We wtorek, 29 października 2024, europejska spółka Airbus Helicopter (część grupy Airbus) poinformowała w mediach społecznościowych, że w ramach konsorcjum NHIndustries, razem z Leonardo i Fokker, dostarczono Dyrekcji Generalnej Zakupów Wojskowych DGAM (Dirección General de Armamento y Material) Ministerstwa Obrony Hiszpanii pierwszy śmigłowiec wielozadaniowy NH90 TTH (Tactical Transport Helicopter) w najnowszej wersji Standard 3 (Final Operating Capability, FOC) z drugiej partii zamówienia sprzed sześciu lat (Airbus testuje zmodyfikowanego NH90 TTH dla francuskich specjalsów).
Zdjęcie: Ejército del Aire y del Espacio
Przypomnijmy, że w 2005 Ministerstwo Obrony Hiszpanii planowało zakup nawet 45 śmigłowców NH90 TTH jako HT-29 Caimán. Według szacunków z 2010 miały one kosztować nawet 1,26 mld EUR, jednak dwa lata później kosztorys wzrósł dwukrotnie aż do 2,46 mld EUR. W związku z tym zamówienie zostało zredukowano najpierw do 37, a potem do 22 wiropłatów (Testy niemieckiego NH90 MRFH aka. Sea Tiger).
W styczniu 2018 prezes generalny NHIndustries Vincent Dubrule informował, że Hiszpania jest skłonna zamówić kolejne 23 wiropłaty. Tak też stało się 16 listopada tego samego roku, gdy Ministerstwo Obrony Hiszpanii zdecydowało się na uzupełnienie liczby zamówionych wiropłatów i powrotu do pierwotnej liczby 45. Umowę sygnowano miesiąc później. Wartość podpisanej umowy to 1,38 mld EUR (Symulator NH90 w Hiszpanii).
Z puli 23 śmigłowców, 16 będzie w wersji Standard 3/FOC, z których 12 trafi do lotnictwa wojsk lądowych (Ejército de Tierra), a 6 w wersji poszukiwawczo-ratowniczej (SAR, Search And Rescue) i bojowego poszukiwania i ratownictwa (CSAR, Combat Search And Rescue) do wojsk lotniczych i kosmicznych (Ejército del Aire y del Espacio), które począwszy od 14 października 2020 otrzymują starszy wariant. Pozostałe 7 trafia dla marynarki wojennej (Armada Española). Co ciekawe, w ramach opcji producent może podnieść standard wcześniej dostarczanych śmigłowców (Marynarka wojenna Hiszpanii odbiera śmigłowce Airbus H135).
NH90 TTH w wersji Standard 3/FOC otrzymują układ identyfikacji swój-obcy IFF w trybie Mode 5, nowy system samoobrony i szyfrowane radiostacje pozwalającymi na zwiększenie ochrony kryptograficznej. Wprowadzono także zmiany w oprogramowaniu cyfrowego systemu sterowania (FADEC) silnikami turbowałowymi typu GE Aviation CT7.
The first #NH90 in Standard 3 configuration has arrived in Spain! 🇪🇸 It provides enhanced protection, communications & operational security features.
The 1st NH90 from the 2nd batch ordered for the @EjercitoAire is getting ready for its upcoming delivery to the DGAM. pic.twitter.com/SrB2hMFRo3— Airbus Helicopters (@AirbusHeli) October 29, 2024