We wtorek, 14 stycznia 2025, amerykańska spółka Lockheed Martin poinformował, że w kooperacji z hiszpańską spółką stoczniową Navantia przeprowadziła testy funkcjonalne ze śledzeniem na żywo celu powietrznego radarem AN/SPY-7(V)2, przeznaczonym dla hiszpańskich fregat rakietowych typu F110, zintegrowanym z systemem zarządzania walką SCOMBA (Sistema de Combate de los Buques de la Armada), będącym odmianą amerykańskiego Aegis Combat System.
O pierwszych testach radaru dla prototypowego okrętu typu F110 informowano już 15 marca 2024 przy okazji zawarcia umowy o zacieśnieniu współpracy pomiędzy oboma przedsiębiorstwami. Są one realizowane w Centrum Integracji Aegis-SCOMBA (Aegis-SCOMBA Integration Centre) spółki Lockheed Martin w Moorestown w stanie New Jersey.
Podczas tego kamienia milowego taktyczny sprzęt i oprogramowanie systemu radarowego SPY-7 dokładnie śledziły obiekty w powietrzu, co potwierdza dojrzałość systemu i gotowość do kompleksowych testów wydajnościowych — powiedziała Chandra Marshall, wiceprezes ds. rozwiązań bojowych Multi-Domain Combat Solutions w Lockheed Martin. Lockheed Martin szybko skalował i rozwijał swoją technologię i rozwiązania radarowe dla marynarki wojennej, aby sprostać zmieniającym się potrzebom Hiszpanii, zapewniając strategiczną przewagę.
To osiągnięcie stanowi kluczowy kamień milowy w programie F110 i pokazuje poczynione postępy, zapewniając, że program jest na dobrej drodze do dotrzymania zaplanowanej daty wodowania pierwszej fregaty w 2028 — powiedział Carlos Lopez, dyrektor programu F-110 w Navantii.
W nadchodzących miesiącach Lockheed Martin przeprowadzi kompleksowe testy wszystkich komponentów systemu radarowego AN/SPY-7(V)2 i taktycznego wyposażenia Aegis, zapewniając, że Hiszpania otrzyma w pełni zintegrowany i skalibrowany system. Oficjalna dostawa pierwszego radaru zaplanowana jest na 2026.
Pięć fregat rakietowych typu F110 wkrótce dołączy do rodziny okrętów liniowych hiszpańskiej marynarki wojennej (Armada Española), a pierwsze dwa okręty są już w fazie budowy (przyszłe: Bonifaz (F111) i Roger de Lauria (F112)).
Lockheed Martin i Navantia współpracują nad integracją taktycznych programów komputerowych Systemu Walki Aegis i SCOMBA, które zostaną przetestowane w ASIC i lądowym poligonie testowym hiszpańskiej marynarki wojennej (CIST) w bazie morskiej Rota w Hiszpanii. Co ciekawe, wcześniej nawet planowano, że nowe hiszpańskie okręty zostaną wyposażone w System Walki Aegis Mk7.
Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Hiszpanii
Projekt F110 jest zmodyfikowaną wersją F100 (Álvaro de Bazán) o wymiarach: 145 m długości, 18 m szerokości, 5 m zanurzenia oraz 6100 t wyporności standardowej. Dzięki cichemu hybrydowemu napędowi w układzie CODELADOG (COmbined Diesel-Electric And Diesel Or Gas), złożonemu z jednej turbiny gazowej GE LM-2500 oraz czterech silników wysokoprężnych MTU 4000 napędzające dwa silniki elektryczne oraz systemowi zasilania złożonemu z czterech generatorów prądotwórczych o mocy 3 MW każdy, okręty osiągną prędkość powyżej 26 w. oraz zasięg w granicach 4100 Mm przy 15 węzłach.
Podstawowe uzbrojenie będzie złożone m.in. ze 127-mm armaty automatycznej OTO Melara 127/64 LW Vulcano, dwóch 30-mm armat, zestawu obrony bezpośredniej Mk 15 Phalanx kal. 20 mm lub Oerlikon Millenium kal. 35 mm), pocisków przeciwokrętowych RGM-84 Harpoon, 16-prowadnicowych uniwersalnych wyrzutni pionowego startu Mk 41 dla rakietowych pocisków przeciwlotniczych krótkiego zasięgu RIM-162 ESSM (Evolved Sea Sparrow Missile) Block 2 i dwóch 8-komorowych wyrzutni Mk 54 dla pocisków przeciwlotniczych Standard Missile SM-2 w wersji Block IIIB, a także wyrzutnie pocisków przeciwokrętowych NSM (Naval Strike Missile), zamówionych 15 grudnia 2023 za 305 mln EUR oraz wyrzutnie 324-mm lekkich torped Mark 54 Mod 0.
Załoga ma być złożona ze 150 oficerów i marynarzy, a wyposażenie lotnicze mają stanowić dwa śmigłowce wielozadaniowe NH90 NFH (NATO Frigate Helicopter). Cechą charakterystyczną jednostek ma być maszt zintegrowany MASTIN z m.in. omawianym radarem AN/SPY-7(V)2 pracującym w paśmie S złożonym z czterech anten ścianowych, systemami łączności, walki elektronicznej i czujnikami oraz możliwość modułowej zabudowy pozwalającej na dostosowanie okrętów do misji różnego typu bez ingerencji w strukturę kadłuba. Sonar dostarczy spółka SAES (Sociedad Anónima de Electrónica Submarina), a systemy nawigacji i łączności Navantia Sistemas.