20 lipca, podczas otwarcia pięciodniowego, jubileuszowego 15. Międzynarodowego Salonu Lotniczo-Kosmicznego MAKS-2021 w podmoskiewskim Żukowskim, miała miejsce premiera bezzałogowego śmigłowca BAS-200 o nr rejestracyjnym EW-X074-U, który opracował holding Wiertalioty Rossii w Narodowym Centrum Inżynierii Śmigłowcowej, powstałego z połączenia Moskiewskich Zakładów Śmigłowcowych im. Mila oraz biura konstrukcyjnego Kamowa (Połączenie Mila i Kamowa).
Holding Wiertalioty Rossii, część korporacji Rostiech, zaprezentował na salonie lotniczo-kosmicznym MAKS-2021 bezzałogowy śmigłowiec BAS-200 / Zdjęcie: Rostiech
Co ciekawe, bezzałogowy statek latający pionowego startu i lądowania klasy VTUAV (Vertical Take-off and landing tactical Unmanned Air Vehicle) ma być pierwszym zdalnie sterowanym pojazdem, który weźmie udział w lotniczej demonstracji podczas salonu MAKS-2021.
Zgodnie z upublicznionymi informacjami, BAS-200 charakteryzuje się maksymalną masą startową wynoszącą 200 kg (stąd jego oznaczenie) i długotrwałością lotu do czterech godzin. Statek ma 3,9 m długości i 1,2 m wysokości. Masa użyteczna śmigłowca to 50 kg, natomiast zasięg instrumentalny łączności ze stacją kierowania to 100 km. Pułap praktyczny to 4000 m, a prędkość maksymalna to 160 km/h.
Śmigłowiec wraz z przenośną stacją kierowania może być transportowany na dwuosiowej przyczepie holowanej przez samochód osobowy. BAS-200 może być wykorzystywany do szerokiej gamy misji lotniczych: monitorowania wyznaczonych obszarów, dostarczania ładunków, prowadzenia zadań poszukiwawczo-ratowniczych (SAR) czy do wsparcia rolnictwa.
Bezzałogowce klasy VTUAV nie są nowością w Rosji. W 2012 zapowiadano rozwój trzech takich konstrukcji. Cztery lata później biuro konstrukcyjne Kamowa zaprezentowało model bsl Ka-135 o długości 4,2 m, średnicy wirnika głównego 4 m, wysokości 1,3 m, maksymalnej masie startowej 300 kg, prędkości maksymalnej 150 km/h, zasięgu 100 km i pułapie do 3000 m. Napęd miał stanowić silnik tłokowy.
Podczas salonu MAKS-2017 zaprezentowano z kolei VRT 300, który oblatano dwa lata później. Jest to śmigłowiec o masie 300 kg (przy ładowności do 70 kg), osiągający prędkość do 180 km/h, zasięg do 150 km (przy czym zasięg łączności to 100 km) i autonomiczność lotu do 5 godzin. Został opracowany przez wchodzącą w skład holdingu Wiertalioty Rossii, spółkę VR-Technologies (VRT).
Jednakże prekursorem tych konstrukcji w Rosji był oblatany w 1998 prototypowy Ka-137 o masie 280 kg (w tym ładowności 80 kg), średnicy kadłuba 1,3 m, wysokości 2,3 m oraz średnicy wirników głównych 5,3 m. Napęd stanowił dwucylindrowy silnik tłokowy Hirth 2706-R05 o mocy 50 kW (65 KM).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.