W piątek, 13 grudnia 2024, w kanadyjskiej stoczni Seaspan Shipyards w North Vancouver, z udziałem premiera Justina Trudeau, odbyła się uroczystość wodowania i chrztu pierwszego z dwóch okrętów zaopatrzeniowych HMCS Protecteur (520), typu Protecteur, bazujących na niemieckim projekcie typu 702 Berlin.
Zgodnie z tradycją RCN sponsor okrętu, Teri McKinnon, rozbiła butelkę Black Hills Estate Winery Brut o dziób okrętu i wypowiedziała słowa: Nadaję ci imię Protecteur. Błogosławiony niech będzie ten okręt i wszyscy, którzy będą na nim pływać. W uroczystości uczestniczyli premier Justin Trudeau, minister obrony Bill Blair, minister energii i zasobów naturalnych Jonathan Wilkinson, dowódca Royal Canadian Navy wiceadm. Angus Topshee, dyrektor urzędu służb publicznych i zamówień PSPC (Public Services and Procurement Canada) Jean-Yves Duclos oraz tysiące stoczniowców i marynarzy RCN.
Dwa okręty klasy JSS (Joint Support Ship) są częścią Narodowej Strategii Zamówień Stoczniowych (National Shipbuilding Procurement Strategy, NSPS) dla królewskiej kanadyjskiej marynarki wojennej (Royal Canadian Navy, RCN) i pierwotnie miały nosić nazwę typ Queenston. Będą to najdłuższe okręty kiedykolwiek zbudowane w Kanadzie, bo liczące 173,7 m długości, 24 m szerokości, 17,5 m wysokości, 7,4 m zanurzenia oraz 20 240 t wyporności.
Niemiecki projekt 702 Berlin został wybrany przez ówczesny rząd kanadyjski jeszcze w 2013, choć początki programu sięgają jeszcze 2004. Początkowo, zgodnie z decyzją z 25 października 2013, jednostki miały nazywać się HMCS Queenston i Châteauguay. W grudniu 2015 Seaspan Shipyards wygrała przetarg na zaprojektowanie i budowę okrętów. Całkowity budżet programu to 3,1 mld dolarów na zakup dwóch okrętów i początkowych części zamiennych, a także 1 mld dolarów na prace projektowe i inżynieryjne, zarządzanie projektem i powiązane koszty ryzyka, co daje łączną wartość 4,1 mld dolarów.
Nowy rząd zmienił nazwy na obecne 12 września 2017. Będzie to kontynuacja nazewnictwa z wycofanymi w latach 2015 i 2016 zbiornikowcami (nr burtowe 509 i 510) o długości 172 m, służącymi od 1969. Warto dodać, że aby wypełnić potrzeby RCN po ich wycofaniu, a przed wprowadzeniem okrętów nowej generacji, rząd wydzierżawił 182,5-metrowy okręt MV Asterix, który był wcześniej komercyjnym kontenerowcem i pełni służbę od 2018. Wcześniej podobną rolę w latach 2006-2021 pełnił HMAS Sirius (O 266), pierwotnie komercyjny tankowiec.
Stępkę przyszłego HMCS Protecteur (520) położono 16 stycznia 2020, a przewidywany termin przekazania zamawiającemu to 2025. Stępkę bliźniaczego Preserver (521) położono z kolei 27 października 2023, a przewidywany termin przekazania to 2027.
Jak wspomniano, projekt bazuje na niemieckim 702 Berlin. Dlatego głównym partnerem programu jest ThyssenKrupp Marine Systems Canada. Jedyny dotychczasowy użytkownik, Marynarka Wojenna Niemiec (Deutsche Marine) użytkuje obecnie trzy z pięciu lub sześciu planowanych do zamówienia okrętów zaopatrzeniowych tego typu.
Obecnie, w ramach kanadyjskiej Narodowej Strategii Zamówień Stoczniowych w kraju jest lub będzie budowanych ponad 20 okrętów, zarówno dla RCN, jak i straży wybrzeża (Canadian Coast Guard), w tym przede wszystkich 15 planowanych niszczycieli rakietowych typu River w programie CSC (Canadian Surface Combatant) czy 12 konwencjonalnych okrętów podwodnych w programie CPSP (Canadian Patrol Submarine Project). Mniejsze programy to cztery nowe holowniki, czy już realizowany program dostaw patrolowców arktycznych typu Harry DeWolf (6 dla RCN i 2 dla CCG).
https://twitter.com/RoyalCanNavy/status/1867952119786930339