Podczas targów CANSEC 2025 w Ottawie 28-29 maja br., organizowanych przez stowarzyszenie CADSI (Canadian Association of Defence and Security Industries), kanadyjska spółka General Dynamics Land Systems-Canada (GDLS-C, część amerykańskiej korporacji General Dynamics) zaprezentowała prototyp kołowego bojowego wozu piechoty LAV 6.0 Mk II 8×8 (Light Armored Vehicle).
Jest to nowy przedstawiciel rodziny pojazdów LAV 6.0 CSV (Combat Support Vehicle), z których wywodzi się zmodernizowany kołowy transporter opancerzony LAV ACSV (Armoured Combat Support Vehicle) Super Bison, będący na wyposażeniu sił zbrojnych Kanady, Arabii Saudyjskiej i Ukrainy, czy testowany wcześniej przez US Army LAV 700 z 50-mm armatą automatyczną, które zbudowano w zakładach GDLS-C London w południowo-zachodnim Ontario.
LAV 6.0 Mk II 8×8 otrzymał nowy system wieżowy z 30-mm armatą automatyczną XM813 (wariant Mk44 Bushmaster II): ze sprzężonym z nią 7,62-mm karabinem maszynowym oraz wyrzutnią amunicji krążącej (np. Switchblade) i zdwojoną wyrzutnią przeciwpancernych pocisków kierowanych. Armata XM813, obustronnie zasilana, jest zdolna do używania amunicji programowalnej Mk310 (np. do detonacji punktowej, odłamkowo-burzącej lub w trybie airburst, czyli detonacji w powietrzu w zaprogramowanej odległości od celów, takich jak personel czy bezzałogowce). Zapewnia precyzyjne rażenie celów, w tym lekkich pojazdów opancerzonych i pozycji obronnych, nawet w ruchu.
Załoga ma do dyspozycji ulepszone termowizory, dzienne i nocne systemy obserwacyjne oraz dalmierze laserowe. Przyrząd obserwacyjno-celowniczy dowódcy jest stabilizowany, z funkcją hunter-killer, umożliwiającą wskazanie celów działonowemu. Architektura elektroniczna pojazdu ma wspierać operacje w środowisku cyfrowym, zgodnie z koncepcją adaptacyjnych operacji rozproszonych Wojsk Lądowych Kanady.
Podwozie przeszło facelifting i tak jak w przypadku pierwszej generacji LAV 6.0 8×8 obejmuje zawieszenie generacji 6.0, power pack z sześciocylindrowym, chłodzonym wodą, turbodoładowanym silnikiem wysokoprężnym o mocy 450 KM, sprzężony z siedmiobiegową automatyczną skrzynią biegów i ulepszonym układem hamowania. Zapewnia to prędkość maksymalną do 100 km/h na drogach utwardzonych i do 40 km/h w terenie. Zasięg operacyjny to około 600 km.
Pojazd otrzymał niezależne, hydropneumatyczne, regulowane w wysokości zawieszenie, systemem centralnego pompowania opon typu run-flat (CTIS). Może pokonywać przeszkody wodne o głębokości do 1,5 m, rowy o szerokości 2 m, przeszkody pionowe do 60 cm, a także wzniesienia o nachyleniu 60% i zbocza boczne 30%.
Kadłub otrzymał podwójne dno V-kształtne (Double V-Hull), bardziej odporne na wybuchy min i improwizowanych ładunków wybuchowych oraz ochronę przed amunicją kal. 14,5 mm z pociskami przeciwpancernymi z każdej strony, co stanowi znaczący wzrost w porównaniu z wcześniejszymi wariantami.
Żołnierze desantu mają mieć do dyspozycji fotele przeciwwybuchowe i poprawioną rampę. Modyfikując wyposażenie elektroniczne pojazdu zwiększono zapas produkowanej energii elektrycznej. Zastosowane urządzenia mają poprawić świadomość sytuacyjną załogi. Zastosowano również zmodernizowany system kierowania ogniem oraz systemy diagnostyczne.
GDLS-C oferuje także wbudowany system ostrzegania przed opromieniowaniem wiązką lasera, system tłumienia ognia oraz opcjonalne zestawy pancerza dodatkowego. Z uwagi na modułową konstrukcję, LAV 6.0 Mk II 8×8 będzie oferowany również jako kołowy transporter piechoty, wóz dowodzenia, pojazd inżynieryjny czy opancerzony ambulans.