Przejdź do serwisu tematycznego

Hipersoniczny AGM-183A ARRW wystrzelony na Pacyfiku

Amerykańskie wojska lotnicze przeprowadziły udany test pocisku hipersonicznego Lockheed Martin AGM-183A ARRW (Air-launched Rapid Response Weapon), który po raz pierwszy wystrzelono na Oceanie Spokojnym.

We wtorek, 19 marca, portal branżowy The War Zone poinformował, że na początku tygodnia amerykańskie wojska lotnicze (US Air Force, USAF) przeprowadziły udany test pocisku hipersonicznego Lockheed Martin AGM-183A ARRW (Air-launched Rapid Response Weapon), który po raz pierwszy wystrzelono z rejonu wyspy Guam na Oceanie Spokojnym. Nosicielem pocisku był bombowiec strategiczny Boeing B-52H Stratofortress.

Grafika: Lockheed Martin

B-52H Stratofortress przeprowadził test AGM-183A Air-launched Rapid Response Weapon – powiedział rzecznik USAF w oświadczeniu dla The War Zone. Podczas testu wystrzelono w pełni funkcjonalny prototyp pocisku hipersonicznego, który skupił się na kompleksowej wydajności ARRW. Test odbył się na poligonie Ronald Reagan (Ballistic Missile Defense Test Site; na atolu Kwajalein w archipelagu Wysp Marshalla), a B-52 wystartował z bazy lotniczej Andersen na Guam 17 marca 2024 r. czasu lokalnego.

Potwierdza to ogłoszenie NOTAM z ostrzeżeniem dla żeglugi powietrznej w rejonie atolu Kwajalein na 17-18 marca. Wiadomo też, że w teście miał brać udział B-52H z 49. Eskadry Doświadczalnej USAF (49th Test and Evaluation Squadron). Spotterzy zauważyli w rejonie również samolot obserwacyjny Gulfstream HALO (High Altitude Observatory), który wcześniej także wspierał testy ARRW.

Siły Powietrzne zyskały cenny wgląd w możliwości tej nowej, najnowocześniejszej technologii. Chociaż nie będziemy omawiać konkretnych celów testu, w ramach tego wystrzelenia uzyskano cenne, unikalne dane i jego celem było udoskonalenie szeregu programów hipersonicznych – powiedział rzecznik USAF. Zatwierdziliśmy także i ulepszyliśmy nasze możliwości testowania i oceny w celu dalszego rozwoju zaawansowanych systemów hipersonicznych.

Pierwsze wzmianki o przygotowaniach do testu pojawiły się wraz z publikacją 27 lutego br. fotografii pocisku ćwiczebnego zamontowanego na B-52H w bazie lotniczej Andersen na Guam. Co ciekawe, na jednej z opublikowanych wówczas fotografii widniał numer seryjny pocisku: AR-AUR-005.

Testy ARRW

Pomimo sukcesu, przyszłość samego programu ARRW jest jednak mglista. 29 marca 2023 zastępca sekretarza USAF ds. zakupów, technologii i logistyki, Andrew P. Hunter, informował członków podkomisji taktycznych sił lotniczych i lądowych Izby Reprezentantów, że został on anulowany, ale spodziewane są dodatkowe testy (USA: Fiasko programu pocisku hipersonicznego AGM-183A ARRW).

Brakuje również funduszy na ten program w zeszłotygodniowym wniosku budżetowym Departamentu USAF do federalnej ustawy budżetowej NDAA na rok fiskalny 2025. W drugiej połowie 2024 ma nastąpić ostatni test w locie prototypu AGM-183A.

Wynika to z pasma niepowodzeń prób w locie. Poprzedni pełny test (All-Up-Round) z 13 marca 2023 był nieudany. W przeciwieństwie jednak do pierwszego z 9 grudnia 2022. Udane też były testy przyspieszacza rakietowego z 13 lipca14 maja 2022, ale wcześniej z powodu niepowodzeń podczas testów z 5 kwietnia, 29 lipca17 grudnia 2021, program był opóźniony o około 11 miesięcy. Niemniej, sukcesem zakończyły się próba odłamkowo-burzącej głowicy bojowej z 7 lipca 2021 oraz udana symulacja ataku pociskiem celu, w ramach ćwiczenia pk. Northern Edge, na początku maja 2021.

Za rozwój i próby systemu odpowiadają centra doświadczalne AFTC (Air Force Test Center), centrum testów uzbrojenia marynarki wojennej NAWCWD (US Naval Air Warfare Center Weapons Division), biuro programowe ARRW w Departamencie Obrony oraz spółka Lockheed Martin Missiles and Fire Control – główny projektant i wykonawca pocisku na podstawie umowy bazowej o wartości 480 mln USD z 13 sierpnia 2018 (Hipersoniczny ARRW).

AGM-183A ARRW przenosi szybujący pocisk hipersoniczny z głowicę konwencjonalną z prędkością od Ma6,5 do Ma8 i na dystansie, szacowanym przez ekspertów, na co najmniej 1000 mil (1609 km) i czasie 10-12 minut.

Jeśli nie ARRW, to co?

W zamian USAF chcą skupić się na programie opracowania napędowego hipersonicznego pocisku manewrującego o kryptonimie HACM (Hypersonic Attack Cruise Missile). 23 września 2022 wybrano oferty spółek Northrop Grumman Corporation i Raytheon Missile & Defense. Projekt HACM zakłada opracowanie pocisku napędzanego silnikiem strumieniowym z ponaddźwiękową komorą spalania (scramjet), co ma umożliwić długotrwałe utrzymanie lotu z prędkością hipersoniczną, czyli powyżej Ma5. USAF wymaga osiągnięcia gotowości operacyjnej w 2027.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X