W czwartek, 14 grudnia, niemiecka grupa Rheinmetall AG i europejska spółka Airbus Defence and Space dostarczyły niemieckim wojskom lotniczym (Luftwaffe) kolejny symulator ładowni samolotów transportowych A400M-180 Atlas. Urządzenie o nazwie A400M CPTT (Cargo Hold Part Task Trainer) uzupełni istniejące zasoby szkoleniowe i jest jednym z dwóch symulatorów zamówionych w styczniu 2021 (Symulatory ładowni A400M dla Luftwaffe).
Symulator A400M CPTT został dostarczony do 62. Eskadry Lotnictwa Taktycznego (Lufttransportgeschwader 62, LTG 62), stacjonującej w bazie lotniczej Wunstorf w Dolnej Saksonii. Uzupełnił użytkowane symulatory i systemy szkoleniowe w bazie, która pełni rolę centrum szkoleniowego dla samolotów A400M należących do Luftwaffe. W Wunstorf znajduje się m.in. inny symulator o nazwie CHT-E (Cargo Hold Trainer Enhanced), wyspecjalizowany do szkolenia załóg ładowni, zwłaszcza load masterów i personelu naziemnego.
Drugi zamówiony w styczniu 2021 symulator został dostarczony do Szkoły Lotnictwa Transportowego i Aeromobilnego (Ausbildungsstützpunkt Luftlande/Lufttransport, AusbStp LL/LT) znajdującej się w bazie lotniczej Altenstadt w Bawarii. Dostawa została zrealizowana z końcem 2022. Umowa na oba urządzenia miała wartość kilkunastu milionów EUR i została zawarta pomiędzy spółkami Rheinmetall Electronics i Airbus Defence and Space.
Od tego czasu load masterzy, personel naziemny i spadochroniarze z powodzeniem szkolą się na systemie. Dostawa drugiego symulatora przez Rheinmetall AG pomyślnie kończy ten skomplikowany projekt.
A400M CPTT to dokładnie odwzorowana, pełnowymiarowa replika ładowni samolotu transportowego, pozwalający na realistyczne szkolenie personelu ładunkowego i naziemnego. Symulator pozwala na dostosowanie ładowni do specyfikacji danej misji. Szkolony personel może ćwiczyć przygotowywanie ładunku, jego załadunek i rozładunek oraz wszystkie standardowe procedury w powietrzu i na ziemi. Załoga uczy się działać jako zgrany zespół. System nadaje się do szkoleń wstępnych i zaawansowanych, a także kursów utrwalających i przygotowań do misji operacyjnych.
Co istotne, złożone scenariusze misji i sytuacje awaryjne można przećwiczyć z zachowaniem wszystkich procedur bezpieczeństwa, nie narażając oryginalnego wyposażenia na niepotrzebne uszkodzenia, co mogło by negatywnie wpłynąć na gotowość operacyjną eskadry. Symulator pozwala także na ocenę, testowanie i kwalifikowanie procedur i konfiguracji dla nowych typów ładunków użytecznych.
Oprócz CPTT, grupa Rheinmetall AG dostarczył już pozostałym użytkownikom samolotów A400M-180 Atlas inne symulatory, w tym wspomniany CHT-E oraz LMWST (Loadmaster Workstation Trainer). Pierwszym użytkownikiem CPTT zostały w 2019 królewskie wojska lotnicze Malezji (Tentera Udara Diraja Malaysia, TUDM). Z kolei CHT-E są obecnie używane w Międzynarodowym Centrum Szkoleniowym Airbusa (ITC) w hiszpańskiej Sewilli, brytyjskiej bazie lotniczej RAF Brize Norton, niemieckiej bazie lotniczej Wunstorf oraz ośrodku szkoleniowym 1. Pułku Powietrznodesantowego Huzarów (1er Régiment de Hussards Parachutistes) francuskich wojsk lądowych w pobliżu Tuluzy.
Pierwsze samoloty transportowe A400M-180 weszły do niemieckiej służby w grudniu 2013. Docelowo, Luftwaffe ma dysponować 53 egzemplarzami, a 7 kolejnych może zostać zamówionych w ramach opcji, dzięki czemu Niemcy staną największym ich użytkownikiem na świecie. Airbus dostarczył dotąd łącznie 38 z nich. Niemieckie federalne ministerstwo obrony chce też, aby 13 z nich mogło być udostępnianie innych państwom NATO w ramach wsparcia sojuszniczego zdolności transportowych. Niemieckie Atlasy mają w przyszłości latać na 50% paliwie zrównoważonym (Sustainable Aviation Fuel, SAF), zwanym potocznie biopaliwem (Niemieckie A400M-180 Atlas na biopaliwie, A400M wspiera Inherent Resolve).
https://twitter.com/RheinmetallAG/status/1735291592540336205?s=20
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.