Przejdź do serwisu tematycznego

Korporacja RTX na MSPO 2024

Na XXXII Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego MSPO 2024 w Targach Kielce, który odbędzie się w dniach 3-6 września, pojawi się amerykańska korporacja RTX, obejmująca spółki – Collins Aerospace, Pratt & Whitney i Raytheon.

Podczas 32. edycji Salonu Przemysłu Obronnego MSPO w Kielcach korporacja RTX, obejmująca spółki – Collins Aerospace, Pratt & Whitney i Raytheon, skupi się na wieloletniej partnerskiej współpracy z Ministerstwem Obrony Narodowej i Polskimi Siłami Zbrojnymi w zakresie dostarczania najnowocześniejszych rozwiązań, które zagwarantują Polsce bezpieczeństwo, suwerenność i będą chronić obywateli i infrastrukturę państwa. Dodatkowo RTX skoncentruje się na współpracy z polskim przemysłem obronnym w trwających programach modernizacji Wojska Polskiego.

Modele produktów i rozwiązań RTX, które będzie można zobaczyć podczas MSPO: Stoisko RTX – E-44

Modele:

  • Radar LTAMDS w skali 1/4
  • Silnik F100 w skali 1/4
  • Radar PhantomStrike
  • StormBreaker
  • Excalibur

Demonstracje interaktywne:

  • Połączone pole walki (Connected Battlespace)
  • Radar LTAMDS
  • Samolot wielozadaniowy F-35A
  • Rozwiązania dla kosmosu

LTAMDS

Sensor Dolnej Warstwy Obrony Przeciwlotniczej i Przeciwrakietowej (Lower Tier Air and Missile Defense Sensor – LTAMDS) – LTAMDS to radar obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej nowej generacji przeznaczony dla Sił Lądowych USA. Jest to radar o polu widzenia 360 stopni wyposażony w antenę z technologią aktywnego skanowania elektronicznego (AESA), oparty na produkowanym przez Raytheon azotku galu. Dzięki tym cechom umożliwia znacznie skuteczniejszą ochronę przed całą gamą zagrożeń – od samolotów załogowych i bezzałogowych do pocisków manewrujących, balistycznych i hipersonicznych (Produkcja radarów LTAMDS dla Polski).

LTAMDS / Zdjęcia: RTX

Excalibur

Precyzyjny pocisk Excalibur – sprawdzony w walce pocisk artyleryjski to przełomowa broń precyzyjna o zwiększonym zasięgu przeznaczona dla sił zbrojnych USA i sojuszników. Excalibur może pochwalić się niezwykle wysoką precyzją trafienia wynoszącą mniej niż dwa metry od celu (Dania ze zgodą na amunicję precyzyjną M982 Excalibur).

Excalibur

StormBreaker

Inteligentna bomba StormBreaker to pierwsza broń posiadająca zdolność do komunikacji sieciowej na służbie w Siłach Powietrznych USA, oferująca zaawansowane zdolności uderzeniowe przeciwko ruchomym celom – poza zasięgiem systemów obrony przeciwnika, w trudnych warunkach atmosferycznych, na lądzie i morzu. Bomba StormBreaker została zatwierdzona do użytku na samolotach F-15E, a jednocześnie trwa jej integracja z myśliwcami F-35 Lightning II i F/A-18E/F Super Hornet (Bomby kierowane StormBreaker na belgijskie F-35A).

StormBreaker

Radar PhantomStrike

PhantomStrike to lekki, niewielkich rozmiarów radar chłodzony powietrzem, wyposażony w antenę z technologią aktywnego skanowania elektronicznego (AESA) z panelami wykonanymi z użyciem technologii GaN. Umożliwia zdobycie bezwzględnej przewagi w powietrzu na platformach lotniczych, morskich i lądowych za cenę stanowiącą ułamek kosztów tradycyjnych radarów kierowania uzbrojeniem (Raytheon: Potęga technologii Air Dominance, Oficjalnie: PhantomStrike i Sniper ATP dla polskich FA-50PL).

PhantomStrike

Radar AESA APG-82(V)1

Opracowany przez Raytheon radar AESA APG-82(V)1 pozwala na skuteczne śledzenie wielu celów jednocześnie i ich precyzyjne zwalczanie przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej niezawodności systemu. Samoloty wyposażone w radar AESA APG-82(V)1 mogą jednocześnie wykrywać, identyfikować i śledzić wiele celów na lądzie, morzu i w powietrzu z większej odległości niż dotychczas. Możliwość działania daleko poza zasięgiem systemów obronnych przeciwnika ułatwia nieprzerwaną obserwację celów i udostępnianie informacji pozwalających podejmować trafne decyzje. Uzyskana w ten sposób wysoka świadomość sytuacyjna na polu walki poprawia zdolność realizacji misji bojowych, czego wynikiem jest znacznie większa skuteczność działania i przeżywalność samolotów i ich załóg.

APG-82(V)1

Rozwiązania kosmiczne

Dzięki swoim kompleksowym rozwiązaniom kosmicznym Raytheon dostarcza zdolności niezbędne do pomyślnego wypełniania zadań. Firma tworzy dla swoich klientów systemy naziemne pozwalające kierować misjami kosmicznymi o kluczowym znaczeniu, w tym systemy ostrzegania, śledzenia i obrony przed pociskami, systemy przetwarzania danych oraz systemy zapewniające wysoką świadomość sytuacyjną w przestrzeni kosmicznej, które śledzą i charakteryzują obiekty znajdujące się na orbicie okołoziemskiej. Raytheon ma szerokie doświadczenie w zakresie wykorzystania naziemnych systemów kosmicznych do obsługi danych transmitowanych przez dowolną konstelację satelitów. Dzięki możliwości łączenia ze sobą danych satelitarnych klienci mogą w bezpieczny sposób wykorzystać pełen potencjał urządzeń znajdujących się na orbicie i zmaksymalizować wykorzystanie kosmicznych zasobów poprzez zastosowanie systemów naziemnych charakteryzujących się skalowalną, elastyczną architekturą.

Silnik F100

Już od 50 lat silnik Pratt & Whitney F100 potwierdza swoje możliwości jako podstawowy napęd samolotów F-16 należących do sił powietrznych 23 państw na całym świecie. Słynie z niezrównanego bezpieczeństwa, nowoczesnej modułowej konstrukcji i technologii piątej generacji gwarantujących skuteczną realizację misji. Dzięki tym cechom zapewnia przewagę na polu walki użytkownikom samolotów F-16 i F-15. Na stale działającej linii produkcyjnej napędu F100 wytwarzane są dziś silniki, które z powodzeniem napędzają nowoczesne wersje tych myśliwców – F-16C/D Block 70/72 i F-15EX Eagle II (Pratt & Whitney dostarczyła pierwszy z nowej partii silników dla polskich F-16).

Silnik turbowentylatorowy dwuprzepływowy Pratt & Whitney F100-PW-229 napędzający m.in. polskie samoloty wielozadaniowe Lockheed Martin F-16 Jastrząb

ATNAVICS

System Nawigacji, Integracji i Koordynacji Ruchu Lotniczego (Air Traffic Navigation, Integration, and Coordination System – ATNAVICS) to jedyny na świecie kompletny, w pełni autonomiczny, wysoce mobilny i sprawdzony w walce naziemny system kontroli podejścia do lądowania (Ground Controlled Approach – GCA) spełniający wymogi Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego, mieszczący się na pokładzie samolotu transportowego C-130 Hercules. Umożliwia kontrolę ruchu lotniczego na potrzeby szybkiego rozmieszczania wojsk i sprzętu w odległych miejscach, a także misji humanitarnych.

ATNAVICS / Zdjęcie: Collins Aerospace

NavHub-100Multi-Sensor Antenna System (MSAS-100) – razem tworzą opracowane przez Collins rozwiązanie znane jako Mounted Assured Positioning, Navigation and Timing System (MAPS) Gen II, czyli przeznaczony do montażu na pojazdach system zapewnienia pozycjonowania, nawigacji i synchronizacji. Urządzenia te oferują skuteczniejszą ochronę przed ewoluującymi zagrożeniami dla systemu GPS, wspierając w ten sposób działania wielodomenowe i przeciwdziałając nowo pojawiającym się zagrożeniom elektronicznym. Nowości zastosowane w tych systemach to na przykład obsługa sygnału wojskowego (Military Code – M-Code) oraz zwiększona niezawodność dzięki opatentowanemu ulepszonemu układowi śledzenia sygnału (Modernized Signal Tracking – MST), który poprawia integralność GPS.

NavHub-100 / Zdjęcie: Collins Aerospace

Multi-Sensor Antenna System (MSAS-100)

Connected Battlespace

To koncepcja, zgodnie z którą żołnierze są zawsze o krok przed ewoluującymi zagrożeniami dzięki połączeniu pola walki we wszystkich domenach poprzez udostępnianie danych, autonomicznym działaniom i szybszemu podejmowaniu decyzji na szczeblu taktycznym. Wszystko to wspiera realizację koncepcji połączonego wielodomenowego dowodzenia i kierowania (Joint All-Domain Command and Control – JADC2).

Informacja prasowa

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X