Przejdź do serwisu tematycznego

Kolejne M-ATV dla Wojsk Specjalnych

Rzecznik prasowy Agencji Uzbrojenia ppłk Grzegorz Polak poinformował Redakcję Magazynu MILMAG o pozyskaniu prawie 80 opancerzonych pojazdów minoodpornych M1240A1 M-ATV w USA na podstawie umowy procedurą EDA.

W czwartek, 28 grudnia, rzecznik prasowy Agencji Uzbrojenia ppłk Grzegorz Polak poinformował Redakcję Magazynu MILMAG o pozyskaniu 79 opancerzonych pojazdów minoodpornych M1240A1 M-ATV (MRAP-All Terrain Vehicle) w Stanach Zjednoczonych na podstawie umowy procedurą EDA (Excess Defense Articles).

M1240A1 M-ATV / Zdjęcie: Archiwum MILMAG

Na pytanie przesłane 19 grudnia przez MILMAG, otrzymaliśmy odpowiedź następującej treści:

Informuję, że umowa na dostawę pojazdów Oshkosh M-ATV została podpisana 31 lipca br. W jej następstwie, w październiku br., w ramach Joint Visual Inspection (JVI), dokonano wyboru 79 szt. pojazdów M-ATV możliwych do pozyskania w ramach programu Excess Defense Articles (EDA). Dostawa pojazdów została zaplanowana na styczeń 2024 r.

ppłk Grzegorz Polak, Rzecznik Prasowy, Agencja Uzbrojenia

Pozyskanie kolejnych M-ATV może w praktyce oznaczać, że zakup 15 Wielozadaniowych Pojazdów Wojsk Specjalnych (WPWS) o kryptonimie Pegaz z opcją na 90 kolejnych, który planowano w ramach anulowanego programu Pegaz nie zostanie wznowiony. Przypomnijmy, że postępowanie przetargowe anulowano 27 lipca 2021 i do dnia dzisiejszego nie zostało ponownie ogłoszone (Pegaz do kosza).

Obecnie, Wojska Specjalne użytkują 45 pojazdów M1240A1 M-ATV, które są na wyposażeniu Jednostki Wojskowej Agat (39) i Jednostki Wojskowej Komandosów (6). Używane pojazdy zostały bezpłatnie przekazane przez Departament Obrony USA w lutym 2015 na podstawie umowy procedurą EDA zapoczątkowaną w 2014. Do Wojsk Specjalnych trafiły wiosną 2016.

Pojazd posadowiono na zmodyfikowanym podwoziu ciężarówki MTVR. Do jego opracowania posłużyły wcześniejsze doświadczenia z Iraku i Afganistanu, gdzie używano pojazdów minoodpornych, głównie Cougar i MaxxPro. Te pierwsze również trafiły na wyposażenie Wojska Polskiego (Trzecia partia Cougarów w Polsce).

25 września br., Jednostka Wojskowa Nil (JW 4724) informowała o podpisaniu umowę o wartości 3 mln zł brutto z wchodzącą w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ) spółką Rosomak z Siemianowic Śląskich na usługi serwisowania i naprawy pojazdów M1240A1 M-ATV (Rosomak z serwisem M-ATV).

Spółka Rosomak podpisała 28 maja 2021 protokół ustaleń (MoU, Memorandum of Understandings) z amerykańską spółką Oshkosh Defense, która jest producentem pojazdów M-ATV. Umowa przewidywała ustanowienie lokalnej produkcji, przeprowadzanie szkoleń i obsługę techniczną dla pojazdów 4×4 wykorzystywanych w Siłach Zbrojnych RP oraz pojazdów, które mogą pojawić się w przyszłych polskich programach średnich i ciężkich taktycznych pojazdów kołowych. W przypadku tych ostatnich warto wskazać samochody ciężarowe FMTV (Family of Medium Tactical Vehicles), wykorzystywane jako podwozia M1140 do wieloprowadnicowych wyrzutni rakietowych M142 HIMARS (High Mobility Artillery Rocket System) z pierwszego zamówienia dla Polski z 2019 (Kolejne Abramsy i wyrzutnie HIMARS dostarczone do Polski, Rosomak zacieśnia współpracę z Oshkosh, Szkolenie Rosomak i Oshkosh Defense).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

USA: Redefinicja programu samolotu 6. generacji NGAD z powodu kosztów

Sekretarz amerykańskich wojsk lotniczych Frank Kendall poinformował, że program budowy samolotów wielozadaniowych 6. generacji o kryptonimie NGAD wymaga redefinicji z powodu zbyt dużych…

Logistyczne wzmocnienie programu Pilica+. Kolejna umowa podpisana

Agencja Uzbrojenia podpisała umowę o wartości 1,4 mld zł z Konsorcjum PGZ-Pilica+ na dostawę pakietów logistycznego i szkoleniowego oraz wyposażenia laboratorium dla Zestawów Rakietowo-Artyleryjskich Pilica+.

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X