W czwartek, 6 lipca br., południowokoreańska spółka Hyundai WIA (część Hyundai Motor Group) ogłosiła, że przeprowadziła pomyślne testy ogniowe systemu zwalczania bezzałogowych statków powietrznych ADS (Anti-Drone System) klasy hard-kill i soft-kill.
ADS na DX Korea 2022 / Zdjęcie: Hyundai WIA
ADS spółki Hyundai WIA został po raz pierwszy zaprezentowany na targach DX Korea 2022, które odbyły się w Goyang, w prowincji Gyeonggi, 21-25 września ub. r. ADS został wyposażony w stację radiolokacyjną i zdalne czujniki obserwacyjne do wykrywania i śledzenia bezzałogowców, a oprogramowanie oparte na technologii sztucznej inteligencji (AI) pozwala na skuteczne śledzenie niewielkich celów powietrznych.
Zgodnie z informacją udzieloną w ubiegłym roku przez przedstawiciela spółki Hyundai WIA: Ponieważ cel jest śledzony za pomocą radaru i technologii AI, zawsze możliwe jest jego przechwycenie niezależnie od częstotliwości (używanej przez operatora) bezzałogowca. Kontynuujemy nasze badania, abyśmy mogli je śledzić precyzyjniej, a nawet przewidzieć docelową ścieżkę (lotu) bezzałogowca.
System antydronowy ADS wykorzystuje zarówno metodę soft-kill do niekinetycznego obezwładniania bezzałogowców poprzez blokowanie sygnału radiowego z konsoli operatora oraz metodę hard-kill dzięki zdalnie sterowanemu modułowi uzbrojenia RCWS z 40-mm granatnikiem maszynowym, zasilanym nieśmiercionośną amunicją programowalną (ABM, Air Burst Munition), w celu zminimalizowania strat pobocznych wśród cywilów.
Amunicja ABM pozwala na skuteczniejsze rażenie niewielkich wiropłatów, dzięki możliwości zaprogramowania momentu detonacji w pobliżu celu, pojedynczych bezzałogowców lub rojów. W momencie detonacji uwalniane są plastikowe paski (Streamer), które owijają się wokół wirników bezzałogowca i blokują ich obrót. W przyszłości RCWS ma używać również amunicji z pociskiem stalowym (Steel Ball) do zwalczania bezzałogowców w układzie stałopłatu.
Testy ogniowe przeciwko bezzałogowcom klasy mikro przeprowadzono 5 lipca na poligonie w Chungcheongbuk-do. ADS wykazał możliwość wykrywania bezzałogowców z dużej odległości, identyfikacji i śledzenia ich oraz przechwytywania. Cel ćwiczebny został zestrzelony w obu sytuacjach, gdy został obezwładniony w powietrzu przez skuteczny atak soft-kill, jak i jego niepowodzenie.
Hyundai WIA ogłosiła również, że opracowuje mobilną wersję ADS, zamontowaną na pojeździe, który będzie mógł obezwładnić lub zestrzelić szybko poruszające się bezzałogowce. Premiera tej wersji systemu ADS odbędzie się na targach ADEX 2023 (International Aerospace & Defense Exhibition) w Seulu, 17-22 paźdiernika br.
Siły zbrojne Republiki Korei są zainteresowane pozyskaniem systemu antydronowego, po tym jak 26 grudnia 2022 pięć północnokoreańskich bezzałogowców wleciało w przestrzeń powietrzną Korei Południowej i nie udało się ich zestrzelić.
Ciekawym rozwiązaniem w tym zakresie jest opracowany przez spółkę Hanwha Aerospace na zlecenie Agencji ds. Zamówień w Sektorze Obronnym DAPA (Defense Acquisition Program Administration) i Agencji Rozwoju Obronności ADD (Agency for Defense Development) laserowy system zwalczania statków powietrznych Laser-Based Anti-Aircraft Weapon Block-I. 26 kwietnia br. system zatwierdzono jako nadający się do wykorzystania bojowego (Korea kończy prace nad laserowym systemem zwalczania statków powietrznych).