W czwartek, 28 grudnia 2023, południowokoreańska spółka Korea Aerospace Industries (KAI) poinformowała, że rozpoczęła dostawy do rodzimych wojsk lotniczych (Daehanminguk Gong-gun) samolotów szkolenia zaawansowanego/szkolno-bojowych (LIFT, Lead-in-Fighter-Training) typu TA-50 w najnowszej wersji Block 2.
TA-50 / Zdjęcie poglądowe: Daehanminguk Gong-gun
Pierwszy egzemplarz przekazany w zeszły czwartek, pochodzi z zamówienia z 30 czerwca 2020 udzielonego przez urząd zamówień obronnych DAPA (Defense Acquisition Program Administration) spółce KAI za równowartość 1 mld KRW/771,8 mln USD, opiewającego na 20 samolotów (początkowa wartość zamówienia wynosiła 688 mln KRW/575 mln USD). Dołączą one do 20 TA-50 w wersji Block 1 oraz 60 samolotów szkolnych T-50/T-50B Golden Eagle (do rodziny należy też 60 lekkich samolotów bojowych FA-50 Fighting Eagle Block 10).
Dostawy zakończą się w 2026, a nie jak pierwotnie planowano w 2024 – data została wydłużona z powodu faktu, że 16 września 2022 Polska zamówiła 12 samolotów FA-50 Fighting Eagle (Block 10; GF – Gap Filler), za ok. 705 mln USD netto (3,36 mld zł netto/4,14 mld zł brutto), a DAPA zgodził się na zwolnienie slotów produkcyjnych, w celu przyspieszenia dostawy na eksport (TA-50 i FA-50 to konstrukcje pokrewne) (Komplet dwunastu zamówionych FA-50GF już w Polsce).
TA-50 Block 2 w porównaniu z TA-50 Block 1 otrzymał nowe oświetlenie kabiny pilotów dostosowane do użycia przez nich gogli noktowizyjnych, a także rozszerzenie możliwości atakowania celów naziemnych z użyciem precyzyjnych środków bojowych – chodzi o bomby kierowane rodziny JDAM (Joint Direct Attack Munition) czy 450-kilogramowe CBU-97 SFW (Sensor Fuzed Weapon), dzięki radarowi Elta Systems EL/M-2032. Nowe samoloty otrzymały system ostrzegania przed opromieniowaniem wiązką radarową i system flar antyrakietowych.
KAI wyprodukowała 219 samolotów rodziny T-50/T-50B/TA-50/FA-50, które trafiły do wojsk lotniczych pięciu państw, w tym Indonezji (14 T-50i + 8 zamówionych), Iraku (24 T-50IQ), Filipin (12 FA-50PH), Polski (12 FA-50GF Block 10 i 36 FA-50PL Block 20 zamówionych) i Tajlandii (14 T-50TH + 2 zamówionych) – a najwięcej z nich, bo 143 służy w rodzimych siłach zbrojnych. Obecnie, zamówienia opiewają na kolejne 83 egzemplarze, m.in. do Malezji (18 FA-50M Block 20 zamówionych). Niedoszli użytkownicy to Argentyna, Uzbekistan, Izrael i Tajwan. KAI oferuje obecnie samoloty m.in. w Kolumbii oraz na nieujawnionym rynku.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.