Przejdź do serwisu tematycznego

Leonardo modernizuje M-346 Master do standardu Block 20

Podczas międzynarodowych pokazów lotniczych Farnborough International Airshow 2024 w Wielkiej Brytanii, włoska spółka Leonardo ogłosiła wprowadzenie na rynek pakietów modernizacyjnych samolotów treningowych M-346T Block 20 i bojowych M-346F Block 20.

W poniedziałek, 22 lipca 2024, podczas pierwszego dnia międzynarodowych pokazów lotniczych Farnborough International Airshow 2024 w Wielkiej Brytanii, włoska spółka Leonardo ogłosiła wprowadzenie na rynek pakietów modernizacyjnych samolotów treningowych M-346T Block 20 i bojowych M-346F Block 20.

M-346T Block 20 / Zdjęcia: Leonardo

Kompleksowy pakiet zwiększy możliwości platformy M-346 Master i obejmuje modernizację awioniki, systemów nawigacyjnych i identyfikacji IFF swój-obcy, wyposażenie misyjnego i możliwości szkolenia naziemnego. Posunięcie to odzwierciedla potrzeby szkoleniowe w zakresie dostosowania umiejętności pilota do ewolucji podyktowanej nowoczesnymi wielodomenowymi polami walki, rozwijającymi się technologiami lotnictwa bojowego i zarządzaniem informacjami pola walki.

To najnowsze osiągnięcie w programie M-346 wykorzystuje nieodłączne możliwości rozwojowe konstrukcji samolotu, a także dziesięcioletnie udokumentowane doświadczenie w służbie z wiodącymi wojskami lotniczymi w różnych lokalizacjach i stanowi integralną część szerszej inicjatywy planu działania w zakresie dalszej cyfryzacji platformy.

W związku z tym zarówno warianty treningowe, jak i bojowe uzyskają nowe możliwości, zapewniając na rynku jeszcze większe możliwości w szerokim spektrum zastosowań i jednocześnie znaczny margines na dalszy rozwój w przyszłości. M-346T Block 20 i M-346F Block 20 to oznaczenia nowego standardu.

Pakiet modernizacyjny Block 20 nie będzie ograniczał się do samej platformy, ale do całego systemu, w tym naziemnego systemu szkoleniowego i będzie możliwy dzięki powszechnemu wdrażaniu cyfryzacji opartej na sztucznej inteligencji.

Kabina w samolocie w wersji Block 20 będzie wyposażona w dwa duże wyświetlacze, po jednym dla każdego z dwóch członków załogi i zastąpią obecnie wykorzystywanych sześć wielofunkcyjnych wyświetlaczy, a także niskoprofilowy wyświetlacz przezierny (HUD). Wyświetlacze te zostaną sparowane z nowym cyfrowym wideo rejestratorem danych oraz nowym wyświetlaczem w technologii rzeczywistości rozszerzonej montowanym na hełmie.

Nowa kabina będzie dostosowana do interfejsu człowiek-maszyna (HMI, Human-Machine Interface) najbardziej wyrafinowanych obecnie, jak i przyszłych systemów lotnictwa bojowego, zapewniając korzyści w zakresie wysokiej jakości szkolenia, jak najlepiej odzwierciedlając wygląd i układ rozmieszczenia przyrządów samolotu bojowego oraz w zakresie zapewniania świadomości sytuacyjnej w misjach operacyjnych. Pakiet Block 20 wdroży także nowe systemy nawigacji, zarządzania uzbrojeniem, lotem, a także transponder systemu IFF swój-obcy.

M-346F Block 20

Specjalnie dla wariantu bojowego M-346F Block 20 dalsze kluczowe udoskonalenia obejmują radar z anteną ze skanowaniem elektronicznym AESA (Active Electronically Scanned Array) z funkcją radaru kierowania ogniem, integrację nowego uzbrojenia zarówno do celów powietrze-powietrze, jak i powietrze-ziemia, a także wbudowane łącze danych dla kierowanego uzbrojenia rakietowego.

Holistyczne podejście do szkolenia całego systemu szkolenia naziemnego (Ground-Based Training Station, GBTS), czyli kursy multimedialne i stacjonarne, symulacja lotu/misji, szkolenie wirtualne i na żywo, osiągnie nowy standard dzięki wsparciu rzeczywistości wirtualnej i aplikacjom AI.

Co więcej, większa cyfryzacja przełoży się również na kluczowy czynnik umożliwiający bardziej wydajne wsparcie techniczne dzięki wdrożeniu wirtualnej wsparcia eksploatacji i połączonej floty, nowej infrastruktury o wysokiej wydajności, która wykorzystuje zaawansowaną analizę danych i obliczenia o wysokiej wydajności w celu ulepszenia zintegrowanego wsparcia logistycznego.

Lorenzo Mariani, wicedyrektor generalny Leonardo, powiedział:

Szkolenie stanowi kluczowy obszar specjalizacji Leonardo, a zintegrowany system szkoleniowy M-346 stanowi podstawę naszej propozycji, dzięki której piloci myśliwców są dobrze przygotowani do stawienia czoła nowoczesnym i złożonym wyzwania, dziś i w przyszłości. Ponieważ jesteśmy w pełni zaangażowani w rozwój lotnictwa bojowego nowej generacji, najnowszy postęp w programie M-346 świadczy o tym, że upewniamy się, że najbardziej odpowiednie rozwiązania szkoleniowe są dokładnie uwzględnione w tym procesie. Jesteśmy głęboko przekonani, że stale rozwijające się funkcje tego typu będą w dalszym ciągu zapewniać niezrównane korzyści użytkownikom w tym segmencie rynku, zarówno w rolach szkoleniowych, jak i bojowych, co czyni go idealnym kandydatem na przyszłe programy szkoleń pilotów myśliwców w Europie i na świecie.

Marco Zoff, dyrektor naczelny Leonardo Aircraft, skomentował:

Dostarczanie niekończących się ulepszeń dla M-346 od lat jest nieodłączną częścią naszego DNA i jesteśmy podekscytowani dzisiejszym ogłoszeniem pokazującym, jak M-346 jest i pozostanie w czołówce technologii. Dokonaliśmy znacznych inwestycji w cyfrową transformację w zakresie 360°, aby dostarczać najnowocześniejsze produkty i usługi. Materializują się one również w większych możliwościach, jakie przyniesie M-346. Z niecierpliwością czekamy na zademonstrowanie zaawansowanych funkcji i możliwości standardu Block 20 zarówno w misjach szkoleniowych, jak i bojowych, pracując nad integracją nowych rozwiązań z tym prawdziwym ekosystemem szkoleniowym i operacyjnym.

Leonardo dostarczyła ponad 100 samolotów rodziny M-346 Master, które wylatały ponad 120 000 godzin (w tym niedawno przekroczone 10 000 godzin w Polsce), w tym m.in. w Międzynarodowym Ośrodku Szkoleniowym IFTS (International Flight Training School) we włoskiej bazie lotniczej Galatini)  we współpracy z tamtejszymi wojskami lotniczymi (Aeronautica Militare). M-346 stał się najbardziej kompletnym systemem szkoleniowym dla pilotów myśliwców i spełnia pojawiające się potrzeby w zakresie kosztowych i efektywnych operacji bojowych. Najnowsze osiągnięcia pozwalają na dalszą ewolucję jego wyjątkowych zalet i właściwości, z korzyścią dla obecnych i przyszłych użytkowników.

Izrael pozostaje największym użytkownikiem M-346 Lavi z 30 posiadanymi samolotami, natomiast Włochy użytkują 18 T-346A (poza tym 4 kolejne znajdują się we wspomnianym IFTS). Na trzecim miejscu plasuje się Polska z 15 M-346 Bielik (jeden uległ tragicznej w skutkach katastrofie 12 lipca br.) oraz Singapur z 12 samolotami (które jednak stacjonują na co dzień we francuskiej 120. bazie lotniczej Cazaux). Poza tym 3 z 6 egzemplarzy odebrał Katar, a Grecja 2 z 10 zamówionych M-346B Silver Hawks.

Powyższa lista wkrótce ulegnie zmianie, gdyż 15 M-346 Master zamówił Azerbejdżan, natomiast 24 egzemplarze Egipt. Poza tym 12 szkolno-bojowych M-346FA (z opcją na 12 kolejnych) zamówiła Nigeria, natomiast 4 M-346F i 2 M-346DR/FT – Turkmenistan.

Na podstawie informacji prasowej

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X