Przejdź do serwisu tematycznego

Katar odebrał pierwszy patrolowiec od Fincantieri

Włoska spóła stoczniowa Fincantieri – Cantieri Navali Italiani przekazała emirskim siłom morskich Kataru pierwszy z dwóch pełnomorskich patrolowców typu Musherib.

2 lutego br. włoska spóła stoczniowa Fincantieri – Cantieri Navali Italiani poinformowała w mediach społecznościowych o przekazaniu emirskim siłom morskim Kataru pierwszego z dwóch pełnomorskich patrolowców typu Musherib klasy OPV (Offshore Patrol Vessel), które zostały zamówione 17 czerwca 2016 w ramach szerszego pakietu łącznie siedmiu okrętów różnych klas, wartej około 4,9 mld EUR wraz z pakietem 15-letniego wsparcia technicznego i logistycznego (Katar odbiera śmigłowce NH90).

Włoska spóła stoczniowa Fincantieri – Cantieri Navali Italiani przekazała emirskim siłom morskich Kataru pierwszy z dwóch oceanicznych patrolowców typu Musherib / Zdjęcie: Fincantieri

Stępkę pod przekazany okręt, QENS Musherib (QB1), położono w sierpniu 2017 w stoczni Fincantieri w Muggiano w La Specie, a wodowanie kadłuba przeprowadzono 18 września 2020, po czym rozpoczęto prace wykończeniowe i doposażeniowe. 5 czerwca 2021 zwodowano bliźniaczy QENS Sheraouh (QB2) i trwa obecnie jego wykańczanie.

Okręty typu Musherib mają po 63,8 m długości całkowitej (59,6 m długości na linii wody), 9,2 m szerokości, 5,65 m zanurzenia i 745 t wyporności. Napęd typu CODAD (COmbined Diesel And Diesel), złożony z silników wysokoprężnych, zapewnia im prędkość do 30 w. oraz zasięg do 1500 mil morskich. Autonomiczność jednostek wynosi 21 dni, a ich załoga będzie składać się z 38 oficerów i marynarzy. Konstrukcyjnie bazują na mniejszych patrolowcach typu Falaj 2 klasy IPV (Inshore Patrol Vessel) o długości 55,7 m i wyporności 550 t, zbudowanych dla Zjednoczonych Emiratów Arabskich (Patrolowce Falaj 3 dla ZEA).

Okręty otrzymują wielofunkcyjne stacje radiolokacyjne Leonardo Kronos HP, interrogatory i transpondery systemu identyfikacji swój-obcy Leonardo SIRM-C, system walki radioelektronicznej Elettronica RESM/CESM, system optoelektroniczny Leonardo SASS, radarowo-optoelektroniczny system kierowania ognia Leonardo NA-30S Mk2, optoelektroniczny system kierowania ognia Leonardo Medusa Mk4B, radar nawigacyjny Kelvin Hughes Mk11 SharpEye i system zarządzania walką Leonardo Athena.

Uzbrojeniem patrolowców są: 76-mm armata morska OTO Melara Super Rapid, pionowe wyrzutnie ośmiu pocisków przeciwlotniczych MBDA VL MICA, wyrzutnie czterech pocisków przeciwokrętowych MBDA Exocet MM40 Block 3, dwie 30-mm armaty automatyczne OTO Marlin-WS oraz cztery wyrzutnie celów pozorowanych Sylena Mk2. Choć okręty nie mogą przyjąć na rufę śmigłowca, to istnieje możliwość dostarczania ładunków i zaopatrzenia na linie (VERTREP).

Ministerstwo obrony Kataru zamówiło cztery korwety wielozadaniowe typu Doha wraz z dwoma rzeczonymi patrolowcami typu Musherib oraz jednym jeszcze nienazwanym wielozadaniowym okrętem desantowym-dokiem, który powstaje w oparciu o ulepszony włoski typ San Giorgio (w konfiguracji zbliżonej do algierskiego wariantu Kalaat Béni Abbès). Pierwsza korweta, Al Zubarah (F 101), została przekazana zamawiającemu 28 października ub. r. Drugi okręt z serii, Damsah (F 102) został zwodowany 13 lutego, a trzeci, Al Khor (F 103) – 30 września ub. r. Trwa też budowa czwartego, Sumaysimah (F 104), pod który stępkę położono 13 lutego ub. r. W przypadku okrętu desantowego-doku, 5 czerwca ub. r. odbyło się palenie blach (Pierwsza z czterech włoskich korwet dla Kataru).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X