjölner są posadowione na podwoziu bojowych wozów piechoty Strf90 (Stridsfordon 90), znanych jako CV90 (Combat Vehicle 90). Za integrację systemu odpowiada spółka joint venture HB Utveckling, utworzona przez BAE Systems Bofors i BAE Systems Hägglunds. Montaż końcowy będzie prowadzony w zakładach BAE Systems Hägglunds w szwedzkim Örnsköldsvik, w regionie Västernorrland. Ich uzupełnieniem są wozy amunicyjne zabudowane na podwoziu transportera przegubowego Bandvagn 206 (Bv206).

Mjölner dostosowano do strzelania kierowaną amunicją Pansarsprängvinggranat m/94 (Bofors Strix). Pojazd może przewozić 98 granatów kalibru 120 mm. Dwulufowy moździerz charakteryzuje się szybkostrzelnością stałą 10 strz./min. i maksymalną do 16 strz./min. Może prowadzić ogień w zakresie elewacji od 45 do 83 stopni. Mechanizm ręcznego systemu ładowania pozwala szybko przeładować oba gładkolufowe moździerze kalibru 120 mm we wszystkich sytuacjach bojowych. Moździerz może zwalczać cele na dużych odległościach w azymucie do 60 stopni bez kosztownego i skomplikowanego technicznie mechanizmu obrotowego wieży. Zasięg rażenia to 8-12 km.

Co ciekawe, dostawcą 120-mm luf moździerzowych do Mjölner jest słowacka spółka Konštrukta-Defence (zgodnie z umową z września 2017). Stal na potrzeby ich produkcji wytwarza ZTS Metalurg.

Koninklijke Landmacht są użytkownikiem bojowych wozów piechoty CV9035NL, które są obecnie modernizowane – pracom poddawanych jest 122 pojazdy z opcją na 19 kolejnych (z pierwotnie 193 zakupionych; 44 sprzedano do Estonii jako CV9035EE, a 44 kolejne skierowano do rezerwy sprzętowej). Pierwszy wóz zaprezentowano we wrześniu 2022, dostawy zaplanowano na lata 2024-2026. Pozwoli to na utrzymanie ich w linii do 2039.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X