Na zaplanowanych na 21-25 lutego targach obronnych IDEX 2021 w Abu Zabi (Zjednoczone Emiraty Arabskie), izraelska spółka Steadicopter zaprezentowała rodzinę lekkich, wywiadowczych bezzałogowych śmigłowców Black Eagle klasy RUAV (Rotary Unmanned Aerial Vehicle).

Podczas targów obronnych IDEX 2021 w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, izraelska spółkaSteadicopter zaprezentowała rodzinę wywiadowczych bezzałogowców Black Eagle / Zdjęcie: Steadicopter

Podczas targów obronnych IDEX 2021 w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, izraelska spółkaSteadicopter zaprezentowała rodzinę wywiadowczych bezzałogowców Black Eagle / Zdjęcie: Steadicopter

Izraelski producent bezzałogowców pionowego startu i lądowania zadebiutował w ZEA i zaprezentował rodzinę lekkich, wywiadowczych bezzałogowych śmigłowców Black Eagle, których zadania zostały rozszerzone o misje w ramach bezpieczeństwa wewnętrznego, policji i służb porządku publicznego, a także morskie i wojskowe misje zwiadu i rozpoznania (ISR).

Ostatnio  spółka podpisała szereg umów o współpracy z izraelskimi przedsiębiorstwami branżowymi, wśród nich ze spółką Simplex, która opracowała przełomową technologię sterowania bezzałogowymi statkami latającymi (bsl) o nazwie FlightOps.io Drone Operating klasy C2, umożliwiającą działanie wielu aparatów poza zasięgiem wzroku operatora (BVLOS). Integracja nowego systemu operacyjnego zwiększy autonomiczne możliwości rodziny Black Eagle.

Oparta na webowej aplikacji kontroli naziemnej, FlightOps.io Drone Operating, pozwoli na autonomiczne działanie bsl Black Eagle, w tym podejmowanie decyzji w czasie rzeczywistym, co znacznie zwiększając zakres misji, wydajność i bezpieczeństwo lotu. Pozwoli także na spięcie wielu bsl do współpracy z systemami, czujnikami i innymi bsl do realizacji wspólnych operacji powietrznych.

Rodzina  Black Eagle składa się m.in. z zaprezentowanego podczas targów Singapore Airshow, 11-16 lutego 2020, modelu Black Eagle 50, zdolnego do prowadzenia operacji wywiadu elektronicznego (ELINT), a także wykrywania i gromadzenia sygnałów telefonii komórkowej i radiowych oraz identyfikowania, wykrywania i przechwytywania transmisji Wi-Fi (Wywiadowcze Black Eagle 50, 2020-01-30).

Nowymi modelami w rodzinie są Black Eagle 50E i Black Eagle 25E z napędem elektrycznym, przystosowanym do misji na lądzie i na morzu. Noam Lidor, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w Steadicopter powiedział, że istniała pilna potrzeba opracowania bezzałogowej platformy, która zapewni elastyczność misji, a więc otwartą architekturę, która umożliwia integrację różnych rozwiązań, zgodnie z wymaganiami użytkowników.

Lidor dodał, że Steadicopter nawiązała też współpracę z innymi przedsiębiorstwami branżowymi: Downwind, który jest wiodącym dostawca usług dla bsl i wsparcia zarówno dla użytkowników rządowych, jak i cywilnych oraz Simlat, który jest lider w branży w zakresie prowadzenia symulacji dla platform bezzałogowych.

Black Eagle 50 ma 2,54 m długości, masa własna wynosi 27 kg, a maksymalna masa startowa wynosi 35 kg (udźwig 5 kg). Długotrwałość jego lotu wynosi 4 h, w tym 3 h w zawisie, a a maksymalny pułap lotu wynosi 3048 m. Zasięg łączności z operatorem wynosi maksymalnie 150 km. Śmigłowiec rozwija prędkość przelotową 81 km/h i maksymalną 126 km/h.

Z kolei ujawniony we wrześniu 2020, Black Eagle 25E ma masę własną 18 kg, a maksymalną masę startową 25 kg. Black Eagle 50E z uwagi na lżejszy silnik elektryczny ma masę własną poniżej 27 kg oraz ładowność 10 kg.