Defence & Space

XXXIII Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego – Europa zbroi się, a MSPO rośnie w siłę

W obliczu trwających napięć geopolitycznych i rosnących wydatków na obronność w Europie, XXXIII edycja Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego (MSPO) staje się jednym z kluczowych wydarzeń…

2025-05-20 | Redakcja | 3 minuty

Relacja fotograficzna z Aviation Nation 2025

W pierwszy weekend kwietnia baza Sił Powietrznych Nellis w Nevadzie koło Las Vegas ponownie otworzyła swoje podwoje dla dziesiątek tysięcy miłośników lotnictwa…

2025-05-20 | Michał Adamowski | 4 minuty

Stambulskie negocjacje pokojowe, czyli kolejna twarz ruskiego miru

Władimir Putin nie pojechał do Stambułu. Nie pojechał też Siergiej Ławrow, nie wybrał się tam Jurij Uszakow. Dosłownie nikt z pierwszego czy choćby drugiego rzędu decydentów…

2025-05-16 | Sławek Zagórski | 7 minut

„Siła w prawdzie”: Rosyjski pociąg do zwycięstwa w wojnie na kłamstwa historyczne

Okolice 9 maja w Federacji Rosyjskiej obfitują w wydarzenia związane z II wojną światową. Jednak większość zachodnich historyków złapała by się za głowy słysząc, co opowiadają…

2025-05-09 | Sławek Zagórski | 5 minut

Szef MON na kongresie Impact’25

Wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz uczestniczył w kongresie Impact’25 i wziął udział w fireside chat – Nowe zagrożenia, nowe odpowiedzi: Polska strategia…

2025-05-14 | Redakcja | 6 minut

Rohde & Schwarz prezentuje najnowsze innowacje w walce radioelektronicznej na targach AOC Europe

Niemiecka spółka Rohde & Schwarz zaprezentowała nową generację systemów zwiadu/walki radioelektronicznej (SIGINT/WRE), rozwiązań do łączenia czujników i analizy sygnałów, zaprojektowanych tak, aby…

2025-05-12 | Redakcja | 2 minuty

Chrobry, Kraków i Drużyna Krak – video odcinek specjalny

Kraków, to od wieków jedno z najważniejszych miast w Polsce. Ale nie zawsze znajdował się w kręgu wpływów polskich władców. O tym jak to się zmieniało i co – poza…

2025-05-20 | Tomasz Świątkowski | 4 minuty

Replika samolotu RWD-8 atrakcją nowej wystawy stałej w Muzeum Lotnictwa Polskiego

Jak poinformowało Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie, budowa repliki jednego z najważniejszych samolotów w historii polskiego lotnictwa – RWD-8 – wkroczyła w kluczową fazę.…

2025-05-16 | Redakcja | 5 minut

Postępy Airbusa w brytyjskim programie satelitarnym Skynet 6A

Europejska spółka Airbus Defence and Space zakończyła proces integracji modułów łączności i usługowych satelity telekomunikacyjnego Skynet 6A dla Ministerstwa Obrony Wielkiej…

2025-05-20 | Rafał Muczyński | 4 minuty

ICEYE i Safran ogłaszają strategiczne partnerstwo w zakresie możliwości stałego nadzoru satelitarnego

Polsko-fińska spółka ICEYE i francuska Safran łączą siły, aby dostarczać rządom najnowocześniejsze rozwiązania z zakresu sztucznej inteligencji na potrzeby satelitarnego wywiadu geoprzestrzennego (GEOINT).

2025-05-20 | Redakcja | 3 minuty

Szef MON na posiedzeniu Rady ds. Zagranicznych w formacie Ministrów Obrony

W Brukseli, wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz uczestniczył w posiedzeniu Rady ds. Zagranicznych w formacie Ministrów Obrony (Foreign Affairs Council-Defence).

2025-05-20 | Redakcja | 3 minuty

Australijskie Abramsy w końcu dla Ukrainy

Jak poinformował australijski nadawca publiczny ABC, rozpoczął się załadunek obiecanych jeszcze w ubiegłym roku 49 australijskich czołgów M1A1SA Abrams dla Sił…

2025-05-19 | Rafał Muczyński | 5 minut

XXXIII Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego – Europa zbroi się, a MSPO rośnie w siłę

W obliczu trwających napięć geopolitycznych i rosnących wydatków na obronność w Europie, XXXIII edycja Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego (MSPO) staje się jednym z kluczowych wydarzeń…

2025-05-20 | Redakcja | 3 minuty

Postępy Airbusa w brytyjskim programie satelitarnym Skynet 6A

Europejska spółka Airbus Defence and Space zakończyła proces integracji modułów łączności i usługowych satelity telekomunikacyjnego Skynet 6A dla Ministerstwa Obrony Wielkiej…

2025-05-20 | Rafał Muczyński | 4 minuty

Leonardo i Weststar razem na rzecz dostaw śmigłowców do Malezji

Podczas salonu lotniczego Langkawi International Maritime and Aerospace Exhibition (LIMA) 2025 w Kuala Lumpur, włoska spółka Leonardo i malezyjska Weststar Aviation Services…

2025-05-20 | Redakcja | 5 minut

Lotnicze Pogotowie Ratunkowe otrzyma 5 nowych śmigłowców

Podczas obchodów 25-lecie Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, minister zdrowia Izabela Leszczyna potwierdziła, że formacja ta otrzyma pięć nowych śmigłowców HEMS.

2025-05-17 | Rafał Muczyński | 5 minut

XXXIII Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego – Europa zbroi się, a MSPO rośnie w siłę

W obliczu trwających napięć geopolitycznych i rosnących wydatków na obronność w Europie, XXXIII edycja Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego (MSPO) staje się jednym z kluczowych wydarzeń…

2025-05-20 | Redakcja | 3 minuty

Brytyjski niszczyciel po raz pierwszy zniszczył cel naddźwiękowy

Podczas ćwiczeń NATO Formidable Shield 2025, u wybrzeży Szkocji brytyjski niszczyciel rakietowy HMS Dragon (D35) typu 45 Daring po raz pierwszy przechwycił i zniszczył…

2025-05-20 | Rafał Muczyński | 4 minuty

XXXIII Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego – Europa zbroi się, a MSPO rośnie w siłę

W obliczu trwających napięć geopolitycznych i rosnących wydatków na obronność w Europie, XXXIII edycja Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego (MSPO) staje się jednym z kluczowych wydarzeń…

2025-05-20 | Redakcja | 3 minuty

Szef MON na posiedzeniu Rady ds. Zagranicznych w formacie Ministrów Obrony

W Brukseli, wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz uczestniczył w posiedzeniu Rady ds. Zagranicznych w formacie Ministrów Obrony (Foreign Affairs Council-Defence).

2025-05-20 | Redakcja | 3 minuty

XXXIII Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego – Europa zbroi się, a MSPO rośnie w siłę

W obliczu trwających napięć geopolitycznych i rosnących wydatków na obronność w Europie, XXXIII edycja Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego (MSPO) staje się jednym z kluczowych wydarzeń…

2025-05-20 | Redakcja | 3 minuty

Relacja fotograficzna z Aviation Nation 2025

W pierwszy weekend kwietnia baza Sił Powietrznych Nellis w Nevadzie koło Las Vegas ponownie otworzyła swoje podwoje dla dziesiątek tysięcy miłośników lotnictwa…

2025-05-20 | Michał Adamowski | 4 minuty
Shooting

Nowości Magpul Industries w SpecShop

W sklepie SpecShop pojawiły się nowe produkty od Magpul Industries. Wśród nich nowe rękawice, walizki z możliwością organizacji wnętrza, akcesoria do popularnych konstrukcji i nie tylko.

2025-05-20 | Michał Ihnatów | 9 minut

Nowości Clawgear już dostępne w sklepach

Najnowsze produkty Clawgear trafiają do sprzedaży internetowej. Wśród nich odświeżone projekty, nowa linia umundurowania dla kobiet oraz nowa odzież termoizolacyjna.

2025-05-20 | Michał Ihnatów | 9 minut

Nowości Magpul Industries w SpecShop

W sklepie SpecShop pojawiły się nowe produkty od Magpul Industries. Wśród nich nowe rękawice, walizki z możliwością organizacji wnętrza, akcesoria do popularnych konstrukcji i nie tylko.

2025-05-20 | Michał Ihnatów | 9 minut

Nowe kufry i futerały MTM Case-Gard

MTM Case-Gard, pochodzący z USA producent skrzyń, futerałów, kufrów i pojemników, wprowadza do oferty kolejne produkty.

2025-05-16 | Michał Ihnatów | 6 minut

Nowy SIG Sauer P320 M.O.D.

Do rodziny pistoletów P320 dołącza P320 M.O.D., który łączyć ma cechy pistoletu sportowego z funkcjonalnością broni służbowej.

2025-05-19 | Michał Ihnatów | 2 minuty

Wyjątkowy CZ 75 RAF

CZ wprowadza do oferty wyjątkowy model limitowanej edycji dla kolekcjonerów: CZ 75 RAF. Pistolety te stworzono jako hołd dla czechosłowackich pilotów…

2025-05-19 | Michał Ihnatów | 5 minut

Strzelectwo od podstaw cz. 3 – Od egzaminu po WPA

Egzamin na patent strzelecki mamy już za sobą? Świetnie, ale droga do pozwolenia na broń jest długa. Biorąc pod uwagę czas, wysiłek i poniesione koszty, nie jesteśmy jeszcze…

2025-04-30 | Tomasz Karasiński | 21 minut

Wszystko o gwizdkach — Urządzenia wylotowe w broni palnej

A co by było, gdyby gazy wylotowe mogły jeszcze wykonać dla nas jakąś robotę? Niosą przecież sporą energię, która marnuje się, a nawet działa na niekorzyść…

2025-04-21 | Tomasz Karasiński | 32 minuty

Nowości Magpul Industries w SpecShop

W sklepie SpecShop pojawiły się nowe produkty od Magpul Industries. Wśród nich nowe rękawice, walizki z możliwością organizacji wnętrza, akcesoria do popularnych konstrukcji i nie tylko.

2025-05-20 | Michał Ihnatów | 9 minut

Nowości Clawgear już dostępne w sklepach

Najnowsze produkty Clawgear trafiają do sprzedaży internetowej. Wśród nich odświeżone projekty, nowa linia umundurowania dla kobiet oraz nowa odzież termoizolacyjna.

2025-05-20 | Michał Ihnatów | 9 minut

Strzelectwo od podstaw cz. 3 – Od egzaminu po WPA

Egzamin na patent strzelecki mamy już za sobą? Świetnie, ale droga do pozwolenia na broń jest długa. Biorąc pod uwagę czas, wysiłek i poniesione koszty, nie jesteśmy jeszcze…

2025-04-30 | Tomasz Karasiński | 21 minut

Wszystko o gwizdkach — Urządzenia wylotowe w broni palnej

A co by było, gdyby gazy wylotowe mogły jeszcze wykonać dla nas jakąś robotę? Niosą przecież sporą energię, która marnuje się, a nawet działa na niekorzyść…

2025-04-21 | Tomasz Karasiński | 32 minuty

SprawdzaMY za zaświadczeniem do nabycia broni w mObywatel

Zespół SprawdzaMY, założony przez Rafała Brzoskę, zgłosił kolejny pomysł w najnowszym pakiecie usprawnień – wprowadzenie zaświadczenia upoważniajacego do nabycia broni do aplikacji mObywatel.

2025-05-09 | Michał Ihnatów | 3 minuty

Ministerstwo Sportu i Turystyki z postępowaniem wobec PZSS

Dnia 9 maja 2025 roku, Ministerstwo Sportu i Turystyki poinformowało o wszczęciu postepowania nadzorczego wobec Polskiego Związku Strzelectwa Sportowego. Postępowanie ma związek ze zgłaszanymi…

2025-05-09 | Michał Ihnatów | 2 minuty

Kamizelka ratownika, która chroni – BC Arms Archangel

Kamizelka ratownika Archangel to efekt współpracy firm Currahee oraz BC Arms. Powstała w odpowiedzi na zapotrzebowanie rynku w zakresie ochrony osobistej zespołów ratownictwa medycznego. Na papierze…

2025-05-16 | Mariusz Rams | 7 minut

System Direct Action Spitfire Plate Carrier cz.1 – Sprawdźmy noszak

W dniu dzisiejszym na rynku dostępnych jest wiele rozwiązań w kategorii oporządzenia. Podstawowym, i raczej niezbędnym  elementem naszego wyposażenia są noszaki osłon balistycznych, których kilka…

2025-05-08 | Michał Gaweł | 15 minut

Delta Long Range Weekend 2025 za nami

10 i 11 maja br. na poligonie Wojskowego Instytutu Technicznego Uzbrojenia w podwarszawskiej Zielonce odbyła się kolejna edycja Delta Long Range Weekend. To impreza, która zyskała…

2025-05-15 | Grzegorz Sobczak | 5 minut

Festiwal FAST w Krakowie – to był strzał w 10!

Niemal 11 000 osób przybyło w wiosenny weekend 25-27 kwietnia do EXPO Kraków, z zamiarem odwiedzenia stoisk 157 wystawców z branży strzeleckiej, survivalowej i łowieckiej.…

2025-05-12 | Redakcja | 7 minut
Adventure

Koszula hawajska od Helikon-Tex już w sklepach

Do dystrybucji trafia kolejna nowość Helikon-Tex z Enforce Tac 2025. Koszule hawajskie łączą klasyczny, tropikalny styl z militarnymi akcentami wplecionymi we wzór.

2025-05-15 | Michał Ihnatów | 1 minut

Lynx Custom Knives – masywny taktyk z polskiej stajni

Czasem trafia w ręce coś, co od razu zdradza, że nie powstało na taśmie produkcyjnej. Nie przez przypadek, nie bo się sprzeda, tylko dlatego, że ktoś po drugiej stronie blachy i szlifierki…

2025-05-13 | Mateusz Sułek | 1 minut

Rąbać, łupać, strugać, wbijać, czyli siekiera w terenie. „Toporny” poradnik dla bezpieczeństwa i spokoju ducha

„Tylko niech im pan nie daje siekier do ręki!” To zdanie słyszę często, kiedy rozpoczynam zajęcia terenowe, nieważne czy z młodzieżą, czy z dorosłymi. Narzędzia do rąbania wzbudzają lęk,…

2024-10-21 | Tomasz Świątkowski | 1 minut

Elementarz preppersa: zapasy żywności

Prepping to „hobby” tak wielowątkowe, że chyba nie ma na tym świecie arcymistrza, który opanowałby wszystkie powiązane z nim umiejętności. Jednak niektóre z zagadnień preppingu są absolutnie kluczowe.…

2024-09-21 | Tadeusz Jakliński | 1 minut

Lynx Custom Knives – masywny taktyk z polskiej stajni

Czasem trafia w ręce coś, co od razu zdradza, że nie powstało na taśmie produkcyjnej. Nie przez przypadek, nie bo się sprzeda, tylko dlatego, że ktoś po drugiej stronie blachy i szlifierki…

2025-05-13 | Mateusz Sułek | 1 minut

Torba Helikon-Tex Field Tote już dostępna!

Nowości z Enforce Tac 2025 stopniowo pojawią się w ofercie Helikon-Tex. Field Tote to torba z linii Urban, która łączy cywilny styl z militarnym zacięciem.

2025-05-08 | Michał Ihnatów | 1 minut

Koszula hawajska od Helikon-Tex już w sklepach

Do dystrybucji trafia kolejna nowość Helikon-Tex z Enforce Tac 2025. Koszule hawajskie łączą klasyczny, tropikalny styl z militarnymi akcentami wplecionymi we wzór.

2025-05-15 | Michał Ihnatów | 1 minut

Helikon-Tex Tracer — anorak zamiast bluzy mundurowej?

Kurtka Tracer to kolejny anorak (czy też kangurka) od Helikon-Tex. Od pozostałych różni się tym, że należy do linii Patrol i zaprojektowany został do użytku wojskowego — dlatego też…

2025-04-11 | Michał Ihnatów | 1 minut

Jak dojechać szybowcem pod K2? Spotkanie ze Sławkiem Makarukiem.

W najbliższy piątek 7 lutego o godzinie 18:00 w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie odbędzie się wyjątkowe wydarzenie, którego gościem specjalnym będzie Sławek Makaruk – podróżnik,…

2025-02-05 | Redakcja | 1 minut

Swarovski BP24: plecak do podglądania natury

„– Stary, mam plecak Swarovskiego! – Z diamentów? – Nie no, naprawdę Swarovskiego. Taki na optykę! – Ale jak to? Tego od pierścionków i kolczyków?”. Tak w większości…

2024-07-03 | Konrad Busza | 1 minut

„Zabić Ukrainę. Alfabet rosyjskiej agresji” – wojna oczami reportera

Marcin Ogdowski to jeden z najbardziej cenionych polskich korespondentów wojennych, znany z bezkompromisowych, rzetelnych i często brutalnie szczerych relacji z frontów wojennych. Jego najnowsza książka,…

2025-02-18 | Mateusz Sułek | 1 minut

Między historią a fikcją – czy warto przeczytać „Wojnę Wschodnią. Kroniki”?

Co by było, gdyby zimna wojna przerodziła się w otwarty konflikt zbrojny?
Piotr Langenfeld w swojej książce „Wojna Wschodnia. Kroniki” zabiera nas do alternatywnej wersji historii…

2025-02-14 | Mateusz Sułek | 1 minut

Jak dojechać szybowcem pod K2? Spotkanie ze Sławkiem Makarukiem.

W najbliższy piątek 7 lutego o godzinie 18:00 w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie odbędzie się wyjątkowe wydarzenie, którego gościem specjalnym będzie Sławek Makaruk – podróżnik,…

2025-02-05 | Redakcja | 1 minut

Krakowski Festiwal Górski 2024 – najważniejsze informacje

Krakowski Festiwal Górski odbędzie się w dniach 7-8 grudnia 2024 roku w Centrum Kongresowym ICE Kraków. Jak co roku w programie wiele atrakcji,…

2024-11-07 | Redakcja | 1 minut
Kalendarium

Zbliża się III Międzynarodowy Kongres Antyterrorystyczny

W dniach 21-22 maja 2025 na Uniwersytecie WSB Merito we Wrocławiu odbędzie się trzecia edycja Międzynarodowego Kongresu Antyterrorystycznego. To prestiżowe wydarzenie, gromadzi uznanych ekspertów krajowych i zagranicznych.

2025-05-09 | Redakcja | 2 minuty

III Międzynarodowy Kongres Antyterrorystyczny już w maju

W dniach 21-22 maja 2025 na Uniwersytecie WSB Merito we Wrocławiu odbędzie się trzecia edycja Międzynarodowego Kongresu Antyterrorystycznego. Rejestracja uczestników i prelegentów jest już otwarta!

2025-04-18 | Redakcja | 4 minuty

Szkolenie Team99 Academy poziom LVL3, czyli balistyka zewnętrzna w teorii i praktyce

W dniach 22 i 23 listopada br. Team99 Academy zorganizowała trzeci etap nauki strzelania dalekodystansowego. Tym razem zajęcia praktyczne odbyły się na strzelnicy w Skarżysku-Kamiennej.

2024-12-01 | Grzegorz Sobczak | 7 minut

Szkolenie Long Range Shooting Team99 Academy LVL2, czyli kto nie liczy, ten nie trafia

W sobotę 28 września Team99 Academy zorganizowała kolejny etap szkolenia w zakresie strzelectwa dalekodystansowego – tym razem na poziomie LVL2. Zajęcia odbywały się…

2024-09-30 | Grzegorz Sobczak | 6 minut

Zbliża się III Międzynarodowy Kongres Antyterrorystyczny

W dniach 21-22 maja 2025 na Uniwersytecie WSB Merito we Wrocławiu odbędzie się trzecia edycja Międzynarodowego Kongresu Antyterrorystycznego. To prestiżowe wydarzenie, gromadzi uznanych ekspertów krajowych i zagranicznych.

2025-05-09 | Redakcja | 2 minuty

III Międzynarodowy Kongres Antyterrorystyczny już w maju

W dniach 21-22 maja 2025 na Uniwersytecie WSB Merito we Wrocławiu odbędzie się trzecia edycja Międzynarodowego Kongresu Antyterrorystycznego. Rejestracja uczestników i prelegentów jest już otwarta!

2025-04-18 | Redakcja | 4 minuty

Nowe zawody taktyczne na mapie Polski, czyli relacja z Defcon One 2024

Kurz po zawodach Defcon One zdecydowanie już opadł, siniaki poznikały, a emocje nadal nas trzymają. Te intensywne dwa dni przyniosły niezapomniane wspomnienia…

2024-11-20 | Klaudia Lazar | 8 minut

MCS Bochnia zaprasza na zawody „Solny Garnizon”

Zapraszamy wszystkich chętnych na zawody strzeleckie, organizowane 13 października przez Solny Garnizon, na strzelnicy Małopolskiego Centrum Strzelectwa w Bochni.

2024-09-24 | Redakcja | 2 minuty

Iran kontra reszta świata – Polityczne szachy ze zbiornikowcami w tle

Począwszy od maja 2019 wraz ze wzrastającym napięciem międzynarodowym związanym z wycofaniem się Iranu z porozumienia nuklearnego z 14 lipca 2015 i nałożonymi w związku z tym międzynarodowymi sankcjami na eksport perskiej ropy naftowej, zbiornikowce różnych bander stały się zakładnikami w politycznej rozgrywce. Teheran zerwał porozumienie z USA, Rosją, Wielką Brytanią, Francją i Chinami oraz Niemcami.

12 maja minister energetyki Arabii Saudyjskiej, Chalid al-Falih poinformował, że w pobliżu emiratu Fudżajra, dwa saudyjskie zbiornikowce padły ofiarą sabotażu z użyciem min magnetycznych. Kadłuby obu jednostek zostały uszkodzone. Zaatakowane zostały także dwie inne jednostki, należące do norweskiej spółki Thome Ship Management i operatora ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Doradca amerykańskiego prezydenta do spraw bezpieczeństwa John Bolton poinformował wówczas, że o sprawstwo podejrzewany jest Iran. Dyplomata ostrzegł władze w Teheranie przed kolejnymi aktami tego typu.

Łowy na zbiornikowce

13 czerwca w Zatoce Omańskiej doszło do ataku na zbiornikowce Front Altair i Kokua Courageous. Obie jednostki stanęły w ogniu, lecz załogi udało się bezpiecznie ewakuować / Zdjęcie: Irib News

20 czerwca irański Korpus Strażników Rewolucji Islamskiej poinformował o zestrzeleniu amerykańskiego bezzałogowego statku latającego. US Navy przyznała, że straciła morski bsl rozpoznawczyMQ-4C Triton /Zdjęcie: US Navy

 

Miesiąc później, 13 czerwca w Zatoce Omańskiej doszło do ataku na kolejne dwa zbiornikowce. O 5.33 czasu lokalnego na jednostkę klasy Aframax Front Altair (z 23-osobową załogą) pod banderą Wysp Marshalla i o 6.05 na Kokua Courageous (z załogą liczącą 21 osób) pod banderą Panamy. Oba statki stanęły w ogniu, podejrzewany był atak torpedowy.

Wojska lotnicze Zjednoczonych Emiratów Arabskich (ZEA) wysłały w rejon cieśniny Ormuz i Zatoki Omańskiej samolot wczesnego ostrzegania i dowodzenia Saab 340, wyposażony w radar dookólny Erieye. W rejon zdarzenia popłynęła także irańska jednostka poszukiwawczo-ratownicza, której zadaniem miała być ewakuacja załóg obu statków.

Dowództwo amerykańskiej V Floty potwierdziło, że otrzymało pierwsze wezwanie o pomoc o 6.12, a następne o 7.00. W rejon zdarzenia wysłano okręty. Informację o zdarzeniu otrzymała także United Kingdom Maritime Trade Operations (UKMTO) – służba pomocnicza brytyjskiej Royal Navy. Ceny baryłki ropy naftowej Brent na rynkach światowych odnotowały prawie czteroprocentowy wzrost.

Rzecznik prasowy państwowej tajwańskiej korporacji naftowej CPC, która wynajęła Front Altair, Wu I-fang poinformował, że zbiornikowiec w chwili zdarzenia przenosił 75 000 ton benzyny ciężkiej. Załogę ewakuowano na pokład kontenerowca Hyundai Dubai. Władze korporacji podejrzewały, że doszło do ataku torpedowego. Według norweskiej spółki Frontline Management, która jest właścicielem jednostki, odnotowano trzy eksplozje na jej pokładzie. Irańska agencja prasowa IRNA poinformowała, że Front Altair zatonął, lecz nie zostało to potwierdzone.

Właściciel drugiego zbiornikowca, spółka Bernhard Schulte Shipmanagement poinformowała, że załoga opuściła Kokua Courageous i weszła na pokład małej jednostki specjalnej Coastal Ace. Jedna osoba została ranna. Statek przewoził metanol, ale nie groziło mu zatonięcie, gdyż uszkodzenie znajdowało się ponad linią wody na prawej burcie. Według omańskiego centrum bezpieczeństwa morskiego, pożar maszynowni statku został szybko ugaszony. Według różnych źródeł, statek mógł zostać zaatakowany za pomocą miny magnetycznej lub z powierzchni morza.

Dodatkowa eskalacja nastąpiła po zestrzeleniu przez Iran 20 czerwca amerykańskiego bezzałogowego statku latającego, który miał naruszyć przestrzeń powietrzną w pobliżu cieśniny Ormuz. Według strony irańskiej miał to być autonomiczny samolot o dużej długotrwałości lotu Northrop Grumman RQ-4 Global Hawk. US Navy przyznała później, że straciła morski wariant tego bezzałogowca MQ-4C Triton (numer seryjny 166510). Należał do 20. Eskadry Doświadczalnej VX-20 z bazy lotniczej NAS Patuxent River w stanie Maryland.

Zatrzymanie Grace-1

4 lipca brytyjscy żołnierze z 42. Commando Royal Marines weszli na pokład zbiornikowca VLCC Grace-1. Płynąca pod banderą panamską jednostka miała transportować ropę objętą międzynarodowym embargiem / Zdjęcie: MO Wielkiej Brytanii

 

Na początku kolejnego miesiąca nastąpiło zaostrzenie konfliktu na linii Londyn-Teheran. 4 lipca rano żołnierze brytyjskiej piechoty morskiej z 42. Commando Royal Marines dokonali abordażu zbiornikowca VLCC Grace-1. Podejrzewano, że płynąca pod banderą panamską jednostka transportuje objętą międzynarodowym embargiem irańską ropę naftową do Syrii. Zatrzymania dokonano na polecenie administracji portu w Gibraltarze i władz tego terytorium zamorskiego Wielkiej Brytanii. Transport ropy był złamaniem sankcji Unii Europejskiej (UE) dotyczących eksportu tego surowca do Syrii, nałożonych w 2011. 17 maja 2019 Rada UE przedłużyła o kolejny rok – do 1 czerwca 2020 obowiązywanie obostrzeń wobec rządu Baszszara al-Asada.

Żołnierze 42. Commando korzystający z szybkich łodzi motorowych Offshore Raiding Craft byli wspierani przez śmigłowiec rozpoznania pola walki AW159 Lynx Wildcat AH.1 Royal Navy i szesnastu funkcjonariuszy Królewskiej Policji Gibraltaru (Royal Gibraltar Police) na własnych jednostkach pływających. Aresztowali oni 28-osobową załogę Grace-1, złożoną głównie z Hindusów i kilku Pakistańczyków i Ukraińców. Śmigłowiec wystartował z pokładu zbiornikowca paliwowego RFA Tidesurge (A138) typu Tide, należącego do pomocniczej brytyjskiej marynarki Royal Fleet Auxiliary. Operację zabezpieczała także szybka łódź patrolowa HMS Scimitar (P284) typu Scimitar. W rejonie znajdował się również okręt hydrograficzny HMS Echo (H87) typu Echo, ale nie wziął udziału w operacji. Zbiornikowiec został zatrzymany bez użycia siły.

Napięcie rośnie

Brytyjskie okręty eskortują zbiornikowce przechodzące przez cieśninę Ormuz. W regionie operują niszczyciel HMS Duncan (D37) i fregaty HMS Kent (F78) i HMS Montrose (F236) / Zdjęcie: Alex Knott, MO Wielkiej Brytanii

 

W odpowiedzi na operację, Ministerstwo Spraw Zagranicznych Iranu wezwało do siebie ambasadora Wielkiej Brytanii w Teheranie. Rzecznik prasowy irańskiego MSZ Sajjid Abbas Musawi stwierdził, że działania brytyjskiego rządu były nielegalne. Statek został bowiem zatrzymany na wodach Cieśniny Gibraltarskiej, które zgodnie z Konwencją Narodów Zjednoczonych o prawie morza z 1982 roku gwarantują w niej prawo przejścia tranzytowego zapewniającego swobodę żeglugi. Z kolei Mohsen Rezaji, były dowódca Korpusu Strażników Rewolucji Islamskiej (KSRI) w latach 1981-1997 wezwał do zajęcia w ten sam sposób brytyjskiego zbiornikowca w ramach odwetu, jeśli statek nie zostanie wypuszczony.

Szef Rady Ministrów Gibraltaru, Fabian Picardo poinformował wówczas, iż istnieje podejrzenie, że zbiornikowiec transportował irańską ropę naftową, która miała trafić do syryjskiej rafinerii Banias w Tartusie. Właściciel rafinerii, spółka Banias Refinery Company została objęta sankcjami Unii Europejskiej w 2014, gdyż działa na rzecz syryjskiego Ministerstwa Ropy Naftowej i Zasobów Naturalnych.

Sankcje UE wobec rządu syryjskiego obejmują embargo na ropę naftową, ograniczenie określonych inwestycji, zamrożenie aktywów syryjskiego banku centralnego na terenie Unii, ograniczenia w eksporcie wyposażenia i technologii, które mogłyby zostać wykorzystane do represji wobec ludności cywilnej Syrii, oraz sprzętu i technologii, które pozwalają monitorować lub przechwytywać połączenia internetowe i telefoniczne. Wykaz liczy 269 osób i 69 podmiotów gospodarczych.

Sekretarz spraw zagranicznych Wielkiej Brytanii złożył gratulacje władzom Gibraltaru za śmiałe kroki w egzekwowaniu sankcji wobec Syrii. Jednak jego hiszpański odpowiednik Josep Borrell (nominowany na Przewodniczącego Parlamentu Europejskiego) poinformował wówczas, że jest rozważane przejęcie zbiornikowca. Według Borrella istniało podejrzenie, że operacja miała miejsce na wodach hiszpańskich. Pozytywnie operację sił brytyjskich ocenił John Bolton. 5 lipca Sąd Najwyższy Gibraltaru przedłużył areszt dla załogi i statku o 14 dni, a później do 15 sierpnia.

Irański odwet

Na odwet Iranu nie trzeba było długo czekać. 11 lipca Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii poinformowało, że fregata rakietowa HMS Montrose (F236) typu 23 Duke udaremniła próbę zatrzymania brytyjskiego zbiornikowca British Heritage przez marynarkę wojenną Korpusu Strażników Rewolucji Islamskiej. Do zdarzenia miało dojść w cieśninie Ormuz. Do brytyjskiej jednostki podeszły trzy szybkie łodzie motorowe KSRI. Zostały one jednak zmuszone do oddalenia się przez fregatę.

Zgodnie z komunikatem fregata, która asystowała zbiornikowcowi podczas rejsu do Zatoki Perskiej, została zmuszona do przejścia pomiędzy nim a trzema irańskimi łodziami, które próbowały go zatrzymać. British Heritage szedł w pobliżu wyspy Abu Musa, która jest spornym terytorium pomiędzy Iranem a Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi. Nie doszło do wymiany ognia ani oddania strzałów ostrzegawczych, tak jak to bywało wcześniej podczas incydentów z okrętami amerykańskiej marynarki wojennej (US Navy) i Straży Wybrzeża (US Coast Guard, USCG) w minionych latach. Załoga brytyjskiej fregaty kilkukrotnie wyemitowała komunikaty głosowe, po których łodzie zmieniły kurs i oddaliły się. Obie brytyjskie jednostki znajdowały się na wodach międzynarodowych.

Brytyjczycy określili działania Irańczyków jako sprzeczne z międzynarodowym prawem morskim. Wezwali Teheran do deeskalacji sytuacji w regionie. W odpowiedzi na komunikat brytyjskiego ministerstwa obrony, irańska agencja prasowa Fars cytując dowództwo Korpusu Strażników Rewolucji Islamskiej zaprzeczyła jakoby doszło do jakiegokolwiek incydentu w ciągu ostatniej doby. Minister Spraw Zagranicznych Iranu Mohammad Dżawad Zarif oświadczył, że to strona brytyjska stwarza napięcie w regionie. Jednak US Navy twierdzi, że ma nagranie wideo pochodzące z samolotu patrolowego P-8A Poseidon, ukazujące całe zdarzenie i potwierdzające brytyjski komunikat.

Reakcje międzynarodowe

Dzień wcześniej irański prezydent Hasan Rouhani nazwał brytyjskie plany eskortowania zbiornikowców przez Zatokę Perską oznaką strachu. Tego samego dnia przewodniczący Kolegium Szefów Sztabów Sił Zbrojnych USA generał Joseph Dunford oświadczył, że Departament Obrony opracował plan powołania międzynarodowej koalicji złożonej z okrętów wojennych. Miałyby one chronić cywilne jednostki na szlakach żeglugowych w pobliżu Iranu i cieśniny Ormuz oraz Jemenu i cieśniny Bab al-Mandab. USA udostępniłyby okręty dowodzenia i środki zwiadowcze, a sojusznicy jednostki eskortujące.

W odpowiedzi na zdarzenie, 12 lipca brytyjska Admiralicja zdecydowała się na wysłanie w rejon Zatoki Perskiej niszczyciela rakietowego HMS Duncan (D37) typu 45 Daring, a cztery dni później także fregaty HMS Kent (F78) typu 23 Duke, która wyjdzie w morze jednak dopiero w połowie września. Jednostki będą stacjonować w porcie Mina Salman w Bahrajnie. HMS Montrose został tam przemieszczony 13 kwietnia, gdzie dołączył do czterech niszczycieli min typu Hunter i okrętu pomocniczego. Wzmocnienie okrętów Royal Navy wynika z obecności każdego dnia w tym rejonie od 15 do 30 brytyjskich zbiornikowców i innych dużych jednostek dziennie.

Eskalacja

Trzy dni po nieudanej próbie, Iran zatrzymał należący do Zjednoczonych Emiratów Arabskich  zbiornikowiec MT Riah z 12-osobową załogą. Informacja została dopiero potwierdzona 18 lipca przez irańską państwową telewizję. Jednostka miała zostać przechwycona 14 lipca na południe od wyspy Larak w okolicy cieśniny Ormuz. Aresztowanie załogi nastąpiło na podstawie decyzji irańskiego sądu, po tym jak marynarze Korpusu Strażników Rewolucji Islamskiej odkryli, że jednostka przemyca paliwo.

Data przejęcia i pojemność jednostki potwierdza, że jest nim zaginiony MT Riah, który wyszedł 5 lipca z portu Szardża, a dwa dni później utracono kontakt radiowy. 12 lipca około 16.30 czasu lokalnego, zostały wyłączony system automatycznej łączności Automatic Identification System. Wcześniej kurs statku zmieniono i jednostka weszła na wody irańskie.

18 lipca doszło do innego incydentu w tamtym regionie. Jednostka amerykańskiego Korpusu Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC) zestrzeliła bezzałogowy statek latający, który zbliżył się do uniwersalnego okrętu desantowego USS Boxer (LHD-4), typu Wasp. Intruz został strącony za pomocą znajdującego się na pokładzie okrętu systemu LMADIS (Light Marine Air Defense Integrated System), który wykorzystuje fale radiowe do obezwładniania bezzałogowców.

Abordaż Stena Impero

Napięcie na linii Londyn-Teheran sięgnęło zenitu 19 lipca. Tego dnia jednostki KSRI zatrzymały zbiornikowce Stena ImperoMesdar / Zdjęcie: Ministerstwo Obrony i Logistyki Iranu

 

Napięcie na linii Londyn-Teheran sięgnęło zenitu 19 lipca. Tego dnia jednostki pływające i śmigłowce KSRI zatrzymały zbiornikowce: brytyjski Stena Impero pod banderą Szwecji i Mesdar pod banderą Liberii.

Operatorzy Stena Impero – spółki Stena Bulk i Northern Marine Management poinformowali, że utracili kontakt z jednostką około 16.00 czasu lokalnego w rejonie cieśniny Ormuz na wodach międzynarodowych. Jednostka wykonywała rejs w kierunku Zatoki Perskiej do saudyjskiego portu Al-Dżubajl. Według wskazań systemu automatycznej łączności AIS (Automatic Identification System), zbiornikowiec nagle zmienił kurs na południe, a później na północ w kierunku wybrzeży Iranu.

Z kolei o 17.30 czasu lokalnego na pokład Mesdar z dziesięciu szybkich łodzi weszli uzbrojeni żołnierze Korpusu Strażników Rewolucji Islamskiej. Zgodnie z komunikatem, 25-osobowa załoga była bezpieczna podczas przechwycenia. Jednostka została wypuszczona i kontynuowała rejs do saudyjskiego portu Ras Tanura.

Stena Impero został zmuszony do zmiany kursu przez szybkie łodzie KSRI i krążący w powietrzu śmigłowiec. Na pokładzie zatrzymanego statku znajduje się 23-osobowa załoga złożona z osób narodowości indyjskiej, rosyjskiej, łotewskiej i filipińskiej. Agencja prasowa Fars poinformowała, że Stena Impero został skierowany do portu Bandar-e Abbas w prowincji Hormozgan i zostanie tam do czasu zakończenia śledztwa w sprawie naruszenia zasad żeglugi morskiej. Dodano, że przed zajęciem zbiornikowca zderzył się on z łodzią rybacką. Operator jednostki zaprzeczył tym zarzutom.

Amerykańska propozycja

W ramach międzynarodowej koalicji do ochrony żeglugi w Zatoce Perskiej mają być wykorzystane nie tylko siły morskie ale również lotnictwo / Zdjęcie: Kelly Gary, US Army

 

W odpowiedzi na pierwsze zatrzymanie ówczesna premier Wielkiej Brytanii Theresa May zwołała pilne posiedzenie Rządowego Biura Koordynacji COBRA (Cabinet Office Briefing Room). Sekretarz spraw zagranicznych Jeremy Hunt ostrzegł Iran przed poważnymi konsekwencjami, jeśli zbiornikowiec nie zostanie natychmiast zwolniony. Dodał jednak, że rząd brytyjski będzie starał się rozwiązać sytuację na drodze dyplomatycznej, a nie militarnej.

Eskalacja sytuacji w regionie stała się poważnym zagrożeniem dla transportu ropy naftowej i skroplonego gazu. Aby zapewnić bezpieczeństwo jednostkom w rejonie Zatoki Perskiej, państwa będące zaangażowane w konflikt zaczęły rozważać skierowanie własnych okrętów wojennych do eskorty zbiornikowców. Inicjatorem tych działań były Stany Zjednoczone.

Amerykański pomysł stworzenia międzynarodowej inicjatywy patrolowania Cieśniny Ormuz od samego początku poparła Wielka Brytania. Dodatkowo 23 lipca agencja prasowa Reuters poinformowała, że rządy Włoch, Holandii i Danii poparły misję patrolową pod dowództwem brytyjsko-francuskim. Deklaracje miały paść podczas spotkania przedstawicieli zainteresowanych państw w Brukseli, gdzie rozmawiano o sytuacji w Zatoce Perskiej. Co ciekawe, kontrastuje to stanowiskiem europejskich członków NATO z końca czerwca, którzy negatywnie odnieśli się do amerykańskiej propozycji. Stanowczy sprzeciw wyraziły między innymi Niemcy.

Międzynarodowa koalicja

Przez cieśninę Ormuz dziennie przechodzi 15 zbiornikowców przewożących 15 mln baryłek ropy, co stanowi 20% całego przewozu na świecie. Eskorta ma nie dopuścić do paraliżu najważniejszego szlaku transportu ropy i gazu / Zdjecie: Matthew Freeman, US Navy

 

Według unijnych urzędników to prośba Wielkiej Brytanii, a nie USA, ułatwiła pozostałym europejskim państwom rozpoczęcie zaawansowanych rozmów w tej sprawie. Według nich, swoboda żeglugi jest niezbędna, ale jest ona odseparowana od amerykańskich wysiłków wywierania presji na Iran.

Przedstawiciele Wielkiej Brytanii, z sekretarzem spraw zagranicznych Jeremym Huntem na czele, przedstawili swój plan w Brukseli. Do ewentualnej operacji miałaby być zaangażowane nie tylko okręty, ale także lotnictwo. Kwestię wykorzystania środków lotniczych Brytyjczycy omówili z przedstawicielami Włoch, Hiszpanii, Francji i Niemiec. Minister spraw zagranicznych tych ostatnich, Heiko Maas, zapewnił o ścisłej współpracy z odpowiednikami z Wielkiej Brytanii i Francji.

W 2018 Wielka Brytania otworzyła bazę morską Joint Logistics Support Base (UKJLSB) w porcie Duqm w Omanie, a w 2009 Francja uruchomiła instalację Camp de la Paix w Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Zainteresowanie brytyjską inicjatywą miały również wyrazić rządy Hiszpanii, Szwecji, Polski i Niemiec. Informację o poparciu potwierdziło trzech wyższych rangą dyplomatów Unii Europejskiej.

Propozycja brytyjska została odrzucona rzecz jasna przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych Iranu. Według Teheranu bezpieczeństwo żeglugi w regionie powinno pozostać w gestii sił morskich Arabii Saudyjskiej, Iraku, Iranu, Kuwejtu i Zjednoczonych Emiratów Arabskich, które eksportują większość swojej ropy naftowej drogą morską.

Co ciekawe, po spotkaniu przedstawicielu Unii Europejskiej prezydent Donald Trump stwierdził, że Stany Zjednoczone ponoszą główne koszty utrzymania bezpieczeństwa żeglugi. I to pomimo, że nie kupują już transportowej tamtą drogą ropy naftowej w takiej ilości jak wcześniej. Amerykański prezydent wskazał, że USA stały się eksporterem tego surowca, dlatego na ochronie szlaków powinny skupić się Chiny czy Japonia, które są głównymi importerami.

W lipcu 2017 Chiny otworzyły swoją pierwszą bazę morską poza granicami kraju w Dżibuti, ale zgodnie z informacją unijnych dyplomatów, w Brukseli nie prowadzono rozmów o ewentualnym zaproszeniu tego państwa do międzynarodowej koalicji.

Tymczasem 30 lipca na wody Zatoki Perskiej wszedł niszczyciel HMS Duncan. Wcześniej fregata HMS Montrose samodzielnie prowadziła misje patrolowe. Jednostka eskortowała 35 statków handlowych przez cieśninę Ormuz podczas 20 tranzytów, przepływając w tym czasie 6200 mil morskich. HMS Montrose pozostanie w rejonie Zatoki do 2022 w ramach stałej obecności Royal Navy.

 

Co dalej?

Brytyjska inicjatywa została odrzucona przez Iran. Według Teheranu bezpieczeństwo żeglugi w regionie powinno pozostać w gestii sił morskich lokalnych państw /Zdjęcie: Royal Navy

 

Sytuacja w rejonie Cieśniny Ormuz niewątpliwie znajdzie przełożenie na kondycję światowego handlu ropą. Przez Cieśninę dziennie przechodzi średnio 15 zbiornikowców przewożących 15 milionów baryłek ropy naftowej. To 40% transportu drogą morską i 20% całego przewozu ropy na świecie.

Stany Zjednoczone tradycyjnie zrekompensują sobie braki zwiększając krajowe wydobycie, co może również wpłynąć na cenę baryłki ropy na światowych rynkach. Kłopoty w Zatoce Perskiej mogą mocniej uderzyć w Wielką Brytanię tradycyjnie związaną z Bliskim Wschodem. Konsekwencją brytyjsko-irańskiej wojny zbiornikowców jest decyzja koncernu British Petroleum o wstrzymaniu ruchu jednostek transportujących ropę w cieśninie. Brian Gilvary, członek zarządu koncernu oświadczył: Będziemy nadal przewozić tamtędy ładunki, ale w najbliższym czasie w cieśninie nie pojawi się żaden tankowiec należący do British Petroleum.

Ceny ropy

Wahania cen ropy w latach 2017-2019 z uwzględnieniem głównych walut w których rozliczane są transakcje / grafika: OPEC

 

Śledząc notowania ropy na giełdach trudno znaleźć bezpośrednie przełożenie bliskowschodniego kryzysu na stały wzrost cen ropy na światowych rynkach. Notowania Brent po majowym piku cenowym do poziomu 74,5 dolara za baryłkę w czerwcu i lipcu spadały, aby osiągnąć nieco ponad 61 USD za baryłkę ropy na początku sierpnia. W 2019 ropa była najtańsza w połowie czerwca (około 60 USD za baryłkę), przed atakiem na zbiornikowce Front AltairKokua Courageous. Przez pierwsze dwa tygodnie lipca gdy konflikt eskalował notowania rosły osiągając wartość 66 dolarów za baryłkę. Potem ropa Brent taniała do dzisiejszego poziomu. Ten proces miał miejsce pomimo dalszych incydentów w cieśninie Ormuz i skierowania tam brytyjskich okrętów wojennych.

Analizując sytuację na rynku ropy naftowej warto uwzględnić również politykę państw zrzeszonych w kartelu OPEC, która jest jednym z głównych czynników wpływających na notowania. Zgodnie z analizami tej organizacji w 2020 Azja z Chinami i Indiami na czele będzie odpowiadała za największy wzrost globalnego zapotrzebowania na ropę naftową. Na drugim miejscu uplasuje się USA i państwa Ameryki Północnej i Południowej.

Równocześnie prognozuje się największy wzrost wydobycia w Ameryce Północnej (w USA i Kanadzie), Brazylii i Norwegii. Na obniżenie ceny może przełożyć się globalne spowolnienie wzrostu gospodarczego, które wywoła spadek zapotrzebowania na ropę w 2020. Prognozy OPEC przewidują również, że udział w globalnym rynku ropy dostarczanej poza kartelem będzie w 2020 wzrastał.

 

Inna perspektywa

Osiemdziesiąt procent z 17,4 mln baryłek ropy, które dziennie opuszczają Zatokę Perską drogą morską trafia na rynki azjatyckie. Dlatego warto spojrzeć na ten konflikt również w perspektywie amerykańsko-chińskiej wojny handlowej. Uwzględniając analizy OPEC dalsza eskalacja w cieśninie Ormuz może najbardziej uderzyć w Chiny. Stany Zjednoczone mogą sobie powetować ewentualne straty zwiększając wydobycie w obrębie własnych pól naftowych oraz importując więcej surowca z Ameryki Południowej i Kanady.

 

Artykuł opublikowany pierwotnie w MILMAG nr 06/2019

X