W czwartek, 27 lutego 2025, spółka Kongsberg Discovery z siedzibą w Lynnwood w stanie Waszyngton (część norweskiej grupy Kongsberg) poinformowała o zakończeniu z wynikiem pozytywnym testów autonomicznego pojazdu podwodnego typu Hugin Superior w amerykańskiej Marynarce Wojennej (US Navy). Próby zostały sfinalizowane na początku br. w Norwegii.
Pojazd będzie teraz zapewniał rzeczywiste znaczenie operacyjne i zwiększał możliwości podwodne Marynarki Wojennej USA – informuje producent.
Przypomnijmy, że 9 lutego 2024 spółka informowała, że otrzymała zlecenie na rzecz US Navy w programie budowy dużego bezzałogowca podwodnego w programie LDUUV (Large Diameter Unmanned Underwater Vehicle). Bezpośrednim zleceniodawcą jest jednostka badawcza Defense Innovation Unit (DIU) Departamentu Obrony USA.
W ramach 24-miesięcznej umowy miała dostarczyć do testów autonomiczne pojazdy podwodne typów Hugin Endurance i Hugin Superior. Ten drugi, uważany za konia pociągowego rodziny Hugin AUV i standard w branży głębinowej, to pojazd o długości 6,7 m (22 stóp), średnicy 0,88 m (35 cali) i autonomiczności do 70 godzin.
Hugin Superior został wprowadzony na rynek w grudniu 2018, a już 17 czerwca 2019 producent informował o pierwszym zamówieniu od nieujawnionego klienta. Pojazd przenosi stały zestaw czujników. Obejmuje on sonar o bardzo wysokiej rozdzielczości z syntetyczną aperturą (SAS) i batymetrią HISAS 1032 Dual Rx, echosondę wielowiązkową EM2040 Mk2, kamerę, profiler laserowy, profiler pod dnem, magnetometr oraz czujniki metanu, dwutlenku węgla, tlenu i innych.
Hugin Superior może autonomicznie śledzić rurociągi podmorskie, prowadzić nawigację terenową i nawigację z pojedynczym protokołem transpondera podwodnego, a dzięki pakietowi MicroNavigation zwiększa dokładność w czasie rzeczywistym do ponad 0,04% przebytej odległości. Pojazd może osiągnąć wskaźniki pokrycia obszaru o powierzchni ~4,5 km kw. na godzinę dla obrazowania dna morskiego i batymetrii.
Tymczasem prototyp Hugin Endurance zakończył pierwszą wielotygodniową i w pełni autonomiczną misję testową we wrześniu 2024, a pomiędzy wrześniem 2023 a kwietniem 2024 trwały próby zakładowe jednostki.
Konkurencyjne prototypy w programie LDUUV miały dostarczyć spółki Oceaneering International i Anduril Industries, zgodnie z informacją DIU z 8 lutego 2024.
Program LDUUV, obok XLUUV (Extra Large Unmanned Underwater Vehicle), na mocy którego opracowano pojazd podwodny Orca, jest kluczową inicjatywą US Navy w zakresie autonomicznej walki podwodnej. LDUUV ma na celu opracowanie bezzałogowych aparatów podwodnych przenoszonych przez okręty podwodne typu Virginia. Zbudowano prototyp Snakehead, który został ochrzczony 2 lutego 2022. Jednak po wstępnych testach, zgodnie z informacją z portalu branżowego Breaking Defense z 12 kwietnia 2023, program w tamtej formie anulowano. Teraz jest realizowane drugie podejście do programu.