7 października swój ostatni lot wykonał wielozadaniowy samolot transportowo-tankujący McDonnell Douglas KDC-10 Extender z 334. Eskadry Transportowej królewskich niderlandzkich wojsk lotniczych (Koninklijke Luchtmacht; KLu) z portu lotniczego Eindhoven. Samolot o nr rejestracyjnym T-235 i nazwie własnej Jan Scheffer pełnił służbę od 1995 roku.
Swój ostatni lot wykonał 7 października 2021 samolot tankowania powietrznego KDC-10 Extender z 334. Eskadry Transportowej królewskich niderlandzkich wojsk lotniczych / Zdjęcie: ministerstwo obrony Królestwa Niderlandów
W czasie pożegnalnego lotu, pomiędzy godz. 12.00 a 13.45 czasu lokalnego, wykonano niskie przeloty nad lotniskami wojskowymi i cywilnymi, z których samolot często operował (Eindhoven, Volkel, Leeuwarden, Texel, De Kooy, Shiphol, Rotterdam, Woensdrecht, Breda i Glize-Rijen).
Koninklijke Luchtmacht użytkowały dwa KDC-10, odkupione w pierwszej połowie lat 1990. na rynku wtórnym (jako pasażerskie DC-10-30 od linii lotniczej Martinair) i przebudowane do nowej roli, weszły do służby w latach 1994-1995. Pierwszym był samolot o nr rejestracyjnym T-264 i nazwie własnej Prins Bernhard, który wycofano ze służby 1 listopada 2019. Przejściowo, w latach 2004-2014, użytkowano także trzeci samolot tego typu o nr rejestracyjnym T-255, natomiast w latach 2006-2014 – czwarty o nr T-253 (oba przebudowane z DC-10-30 odkupionych od linii lotniczych United Airlines; nie otrzymały nazw własnych), ale wycofano je z przyczyn ekonomicznych i zezłomowano.
W ciągu swojej służby operacyjnej w Koninklijke Luchtmacht, samoloty KDC-10 wspierały niderlandzkie kontyngenty wojskowe poza granicami kraju, mosty powietrzne czy operacje humanitarne. Na co dzień tankowały samoloty bojowe własne i sił sojuszniczych, w tym np. F-16 Jastrząb nad Polską podczas ćwiczeń.
Co ciekawe, mimo wykreślenia z inwentarza Koninklijke Luchtmacht, eks-Jan Scheffer i eks-Prins Bernhard nadal będą pełnić dotychczasową rolę, gdyż zostały odkupione przez amerykańską spółkę Omega Aerial Refueling Services z San Antonio w Teksasie, która oferuje usługi tankowania w locie dla wojsk lotniczych na całym świecie. Pierwszy otrzymał nowy nr rejestracyjny N264DE.
Następcami KDC-10 w Koninklijke Luchtmacht są samoloty tankująco-transportowe Airbus A330-200 MRTT (Multinational Multi-Role Tanker Transport), które otrzymały oznaczenie KC-30A. Niderlandy są współwłaścicielem międzynarodowej floty 9 samolotów (z których 5 dostarczono) w ramach konsorcjum NATO MMF (Multinational Multi-Role Tanker Transport Fleet). Bazami macierzystymi zostały wspomniany Eindhoven oraz niemiecka Kolonia-Bonn. Konsorcjum tworzą obecnie, oprócz Niderlandów: Luksemburg, Belgia, Niemcy, Norwegia oraz Czechy (Dodatkowy A330 MRTT dla NATO MMF, Pierwszy A330 MRTT przekazany NATO MMF, Czechy w programie NATO MMF).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.