Przejdź do serwisu tematycznego

Kawasaki P-1 będzie ponownie oferowany w Europie?

Hiszpańskie spółki Navantia i Indra podpisały protokół ustaleń z japońską Kawasaki Heavy Industries w sprawie zacieśnienia współpracy przy samolotach patrolowych i zwalczania okrętów podwodnych Kawasaki P-1.

W poniedziałek, 30 września 2024, hiszpańskie spółki Navantia i Indra podpisały protokół ustaleń (Memorandum of Understandings, MoU) z japońską Kawasaki Heavy Industries (KHI) w sprawie zacieśnienia współpracy przy samolotach patrolowych i zwalczania okrętów podwodnych Kawasaki P-1.

Zdjęcia: Ministerstwo Obrony Japonii

Szczegóły porozumienia nie są znane. Lakoniczna informacja opatrzona fotografiami z podpisania dokumentu pojawiła się na profilu społecznościowym Navantii na portalu LinkendIn oraz na profilach tej spółki oraz Indry na portalu X.

Choć na pierwszy rzut oka wydawałoby się, że porozumienie z hiszpańskim przemysłem oznacza np. zaoferowanie samolotów Ministerstwu Obrony Hiszpanii, to należy pamiętać o zamówieniu przez nie 20 grudnia 2023 szesnastu samolotów Airbus C295 w konfiguracji morskiego samolotu patrolowego (Maritime Patrol Aircraft, MPA) Persuader i morskiego samolotu rozpoznawczego (Maritime Surveillance Aircraft, MSA).

Porozumienie może być zatem furtką na rynek europejski, zwłaszcza, że w ostatnich miesiącach plany lub zainteresowanie zakupem morskich samolotów patrolowych bazowania lądowego wyraziły Francja, Dania, Królestwo Niderlandów czy Włochy (dwa samoloty w ramach programu M3A (Maritime Multi Mission Aircraft) – kandydatami oprócz P-1 są P-8A i C27J ASW). Choć, oprócz Francji, gdzie tak jak w Hiszpanii, również Airbus Defence and Security ma silną pozycję na rynku, najczęściej wymieniano amerykańskie Boeing P-8A Poseidon.

W przeszłości Japończycy próbowali wejść na rynek europejski ze swoją platformą. W 2015 prowadzili rozmowy z Brytyjczykami, aby P-1 mógł stać się następcą wycofanych cztery lata wcześniej Hawker Siddeley Nimrod. Ostatecznie Londyn zdecydował się na Poseidony.

W 2018 była oferowana na następcę we Francji samolotów Breguet Atlantique 2 (ATL2) oraz P-3C CUP+ OrionNiemczech, ale było to w okresie prowadzonego przez te państwa wspólnego programu MAWS (Maritime Airborne Warfare System), który jednak zakończył się fiaskiem i Berlin zamówił ostatecznie również zamówił Poseidony.

Kawasaki udało się sprzedać samoloty jedynie na rynku krajowym. Ministerstwo Obrony Japonii dotychczas wdrożyło 34 egzemplarze, ale portfel zamówień wynosi kolejne 14 (w tym roku zamówiono 3 za 103,6 mld JPY).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X