19 kwietnia 2018 koncern Lockheed Martin otrzymał kontrakt o wartości 928 mln USD (3,13 mld zł) od Departamentu Obrony USA na opracowanie i przetestowanie prototypów konwencjonalnego pocisku hipersonicznego dalekiego zasięgu. Nowa broń ma umożliwić atakowanie celów naziemnych spoza zasięgu obrony przeciwlotniczej przeciwnika.

Eksperymentalny pocisk hipersoniczny Boeing X-51A WaveRider o napędzie strumieniowym Pratt & Whitney Rocketdyne SJY61, zdolny do osiągania prędkości Ma 6. Tutaj został umieszczony pod skrzydłem bombowca strategicznego B-52H /Zdjęcie: USAF.

Eksperymentalny pocisk hipersoniczny Boeing X-51A WaveRider o napędzie strumieniowym Pratt & Whitney Rocketdyne SJY61, zdolny do osiągania prędkości Ma 6. Tutaj został umieszczony pod skrzydłem bombowca strategicznego B-52H /Zdjęcie: USAF.

Lockheed Martin ma przeznaczyć przyznane środki na projekt, rozwój i badania prototypów nowego pocisku manewrującego. W ramach programu prototyp pocisku ma zostać również integrowany z samolotem nosicielem, na potrzeby testów.

Zgodnie z wypowiedzią rzeczniczki prasowej Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych przyznany kontrakt jest jednym z dwóch w ramach programu rozwoju dalekosiężnej broni hipersonicznej. Prototypy, opracowane przez korporację Lockheed Martin, badania technologii tak aby jak najszybciej możliwe było opracowanie pocisków bojowych.

Wcześniej, na początku marca 2016, gen. Thomas Masiello, szef laboratorium badawczego Sił Powietrznych AFRL (Air Force Research Laboratory), zapowiedział, że dwa prototypy pocisków w ramach programu High-Speed Strike Weapon (HSSW) powstaną do 2020. Broń, uzbrojona w głowicę bojową, miałby osiągnąć gotowość operacyjną w następnej dekadzie, a po 2030 USAF miałyby także otrzymać wariant przeznaczony do misji rozpoznawczych i wywiadowczych.

Drugim, równolegle rozwijanym programem pocisków hipersonicznych, jest Tactical Boost Glide (TBG), realizowany przez USAF oraz agencję DARPA. Według szefa agencji, Stevena Walkera, zgodnie z oczekiwaniami prototypy pocisków powstaną w latach 2022-2023. W technologie hipersoniczne również inwestują wojska lądowe USA w ramach programu Long-Range Precision Fires (LRPF), modernizacji technicznej systemów artyleryjskich (Modernizacja artylerii US Army, 2018-04-02)

Stany Zjednoczone prowadziły już doświadczenia z eksperymentalnymi pociskami hipersonicznymi. Były to Falcon HTV-2 (Hypersonic Technology Vehicle 2), Boeing X-51A WaveRider o napędzie strumieniowym (Scramjet, Supersonic Combustion Ramjet) czy zainicjowany program Prompt Global Strike (Natychmiastowe Globalne Uderzenie).

Również inne państwa rozwijają podobne technologie. Rosja pracuje nad pociskiem Cirkon, który według założeń ma osiągać prędkość 12-13 Ma, natomiast Chiny rozwijają hipersoniczny pojazd szybujący DF-ZF (oznaczenie amerykańskie: WU-14).