28 marca br. południowokoreański urząd zamówień obronnych DAPA (Defense Acquisition Program Administration), podległy pod Ministerstwo Obrony Korei Południowej, zatwierdziły zakup partii ciężkich śmigłowców transportowych Boeing CH-47F Chinook, które będą zastępować starsze CH-47D.
Jeden z 43 koreańskich ciężkich śmigłowców transportowych CH-47D/HH-47, które są użytkowane w wojskach lotniczych i lądowych / Zdjęcie: siły zbrojne Republiki Korei
Decyzja została zatwierdzona na 151. posiedzeniu komitetu DAPPC (Defense Acquisition Program Promotion Committee), działające przy DAPA. O ile nie sprecyzowano jaka liczba wiropłatów jest planowana do zamówienia, to budżet zakupu ma wynieść maksymalnie 1,49 bln KRW (4,9 mld zł), a dostawy od 2026 do 2028. Zamówienie będzie odbywać się w ramach programu znanego pod angielskim akronimem Large Mobile Helicopter-II Project.
Na podstawie wyników oceny testów i negocjacji, … [platforma] CH-47F została rozważona i podjęto decyzję, poinformował urząd DAPA w swoim oświadczeniu, zauważając, że podtrzymają one zdolności wojsk lądowych (Daehanminguk Yuk-gun) do bezpiecznego transportu żołnierzy i sprzętu wojskowego, a także lepsze reagowanie na klęski żywiołowe. Nowe śmigłowce mają również wykonywać misje operacji specjalnych.
Program ma na celu zastąpienie floty CH-47D wojsk lądowych, która liczy 34 egzemplarze, z czego około 23 z nich znajdują się w linii. Najstarsze egzemplarze mają ponad 30 lat i to one zapewne zostaną zastąpione. Nie wiadomo co z następcami dla 9 CH-47D/HH-47D, które są użytkowane przez wojska lotnicze (Daehanminguk Gong-gun). Wszystkie 43 śmigłowce zostały dostarczone w latach 1988-1998.
Przypomnijmy, że 6 grudnia 2022 amerykańska Agencja Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) informowała o zgodzie Departamentu Stanu USA na ewentualną sprzedaż do Korei 18 śmigłowców CH-47F (prawdopodobnie w wersji Block II) za maksymalnie 1,5 mld USD (6,71 mld zł).
Rząd w Seulu wnioskował również 42 silniki turbowałowe T-55-GA-714A, 22 układy ostrzegające o odpalonych pociskach rakietowych AN/AAR-57 CMWS i 44 szyfrowane radiostacje RT-1987. W pakiecie znalazły się układy systemy ostrzegania przed opromieniowaniem radarem AN/APR-39 RWR, radiostacje AN/ARC-220, układy identyfikacji swój-obcy AN/APX-123A, systemy nawigacyjne AN/ARN-147 pracujące w częstotliwościach VHF, układy nawigacji taktycznej AN/ARN-153 TACAN, radiowysokościomierze AN/APN-209 RACC, szyfrowane radiostacje, usługi wsparcia technicznego i logistycznego rządu i wykonawcy (Boeing), usługi naprawcze i inne powiązane usługi.
Pierwsze informacje o analizach DAPA dotyczących przyszłości starzejącej się floty Chinooków pojawiły się 27 października 2020 w lokalnych mediach. Analizowano możliwość modernizacji i przebudowy połowy, a więc nieco ponad 20 egzemplarzy. Miało to wówczas kosztować 1,2 mld USD, czyli według ówczesnej wartości pieniądza i stopy inflacji więcej o około 100 mln USD, niż fabrycznie nowe wiropłaty. Co ciekawe, w połowie 2021 gotowość operacyjna niedużej floty CH/HH-47D oscylowała na poziomie 40%, co wynika z braku dostępności niektórych części zamiennych do starzejącej się wersji.
Prototyp CH-47F Block II / Zdjęcie: Boeing
Tymczasem, 20 marca 2023 spółka Boeing informowała o rozpoczęciu montażu końcowego pierwszego seryjnego egzemplarza zmodernizowanego CH-47F Block II. Jeśli chodzi o pierwszych użytkowników eksportowych, to trafią one także do Wielkiej Brytanii (14 egzemplarzy), Egiptu (12 zamówionych egzemplarzy z możliwością zwiększenia do 23) i Niemiec (60 egzemplarzy). Wkrótce do grona nowych użytkowników CH-47F może dołączyć Belgia, która jest nimi zainteresowana.
CH-47 Block II został wyposażony w zmodernizowane silniki turbowałowe Honeywell T55-715 o zwiększonej o 20% mocy oraz nowe, kompozytowe łopaty o skośnych końcówkach ACRB (Advanced Chinook Rotor Blades). Konfiguracja sześciu zbiorników paliwa, po trzy z każdej strony kadłuba, została zastąpiona dwoma większymi w sponsonach, dzięki czemu śmigłowiec zabiera więcej paliwa przy zmniejszonej o 90 kg masie. Wzmocniono także strukturę kadłuba w istotnych obszarach, aby umożliwić przenoszenie dodatkowych ładunków. Ostatecznie zwiększyło to maksymalną masę startową z 22 680 do 24 500 kg, a udźwig z około 9 000 do 10 000 kg. Śmigłowiec wyposażony w trzy generatory o mocy 60 kVa oraz system regulacji obrotów śmigła (Active Parallel Actuator System, APAS).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.