W poniedziałek, 6 stycznia 2024, doradca prezydenta ds. bezpieczeństwa narodowego Jake Sullivan poinformował na konferencji prasowej, że administracja Joe Bidena wydała zgodę na transfer technologii do Indii w celu uruchomienia produkcji licencyjnej kołowych transporterów opancerzonych ICV Stryker.
Zdjęcie: General Dynamics Land Systems
Na pytanie o współpracę wojskowo-przemysłową z Indiami, Jake Sullivan poinformował:
(…) dwadzieścia pięć lat temu Stany Zjednoczone i Indie nie miały w ogóle żadnych stosunków handlowych w zakresie obronności. Żadnych ram wymiany informacji ani współpracy logistycznej. Żadnych dużych ćwiczeń wojskowych, w których mogliby wspólnie trenować.
Obecnie Stany Zjednoczone nie tylko sprzedają Indiom systemy obronne. Produkujemy je tam, w Indiach. A Stany Zjednoczone stały się głównym miejscem docelowym indyjskiego eksportu obronnego. Uruchomiliśmy pierwszą w swoim rodzaju inicjatywę obronną — INDUS X — przyznającą amerykańskim i indyjskim start-upom fundusze na szybsze wprowadzanie nowych technologii do naszych sił zbrojnych.
Co więcej — tylko w ciągu ostatnich dwóch lat — administracja Bidena zatwierdziła propozycje transferu technologii, które umożliwiłyby Indiom zostanie pierwszym globalnym producentem pojazdów bojowych Stryker, wiodącym producentem zaawansowanych systemów amunicji i pierwszym zagranicznym producentem najnowocześniejszych systemów morskich.
Pierwsze doniesienia o negocjacjach w tej sprawie pojawiły się na łamach indyjskiego dziennika The Times of India, 17 czerwca 2024. Następnie, 6 lipca 2024, dziennik ThePrint informował, że Ministerstwo Obrony Indii jest zainteresowane 530 egzemplarzy tych pojazdów w celu przezbrojenia dziesięciu batalionów zmechanizowanych wojsk lądowych, obecnie wykorzystujących gąsienicowe BMP-2 Sarath. Następnie, 18 października 2024, The Times of India informował o trudnościach w rozmowach na temat transferu technologii. Jak wynika z najnowszej deklaracji strony amerykańskiej – zostały one przezwyciężone.
Według doniesień, Indie są zainteresowane m.in. wariantem artyleryjsko-rakietowego zestawu systemu przeciwlotniczego krótkiego zasięgu M-SHORAD, który w US Army wszedł na uzbrojenie pod nazwą Sgt Stout.
Co ciekawe, konkurencją dla ICV Stryker jest nowo opracowany indyjski Tata Kestrel, w programie WhAP (Wheeled Armoured Platform), przechodzący testy w indyjskiej armii. Dostarczono 15 egzemplarzy z łącznie planowanych 135. Ponadto, we wrześniu 2024 Maroko zamówiło 150 pojazdów.
Jak dotąd Strykery nie odniosły dużego sukcesu eksportowego, a jeśli już to zostały wyprodukowane przez zakłady General Dynamics Land Systems (GDLS): Macedonia Północna (54 egz.) i Bułgaria (183 egz.). Trafiły także do walczącej Ukrainy jako pomoc wojskowa rządu USA (ponad 400 egz. dostarczonych, z których 32 zostały zniszczone, uszkodzone, porzucone lub zdobyte).