7 marca br. amerykańska Agencja Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) opublikowała zgodę Departamentu Stanu USA na ewentualną sprzedaż 5 kolejnych samolotów wczesnego ostrzegania Northrop Grumman E-2D Advanced Hawkeye do Japonii za maksymalnie 1,381 mld USD (6,12 mld zł). Jeśli transakcja zostanie zrealizowana, uzupełnią one 13 wcześniej zakupionych samolotów tego typu.
Pierwszy japoński E-2D Advanced Hawkeye odebrany 31 maja 2019
Zgodnie z opublikowaną informacją, rząd w Tokio wnioskował o możliwość zakupu 5 samolotów E-2D Advanced Hawkeye, 12 silników turbowałowych Allison T56-A-427A, 6 taktycznych systemów transmisji danych standardu Link-16 opartych o terminale MIDS JTRST (Multifunction Information Distribution System Joint Tactical Radio System Terminal), 9 stacji radiolokacyjnych wczesnego ostrzegania APY-9 (pracujących na falach decymetrowych), 5 zestawów nawigacyjnych AN/AYK-27 INCDS (Integrated Navigation Control and Display System), 12 modułów nawigacji zliczeniowej i satelitarnej INS/GPS typu LN-251 z wbudowanym rozszerzonym modułem kryptograficznym SAASM (Embedded Airborne Selective Availability Anti-Spoofing Module) lub odbiornikiem M-Code i 6 pasywnych systemów ostrzegania przed wiązką radarową AN/ALQ-217.
Wnioskowano również o pomocnicze wyposażenie samolotu, pakiet modyfikacji, części zamienne i naprawcze, sprzęt pomocniczy, publikacje i dokumentacje techniczne, oprogramowanie, sprzęt ochrony osobistej, szkolenie personelu i sprzęt szkoleniowy, usługę dostawy, usługi logistyczne, inżynieryjne i techniczne dla rządu USA i wykonawcy umowy (Northrop Grumman Corporation Aerospace Systems) oraz inne powiązane elementy wsparcia logistycznego i programowego.
Japonia otrzymała zgodę na zakup pierwszych 4 samolotów E-2D Advanced Hawkeye wraz z pakietem wyposażenia 1 czerwca 2015 za maksymalnie 1,7 mld USD (obejmującym 10 silników T56-A-427A, taktyczne systemów Link-16 czy 4 radary APY-9). 10 września 2019 Tokio otrzymało zgodę na zakup 9 kolejnych egzemplarzy za maksymalnie 3,135 mld USD (w tym 8 silników, 12 systemów Link-16, 10 radarów, a także dodatkowo 11 zestawów AN/AYK-27 INCDS, 30 modułów INS/GPS typu LN-251 z SAASM i 12 systemów AN/ALQ-217).
31 maja 2019 Northrop Grumman poinformował o dostawie japońskim powietrznym siłom samoobrony (Kōkū Jieitai) pierwszego z czterech zamówionych egzemplarzy. Do 1 stycznia 2023 dostarczono również trzy pozostałe z pierwszego zamówienia, a obecnie oczekiwane są dostawy z drugiego (Japonia odebrała E-2D).
Zmodernizowane samoloty E-2D Advanced Hawkeye uzupełniają, a z czasem całkowicie zastąpią 10 starszych E-2C Hawkeye, zamówionych pierwotnie w liczbie 13 sztuk w 1981 i 1983, będących w służbie od stycznia 1987. Samoloty są zgrupowane w 601. i 603. Eskadrze w bazach lotniczych Misawa i Naha, a ich uzupełnieniem są większe Boeing E-767, użytkowane począwszy od 2000 i stacjonujące w 602. Eskadrze w bazie lotniczej Hamamatsu. Wszystkie podlegają Grupie Wczesnego Ostrzegania i Rozpoznania (Keikaikoukuutai) powietrznych sił samoobrony.
W porównaniu z E-2C, Advanced Hawkey otrzymały nowe wyposażenie elektroniczne, w tym radar, awionikę, kolorowe wyświetlacze w kabinie oraz ulepszone silniki i skrzydła ze zbiornikami paliwa, dzięki czemu maksymalny czas lotu bez tankowania w powietrzu wzrósł z 5 do 8 godzin. Poza amerykańską marynarką wojenną (US Navy) i omawianą Japonią, użytkownikiem E-2D stanie się także Francja, gdzie 3 samoloty zastąpią w stosunku 1:1 także starsze E-2C (MQ-25A Stingray tankował E-2D Advanced Hawkeye, E-2D Advanced Hawkeye dla Francji).