We wtorek, 7 stycznia 2025, spółka Leonardo UK zaprezentowała projekt, opracowanego we współpracy z zespołem Future Capability Innovation (FCI) agencji logistycznej DE&S (Defence Equipment & Support) przy Ministerstwie Obrony Wielkiej Brytanii oraz tamtejszą królewską marynarką wojenną (Royal Navy), demonstratora technologii bezzałogowego śmigłowca Proteus.
Umowa o wartości 71 mln GBP (365,64 mln zł) na opracowanie śmigłowca została przyznana w czerwcu 2022, a oblot demonstratora technologii zaplanowano na połowę 2025.
Około trzytonowy bezzałogowy śmigłowiec zostanie wykorzystany do zademonstrowania postępów w zakresie autonomii przy użyciu sztucznej inteligencji w oprogramowaniu sterującym i innowacyjnej modułowej komory ładunkowej przy jednoczesnym opracowaniu najnowocześniejszych technologii śmigłowcowych, w tym technik cyfrowego projektowania i produkcji (tzw. cyfrowego bliźniaka). Będzie złożony z ponad 40 komponentów wyprodukowanych z zaawansowanych materiałów kompozytowych.
Jego program rozwojowy wspiera strategię Maritime Aviation Transformation (MATx), która obejmuje ewolucję lotnictwa morskiego Royal Navy do 2040, m.in. w zakresie zdolności zwalczania okrętów podwodnych (ZOP) (DSEI 2021: Elektryczny bezzałogowiec transportowy T-650, Project Vixen: brytyjskie bezzałogowce tankująco-uderzeniowe?, Bezzałogowce transportowe dla Royal Navy).
Projekt demonstratora technologii Proteus, którego grafikę opublikowano wczoraj, ujawnia, że wykorzystano w nim komponenty z całego portfolio śmigłowców Leonardo w celu obniżenia kosztów i przyspieszenia rozwoju. Leonardo wykorzystał również wiedzę i doświadczenie z istniejących programów bezzałogowych systemów lotniczych UAS (Uncrewed Air System) (SW-4 Solo w programie OCEAN 2020).
Projekt ten demonstruje wykonalność dużych morskich bezpilotowców w środowisku morskim i będzie służyć jako poligon doświadczalny do rozwoju i demonstracji autonomicznych możliwości. Obejmuje to algorytmy sterowania lotem dla dużych autonomicznych statków powietrznych pionowego startu i lądowania (VTOL).
Projekt Proteus jest unikatowy, ponieważ charakteryzuje się modułową komorą ładunkową. Została ona zaprojektowana w celu umożliwienia elastyczności w różnych misji, w tym możliwości wymiany dodatkowego zbiornika paliwa na ładunek użyteczny. Możliwość szybkiej integracji określonych ładunków do różnych misji ma na celu zapewnienie szerokiego zakresu opcji z jednego typu statku powietrznego. Jest to zarówno użyteczne pod względem operacyjnym, jak i zapewnia stosunek jakości do ceny, unikając konieczności zakupu i utrzymywania wielu różnych flot powietrznych.
Spółka Leonardo UK w Yeovil utrzymuje ambitny plan rozwoju zdolności autonomicznych statków powietrznych, który obejmuje możliwości wymagane do wykonywania autonomicznych lotów i wykonywania różnych misji. W praktyce oznacza to dojrzewanie i testowanie szeregu transformacyjnych technologii i technik, do projektowania i produkcji śmigłowców, a także na pokładzie samego statku powietrznego.
Na przykład Leonardo stworzyło „cyfrowego bliźniaka” demonstratora technologii Proteus, aby pomóc w jego rozwoju. Wykorzystanie cyfrowego bliźniaka, algorytmów sztucznej inteligencji (AI) i uczenia maszynowego (ML) w syntetycznym środowisku umożliwia Leonardo testowanie, modyfikowanie i sprawdzanie możliwości bez konieczności przeprowadzania prób na żywo, co obniża koszty i znacznie przyspiesza rozwój w porównaniu z tradycyjnymi programami śmigłowcowymi.
Leonardo eksperymentuje również z zastosowaniem nowych technologii produkcji cyfrowe, w tym z wytwarzaniem addytywnym (drukowaniem 3D) i wykorzystaniem opłacalnych materiałów kompozytowych utwardzanych w niskiej temperaturze, które wymagają mniejszej liczby etapów produkcji części.
Po zweryfikowaniu, technologie te będą stosowane szerzej, aby obniżyć koszty cyklu życia w porównaniu z konwencjonalnymi statkami powietrznymi załogowymi oraz poprawić odporność produkcji i zrównoważony rozwój w całym łańcuchu dostaw Leonardo.
Oprócz innowacji w technologiach, Leonardo wykorzystuje również program Proteus, aby zmienić swoje podejście do współpracy z klientami i użytkownikami końcowymi. Spółka korzysta z metodologii Agile, która dzieli projekt na fazy i kładzie nacisk na ciągłą współpracę i doskonalenie.
https://twitter.com/Leonardo_UK/status/1876599838483288284
Informacja prasowa