Przejdź do serwisu tematycznego

Leonardo dostarczy do Słowenii drugiego C-27J Spartan

Włoska spółka Leonardo otrzymała zlecenie od Ministerstwa Obrony Włoch na wyprodukowanie i dostarczenie drugiego lekkiego samolotu transportowego C-27J Spartan dla Słowenii.

We wtorek, 21 listopada, włoska spółka Leonardo poinformowała, że podpisała umowę z Dyrekcją Uzbrojenia i Bezpieczeństwa Lotniczego Sekretariatu Generalnego Obrony i Narodowej Dyrekcji ds. Uzbrojenia SEGREDIFESA (przy Ministerstwie Obrony Włoch) na wyprodukowanie i dostarczenie drugiego lekkiego samolotu transportowego C-27J Spartan dla Słowenii oraz powiązanych usług logistycznych i szkoleniowych. Umowa międzyrządowa w tej sprawie o wartości 48,8 mln EUR została zawarta 19 września br.

Pierwszy słoweński C-27J Spartan / Zdjęcie: Borut Podgoršek, Ministerstwo Obrony Słowenii

Wrześniowa umowa jest wynikiem porozumienia implementacyjnego, w oparciu u umowę o dwustronnej współpracy z 17 listopada 2021, podpisali ministrowie obrony Słowenii i Włoch, Marjan Šarec i Guido Crosetto. Podpisany aneks pozwala na rozpoczęcie zakupu drugiego samolotu za równowartość 45 408 679,04 EUR netto (dla porównania pierwszy samolot kosztował 48 854 759,25 EUR netto). Pierwszy samolot ma zostać przekazany w grudniu 2023, natomiast drugi w grudniu 2024.

Dario Marfè, starszy wiceprezes ds. programów komercyjnych, CSS&T oraz programów zastrzeżonych w dziale samolotów Leonardo, powiedział:

Wykorzystywany w najtrudniejszych warunkach geograficznych, środowiskowych i operacyjnych, C-27J Spartan firmy Leonardo to samolot zdolny do wykonywania różnego rodzaju zadań na rzeczy obrony i misji ochrony ludności. Bogate doświadczenie we współpracy z siłami powietrznymi na całym świecie sprawia, że jest to idealny samolot do wojskowych misji transportowych, zrzutów spadochroniarzy i materiałów, taktycznego wsparcia wojsk, operacji sił specjalnych, ewakuacji medycznej z pola walki, pomocy humanitarnej i reagowania na klęski żywiołowe.

C-27J Next Generation, będącego rozwinięciem C-27J Spartan (pakiet opracowano w 2020), wyposażono w nową awionikę oraz winglety (rozpraszacze), zwiększające osiągi i ogólną wydajność. Awionika spełnia wymogi kontroli ruchu powietrznego następnej generacji (Next Generation Air Traffic Control, wykorzystując łącze danych FANS 1/A+, TCAS 7.1, ILS Cat.II i ulepszone wideo TAWS. W kabinie zastosowano nowe kolorowe wyświetlacze ciekłokrystaliczne, system oświetlenia w technologii LED, samolot otrzymał nowy radar pogodowy, nawigację radiową, ulepszoną łączność satelitarną oraz nowy system łączności wewnętrznej.

C-27J Next Generation wyposażono w nowe panele kabiny i ładunkowe, wojskowy system bezpiecznej zakodowanej transmisji danych Mode 5 IFF/ADS-B out, a także nawigację pionową VNAV oraz Search and Rescue (do misji poszukiwawczo-ratowniczych). Ponadto poprzednie skrzynki interfejsów awioniki i systemów podstawowych zostały zastąpione nowym sprzętem produkowanym przez Leonardo Electronics.

Samolot może zostać wyposażony w podsystem obronny DASS (Defensive Aids Sub-Systems suite), bezpieczny system komunikacji oraz ochrony balistycznej, co umożliwi mu działanie w środowiskach o wysokim zagrożeniu. Dzięki wielu zestawom i systemom do wykonywania misji w systemie roll-on/roll-off (ro-ro), C-27J mogą zostać szybko skonfigurowane do realizacji szerokiej gamy zadań, takich jak transport taktyczny, patrole morskie, a nawet zadania w zakresie zwalczania okrętów podwodnych (ZOP) czy dowodzenia, kontroli, komunikacji, gromadzenia informacji, śledzenia i obserwacji (C3ISR).

Przypomnijmy, że w kwietniu 2022 władze Słowenii sfinalizowały zakup pojedynczego C-27J Spartan (negocjacje ze stroną włoską trwały od stycznia 2021). Umowa miała wartość 72 mln EUR i obejmowała samolot w konfiguracji standardowej z dodatkowymi osłonami balistycznymi (48 mln EUR), moduły misji: transport pasażerów, chorych oraz lekko i ciężko rannych z monitorowaniem parametrów życiowych oraz przeciwpożarowy (11 mln EUR). Pozostałe 13 mln EUR z umowy to pakiet wsparcia logistycznego, części zamienne, szkolenie załogi (w tym na symulatorach), dokumentacja techniczna i certyfikacja w powietrzu. Co ciekawe, sam program zakupu pierwszego samolotu, o kryptonimie TTL (Taktično Transportno Letalo), był realizowany od 2006, ale dopiero pandemia COVID-19 przyspieszyła jego realizację (Spartan dla Słowenii).

W przypadku słoweńskich sił zbrojnych (Slovenska vojska, SV), samoloty C-27J umożliwią:

  • utrzymanie narodowych zdolności transportowych ze szczególnym naciskiem na niezależność,
  • samowystarczalność w operacjach i misjach międzynarodowych;
  • transport słoweńskich wojsk;
  • ciągłą gotowość co najmniej jednego statku powietrznego, w porównaniu do poziomu gotowości 80% w przypadku jednego;
  • wsparcie dla innych organów państwowych w Słowenii;
  • wsparcie w ramach NATO i Unii Europejskiej;
  • wsparcie ochrony ludności w przypadku klęsk żywiołowych;
  • wsparcie dla władz lokalnych;
  • wsparcie dla państw partnerskich nieposiadających takich zdolności;
  • aktywny udział w programach międzynarodowego transportu lotniczego, takich jak ATARES.

Na zakup C-27J Spartan, których łącznie wyprodukowano około 90 egzemplarzy, zdecydowały się wcześniej (oprócz samych Włoch): Australia, Azerbejdżan, Bułgaria, Czad, Grecja, Kenia, Litwa, Maroko, Meksyk, Peru, Rumunia, Słowacja, Turkmenistan, USA (Straż Wybrzeża i Dowództwo Operacji Specjalnych USSOCOM) oraz Zambia.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X