13 sierpnia Grupa WB poinformowała, że na zaplanowanych na 16-18 sierpnia pokazach lotniczych LOTOS Gdynia Aerobaltic Airhow 2019 na lotnisku Kossakowo zostaną zaprezentowane szerokiej publiczności w locie dwa bezzałogowe statki latające (bsl) FT-5 Łoś i FlyEye. Pierwszy został opracowany przez spółkę-córkę Flytronic zgodnie z wymogami Ministerstwa Obrony Narodowej na potrzeby Programu Operacyjnego rozpoznanie obrazowe i satelitarne: BSP klasy taktycznej krótkiego zasięgu pk. Orlik, natomiast drugi jest użytkowany przez JW Nil, Wojska Lądowe i Wojska Obrony Terytorialnej (Kolejne FlyEye do WOT, 2019-07-19).
FlyEye wyposażono w najnowszej klasy kamerę wideo, pozwalającą na rejestrację najwyższej jakości obrazu zarówno w dzień, jak i w nocy oraz przekazywanie operatorowi dokładnych danych dotyczących lokalizacji celu. Grupa WB to jeden z największych polskich koncernów technologicznych projektujących zaawansowane rozwiązania w obszarach bezzałogowych statków latających
Samoloty bezzałogowe wykonają 15-minutowe loty pokazowe, podczas których przekażą na żywo obraz wideo z głowic obserwacyjnych bezpośrednio na telebimy. FT-5 Łoś to samolot bezzałogowy klasy taktycznej krótkiego zasięgu. Start odbywa się za pomocą rampy startowej i podobnie jak lądowanie odbywa się w pełni autonomicznie. Może także przenosić uzbrojenie. Modułowa konstrukcja ułatwia transport, a gotowość do startu osiągana jest ciągu ok. 30 min. Statek ma 6,4 m rozpiętości skrzydeł, 3,1 m długości, masę własną 55 kg i maksymalną masę startową 85 kg. Dzięki dwóm silnikom spalinowym, prędkość minimalna lotu to 76 km/h, a maksymalna 180 km/h. Pułap praktyczny to 5000 m, a długotrwałość lotu 12 godzin (IDEX 2019: GRUPA WB dla Bliskiego Wschodu, 2019-02-20).
FT-5 Łoś był oferowany dla Wojsk Lądowych, Wojsk Specjalnych i Marynarki Wojennej w ramach programu Orlik / Zdjęcia: Grupa WB
Z kolei bsl bliskiego zasięgu klasy mini FlyEye został sprawdzony podczas działań bojowych, prowadząc obserwację i zbierając informacje. Statek ma 3,6 m rozpiętości skrzydeł, 1,8 m długości i masę startową 12 kg, dzięki konstrukcji kompozytowej. Napędzany pojedynczym silnikiem elektrycznym rozpędza się do 60-120 km/h, na pułapie do 3,5 tys. m i ma zasięg do 50 km przy łączu radiowym i do 300 km, przy przemieszczeniu stacji kontroli i kierowania. Bezpilotowiec może znajdować się w powietrzu przez maksymalnie ponad 2,5 godziny. Zestaw składa się z czterech bsl, stacji nadawczo-odbiorczej, stacji kontroli i kierowania oraz plecaków i skrzyń transportowych (WB oferuje WARMATE Australii , 2019-02-28).
Na pokazach lotniczych LOTOS Gdynia Aerobaltic Airhow 2019 pojawią się m.in. samolot biznesowy Dassault Falcon 2000, dwupłatowy Hatz Classic, wiatrakowiec Tercel, samolot szkolno-treningowy PZL TS-11 Iskra, grupa pokazowa The Flying Dragons, Johan Gustaffson na samolocie Thorp T-18, spadochroniarze ze Sky Magic S3 WAT, zespół akrobacyjny Orlik na czterech samolotach PZL-130 Orlik, wspieranych przez dwa zabytkowe T-6 Harvard 4M czy śmigłowiec W-3WARM Anakonda Marynarki Wojennej. Później odbędzie się wyścig samolotu TS-11 z Lamborghini Huracan, po czym nastąpi przerwa w pokazach.
Tuż po niej swoje bsl zaprezentuje Grupa WB, by później pojawił się Jan Makula na szybowcu, ciężki samolot myśliwski Su-27 ukraińskich wojsk lotniczych, zespół akrobacyjny Żelazny, zabytkowy samolot Hawker Hunter, zespół akrobacyjny 3at3, Jurgis Karais na lekkim samolocie akrobacyjnym Su-31 oraz saudyjski zespół akrobacyjny Saudi Hawks na samolotach BAe Hawk (po raz pierwszy w Polsce). Następnie pojawi się Artur Kielak na samolocie XtremeAir XA41 (Sbach 342), grupa akrobacyjna Firebirds – 3x Extra 330, samolot myśliwsko-bombowy Su-22M4 Sił Powietrznych RP, zespół pokazowy AeroSPARX, Maria Muś na śmigłowcu Bölkow Bo 105 oraz zespół akrobacyjny Arctic Eagles.