6 listopada hiszpańska spółka Expal (Explosivos Alaveses) zaprezentowała dowództwu rodzimych wojsk lądowych (Ejército de Tierra) podczas forum Foro 2E+I w Toledo we wspólnocie autonomicznej Kastylia-La Mancha, projekt systemu artylerii rakietowej wysokiej mobilności klasy SILAM (Sistema Lanzador de Alta Movilidad), nad którym pracuje wraz z innymi krajowymi podmiotami w ramach planu modernizacji technicznej sił zbrojnych Fuerza 2035 (Eurosatory 2018: Zmodyfikowany Expal Eimos, 2018-06-15).
Hiszpańskie wojska lądowe utraciły zdolności rażenia celów powierzchniowych za pomocą artylerii rakietowej wraz z wycofaniem w 2011 wszystkich czternastu 140-mm zestawów rakietowych Teruel na podwoziu Pegaso 6×6. / Zdjęcie: Outisnn (Wikimedia Commons, CC BY-SA 3.0)
Elia Otazu, dyrektor ds. rozwoju i biznesu w Expal wyjaśnił, że hiszpański przemysł oferuje najnowocześniejszy system, dostosowany do wymagań Sztabu Generalnego, w rozsądnym czasie i przy napiętym budżecie, w jak największym stopniu angażujący krajowe zaplecze technologiczne. Dowództwo Ejército de Tierra uznało za priorytet w ramach planu Fuerza 2035 odzyskanie zdolności rażenia celów powierzchniowych za pomocą artylerii rakietowej. Zdolność ta została utracona w 2011 wraz z wycofaniem 140-mm systemu Teruel na podwoziu Pegaso 6×6 z 40-prowadnicową wyrzutnią rakiet o zasięgu 25 km (wprowadzonego na uzbrojenie w 1985; obecnie system pozostaje na uzbrojeniu tylko sił zbrojnych Gabonu) (Umowa na produkcję VCR Dragón, 2020-08-27).
Proponowany system nowej generacji, który nie otrzymał jeszcze kryptonimu, zostałby zaprojektowany do prowadzenia ostrzału rakietowego na odległość od 40 km do 150 km oraz miałby dużą siłę ognia i precyzję, zgodnie z wymogami sił zbrojnych. Mógłby także wykorzystywać quasibalistycznema od początku być interoperacyjne z innymi krajowymi i międzynarodowymi systemami artyleryjskimi oraz zostałby dostosowany do użytkowanych pojazdów, radiostacji oraz bezzałogowych platform rozpoznawczych (Airbus Future Jet Trainer oferowany Hiszpanii, 2020-10-18).
Dowództwo Ejército de Tierra określiło pozyskaniesystemu rakietowego klasy SILAM jako pilną potrzebę operacyjną. Według Expal, jeśli odpowiedni kontrakt zostałby podpisany w latach 2022-2023, to już w latach 2024-2025 wojsko otrzymałoby prototypy do prób. Według Elia Otazu, tak napięty harmonogram musiałby jednak uwzględniać minimalizację ryzyka technologicznego i zachowanie suwerenności w zakresie poszczególnych technologii. Zwłaszcza, że Expal oczekuje, że konieczne będzie porozumienie o transferze technologii z zagranicznym podmiotem, który produkuje systemu rakietowe tej klasy i będzie gotowy na dostosowanie oferty do potrzeb wojska (np. Lockheed Martin z systemem HIMARS – przyp. red.) (Hiszpania w programie budowy korwet EPC, 2020-05-17).
Expal rozpoczęła już poszukiwanie dostawców technologii, które byłyby zainteresowane hiszpańskim projektem, a z drugiej strony nawiązała rozmowy z podmiotami krajowymi, które mogłyby wziąć udział w produkcji systemu. Oczekuje się, że rozmowy powinny zaowocować opracowaniem mapy drogowej i studium wykonalności systemu do września 2021. Otazu wyjaśnił, że Expal zakończyła już rozmowy z podmiotami, które mogłyby zapewnić transfer technologii, nie wskazując przy tym konkretów.
Jednak jednym z podmiotów krajowych, który jest zainteresowany udziałem w projekcie jest spółka Instalaza, gotowa opracować głowice bojowe pocisków rakietowych o wysokiej wydajności, ich zapalniki oraz układ napędowy samych pocisków. Z kolei włoska spółka Iveco Defence Vehicles mogłaby dostarczyć podwozia bazowe pod jednostki ogniowe i inne pojazdy wsparcia, takie jak wozy dowodzenia czy transportowo-załadowcze, gdyż hiszpańskie siły zbrojne takowe już wykorzystują.
Spółka Sascorp jest zainteresowana przeprowadzeniem symulacji odporności kabiny opancerzonej, jak i wyrzutni rakiet, a spółka Escribano opracowaniem systemów naprowadzania amunicji. Natomiast spółka Tecnobit, która ma doświadczenie w programach rakietowych, takich jak przeciwpancerne pociski kierowane (ppk) Spike, oferuje własne technologie symulacji. Na liście znajduje się także spółka Everis, która mogłaby zintegrować systemy rakietowe i naprowadzania z pojazdami bazowymi oraz włączyć do systemu bezzałogowe statki latające (bsl) do prowadzenia rozpoznania. Całość zostałaby spięta systemem dowodzenia TALOS, który dostarczyłaby spółka GMV.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.