29 września br. włoska spółka Leonardo poinformowała, że Kuwejt odebrał piąty i szósty egzemplarz samolotów wielozadaniowych Eurofighter Typhoon Tranche 3A z łącznie 28 zamówionych. Program Eurofighter dla Kuwejtu postępuje zgodnie z oczekiwaniami. Działania związane z odbiorem samolotów zostały zakończone połączonym wysiłkiem z udziałem Kuwejtu i włoskiego personelu ze wspólnego biura programu międzynarodowego.
Wczoraj Kuwejt odebrał piąty i szósty egzemplarz samolotów wielozadaniowych Eurofighter Typhoon Tranche 3A z łącznie 28 zamówionych
Przebazowanie samolotów z Włoch do Kuwejtu wspierały włoskie wojska lotnicze, a mianowicie tankowania w locie przeprowadził samolot-cysterna Boeing KC-767A z 14. Eskadry (14° Stormo) z bazy lotniczej Pratica di Mare.
Guido Sibona, wiceprezes programu Eurofighter w Leonardo powiedział:
Z dumą dostarczamy naszemu klientowi dwa nowe Eurofightery, w tym pierwsze samoloty jednomiejscowe. Dołączają do samolotu już w służbie w nowej bazie lotniczej Salem Al Sabah, która w międzyczasie osiągnęła kamień milowy stu lotów Typhoonów. Wariant Eurofighterów dla Kuwejtu to najbardziej zaawansowany, jaki kiedykolwiek wyprodukowano w ramach programu europejskiego. We współpracy z włoskimi siłami powietrznymi zapewniamy krajowi szeroką zdolność w zakresie obrony powietrznej, a także budowę najnowocześniejszej infrastruktury do wsparcia i utrzymywania floty 28 samolotów.
Jeden z tych dwóch przekazanych samolotów był ostatnio jednym z głównych bohaterów najnowszej edycji pokazów lotniczyc Royal International Air Tattoo (RIAT) w RAF Fairford w Wielkiej Brytanii, w których po raz pierwszy od 1993 r. wzięły udział wojska lotnicze Kuwejtu. Przy tej okazji płk pilot Eisa Airashidi, dowódca 7. Eskadry wojsk lotniczych Kuwejtu skomentował wydarzenie: W tym roku z dumą wracamy do Royal International Air Tattoo z najbardziej zaawansowanym Typhoonem na świecie. Dzięki możliwościom tej platformy siły powietrzne Kuwejtu są jedną z najlepiej wyposażonych w regionie.
Pierwsze informacje o rozmowach z Kuwejtczyków z Włochami w sprawie zakupu Typhoonów pojawiły się w czerwcu 2015. 11 września konsorcjum Eurofighter potwierdziło negocjacje z władzami Kuwejtu. 1 marca 2016 zakup zatwierdziło Kuwejckie Zgromadzenie Narodowe. 5 kwietnia 2016 ministerstwo obrony Kuwejtu i Leonardo podpisały umowę na dostawę 22 jedno- i 6 dwumiejscowych samolotów Eurofighter Typhoon Tranche 3A w konfiguracji P3Eb (Phase 3 Enhancement b) ze zmodernizowanym systemem planowania misji, wyposażenia pokładowego i nawigacyjnego. Spółka Leonardo Aircraft Division została głównym wykonawcą umowy o wartości 7,957 mld EUR (36,73 mld zł), obejmującej pakiet wsparcia, części zamiennych oraz szkoleń załóg i personelu naziemnego. Odbiór dwóch pierwszych samolotów nastąpił 7 grudnia 2021 (Kuwejt odbiera pierwsze Typhoony).
Kuwejckie Typhoony są wyposażane w pierwszą wersję produkcyjną radaru z anteną ze skanowaniem elektronicznym AESA typu Captor-E Scan (znanego jako Mk.0 lub Radar 1 Plus) i system samoobrony Leonardo Preatorian DASS (Defensive Aids Sub-System). Ten drugi zapewnia on ochronę przed pociskami rakietowymi naprowadzanymi w podczerwieni i za pomocą radiolokatora. Otrzymują także system pasywnego śledzenia statków powietrznych w podczerwieni EuroFIRST PIRATE (EuroFirst Passive Infrared Airborne Track Equipment), rejestratory parametrów walki powietrznej (ACMI) P5DRS-Cubic i zmodernizowane narzędzia nawigacyjne. Samoloty są integrowane z pociskami rakietowymi klasy powietrze-ziemia MBDA Brimstone i manewrującymi MBDA Storm Shadow/SCALP, a także z zasobnikiem celowniczym Lockheed Martin Sniper ATP (Kuwejt: Dochodzenie korupcyjne z Typhoonami w tle).
Oprócz czterech krajów partnerskich programu Eurofighter (Niemcy, Wielka Brytania, Włochy i Hiszpania), które zamówiły już 510 samolotów, międzynarodowymi odbiorcami są też Arabia Saudyjska (72 samoloty), Austria (15), Oman (12), Kuwejt (28) i Katar (24), co daje w sumie 661 zamówionych samolotów.
W wojskach lotniczych Kuwejtu, Typhoony zostaną uzupełnione o również 28 egzemplarzy amerykańskich samolotów wielozadaniowych Boeing F/A-18E/F Super Hornet (z opcją na 12 kolejnych), z których pierwszy egzemplarz został oblatany 2 lipca 2020. Są to samoloty zbliżone do standardu Block III i faktycznie wszystkie egzemplarze z zamówienia podstawowego zostały zbudowane, ale nie zostały dotąd przekazane, a tymczasowo przypisane do amerykańskiej marynarki wojennej (US Navy) oraz zmagazynowane w USA (Kuwejcki Super Hornet oblatany).
Oba typy nowych samolotów mają zastąpić w służbie 27 starszych jednomiejscowych F/A-18C i 7 dwumiejscowych F/A-18D (z 40 F/A-18C/D Hornet dostarczonych począwszy od października 1991), zgrupowanych w dwóch eskadrach, stacjonujących w bazie lotniczej Ahmed al Jaber.