Podczas 7. międzynarodowych targów zbrojeniowych IDEB w Bratysławie w dniach 16-18 maja 2018, czeskie przedsiębiorstwo Zetor Engineering CZ zaprezentowało prototyp pojazdu opancerzonego Gerlach 4×4.

Układ konstrukcyjny Gerlacha bazuje na popularnych rozwiązaniach, obejmujących sekcję silnikową z przodu oraz sekcję załogową i ładunkową z tyłu oraz układ niezależnego zawieszenia.

Układ konstrukcyjny Gerlacha bazuje na popularnych rozwiązaniach, obejmujących sekcję silnikową z przodu oraz sekcję załogową i ładunkową z tyłu oraz układ niezależnego zawieszenia.

Układ konstrukcyjny Gerlacha bazuje na popularnych rozwiązaniach, obejmujących sekcję silnikową z przodu oraz załogową i ładunkową w tylnej części, a także układ niezależnego zawieszenia. Pojazd został wyposażony w modułowe opancerzenie i może przewozić, w zależności od konfiguracji, od czterech do sześciu wyekwipowanych żołnierzy. Ochrona balistyczna kabiny jest na 1. poziomie normy STANAG 4569, chroniąc załogę przed ostrzałem z broni małokalibrowej (7,62 mm × 51 M80), ale może zostać zwiększona do poziomu trzeciego. Ochronę przeciwminową i przeciwko improwizowanym ładunkom wybuchowym na poziomie 2a (3a/3b w opcji) zapewnia podwójne dno podwozia, ukształtowanie w kształcie litery V.

Uzbrojenie pojazdu może stanowić pojedynczy, obsługiwany ręcznie małokalibrowy karabin maszynowy lub zdalnie sterowany moduł uzbrojenia z 12,7-mm wkm. Napęd Gerlacha zapewnia silnik wysokoprężny o mocy 326 KM z sześciostopniową, automatyczną skrzynią biegów. Zapewnia on prędkość maksymalną do 110 km/h oraz zasięg 800 km dzięki 220-litrowemu zbiornikowi paliwa. Przestrzeń przedziału osobowego wynosi 7,7 m³, natomiast ładunkowego 2,3 m³.

Gerlach ma 5,65 m długości, 2,5 m szerokości oraz 2,5 m wysokości. Ładowność użytkowa wynosi 1,5 t, a masa całkowita 12-12,5 t. Promień skrętu producent określa na 7,5 m, a rozstaw osi 3,6 m. Pojazd może pokonywać pionowe przeszkody terenowe o wysokości 0,5 m, wzniesienia o nachyleniu podłużnym 70% i poprzecznym 40%, rowy o szerokości 0,9 m oraz brody na rzekach o głębokości do 1,2 m.

Pojazd został wyposażony w modułowe opancerzenie i może przewozić, w zależności od konfiguracji, od czterech do sześciu wyekwipowanych żołnierzy. /Zdjęcia: Zetor Engeneering CZ

Pojazd został wyposażony w modułowe opancerzenie i może przewozić, w zależności od konfiguracji, od czterech do sześciu wyekwipowanych żołnierzy. /Zdjęcia: Zetor Engeneering CZ

Zgodnie z wymaganiami odbiorcy, Gerlach może zostać opcjonalnie wyposażony w systemy ochrony przed skutkami skażeń CBRN (Chemical, Biological, Radiological, Nuclear), komunikacji, pomiaru ciśnienia opon (CITS) 14 R20 i inne. Producent przewiduje rozwój pięciu wersji produkcyjnych w trzech klasach masy całkowitej (Testy 815 Patriot MATMMV 4х4, 2018-05-14).

Analiza
Gerlach powstał w oparciu o doświadczenia czeskich i słowackich żołnierzy, uczestniczących w misjach stabilizacyjnych w Iraku i Afganistanie, gdzie użytkowali podobnej klasy pojazdy opancerzone. Koncepcja pojazdu powstała 2 lata temu we ścisłej współpracy inżynierów Zetor Engineering CZ oraz jej słowackiego oddziału Zetor Engineering Slovakia. Prace nad pojazdem rozpoczęto w odpowiedzi na wniosek dowództwa słowackich sił zbrojnych związany z zapotrzebowaniem na nowy pojazd opancerzony 4×4. Słowacy eksploatują obecnie pojazdy typu BAE Systems RG-32M Scout, Aligator oraz BRDM-2.