Przejdź do serwisu tematycznego

MADEX 2023: Premiera systemu obrony bezpośredniej LIG Nex1 CIWS-II

Na 13. międzynarodowym salonie morskiego przemysłu obronnego MADEX 2023 w Busan, południowokoreańska spółka LIG Nex1 zaprezentowała okrętowy system obrony bezpośredniej nowej generacji o nazwie CIWS-II.

Na 13. międzynarodowym salonie morskiego przemysłu obronnego MADEX 2023 (International Maritime Defense Industry Exhibition), który odbył się w dniach 7-9 czerwca br. w BEXCO Exhibition Center w Busan, południowokoreańska spółka LIG Nex1 zaprezentowała okrętowy system obrony bezpośredniej nowej generacji o nazwie CIWS-II (Close-In Weapon System-II) w swojej docelowej konfiguracji.

System miał premierę na MADEX 2021, ale to w tym roku producent zaprezentował jego ostateczną wersję. System trafi m.in. na sześć fregat rakietowych typu Chungnam, budowanych w ramach programu FFX Batch-III, których prototyp ROKS Chungnam (FFG-828), zwodowano 10 kwietnia br., a także na potrzeby kolejnych niszczycieli rakietowych KDX III Batch II, przyszłych KDDX (lub alternatywnie KDX-IV) oraz lekkiego lotniskowca CVX czy jest proponowany przez Hanwha Ocean na okręt-arsenał Joint Strike Ship, którego koncepcja również miała premierę na tegorocznym salonie MADEX.

Pierwszą umowę na dostawy zestawów CIWS-II zawarto 2 listopada 2021, a wykonawcą jest właśnie LIG Nex1 (odrzucono kontrofertę Hanwha Systems). Wartość programu do 2030 szacuje się na 320 mld KRW (1,02 mld zł). Obecnie, okręty południowokoreańskiej marynarki wojennej (Daehan-minguk Haegun) używają w tym zakresie systemów typu Thales Goalkeeper i Raytheon Phalanx Mk.15.

Efektorem systemu CIWS-II jest 7-lufowa napędzana hydraulicznie armata automatyczna GAU-8A Avenger systemu Gatlinga, skonstruowana przez amerykańską spółkę General Electric. Jest zasilana nabojem 30 mm x 173 mm NATO. Otrzymała ona zespół napędowy poprawiający wydajność naprowadzania w osi pionowej i poziomej oraz czujniki wykrywania jej położenia. Zespół luf jest zamontowany w ażurowej konstrukcji w nowo zaprojektowanej wieży, która ma cechy konstrukcji o zredukowanym przekroju radarowym (Radar Cross-Section, RCS) i pozwalającej na integrację anten ścianowych radaru przeznaczonego do wstępnego wykrywania.

Jest to radar z antenami z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA (Active Electronically Scanned Array) o zminiaturyzowanej i lżejszej konstrukcji oraz zwiększonej odporności na środki walki radioelektronicznej (WRE) przeciwnika. Pozwala na jednoczesne wykrywanie i śledzenie wielu celów powietrznych w trzech płaszczyznach (3D). Jest to technologia opracowana na potrzeby samolotów wielozadaniowych nowej generacji KAI KF-21 Boramae.

Zdjęcia: Hyunmin Park, MILMAG

Uzupełnieniem systemu wykrywania celów jest optoelektroniczny system obserwacyjny (Electro-Optical Targeting System, EOTS) w górnej części wieży, wykorzystujący kamerę telewizyjną, pracującą w spektrum promieniowania podczerwonego w zakresie krótkofalowym (Short Wavelength Infrared, SWIR), co jest pierwszym takim rozwiązaniem w Korei. Wykorzystuje ona technologię uczenia maszynowego/sztucznej inteligencji, dostosowującą konfigurację kanału strzelania do panujących warunków na morzu (mgły/burzy/ognia).

System kierowania ogniem, wywodzący się z wcześniej opracowanego systemu CIWS-I, wykorzystuje ulepszoną technologię automatycznej korekcji punktu trafienia, wykorzystującą algorytmy balistyczne, dedykowane dla uzbrojenia artyleryjskiego tego kalibru. W porównaniu z CIWS-I, nowy system charakteryzuje się także redukcją wibracji i wysoką precyzją minimalizującą błędy podczas prowadzenia ognia, systemem bezpieczeństwa z przełącznikiem Grop & Stepper czy systemem chłodzenia efektora, oparty zarówno na powietrzu, jak i wodzie.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X