W czwartek, 12 grudnia 2024, Grupa WB poinformowała, że do grona użytkowników bezzałogowego systemu powietrznego FlyEye dołączyły siły zbrojne Malezji. Polska konstrukcja, zaprojektowana przez Flytronic, gliwicką spółkę Grupy WB, należy do najbardziej zaawansowanych bezzałogowców w swojej klasie. FlyEye to system pozytywnie sprawdzony w najtrudniejszych warunkach konfliktu pełnoskalowego.
Grupa WB dostarczyła pierwszą partię bezzałogowych systemów powietrznych FlyEye do Malezji. Wcześniej żołnierze z tego państwa zostali przeszkoleni w obsłudze bezzałogowców na obiektach treningowych zlokalizowanych na Śląsku (Pięć lat bezzałogowców FlyEye w 8. Kujawsko-Pomorskiej Brygadzie OT).
Bezzałogowe systemy powietrzne FlyEye dostarczane są do sił zbrojnych od blisko 15 lat. Pierwszym użytkownikiem na świecie były polskie Wojska Specjalne, które nadal korzystają w dużej liczbie z platform rozpoznawczych zaprojektowanych przez gliwickie przedsiębiorstwo Flytronic (Słowacja zainteresowana polskimi systemami bezzałogowymi).
Dwunastokilogramowe systemy FlyEye wykorzystywane są przez Wojsko Polskie (w tym Wojska Obrony Terytorialnej), a także siły zbrojne i służby mundurowe kilku państw. Od 2015 roku bezzałogowce rodziny FlyEye dostarczane są ukraińskim siłom zbrojnym.
Polskie konstrukcje doskonale sprawdziły się w najtrudniejszych warunkach – podczas konfliktu o wysokiej intensywności. Charakteryzują się jednym z najwyższych wskaźników przeżywalności ze wszystkich używanych w wojnie w Ukrainie systemów bezzałogowych.
System FlyEye to jedna z najbardziej zaawansowanych konstrukcji tego typu na świecie. W jego skład jednego zestawu wchodzi kilka płatowców wyposażonych w wymienne moduły zadaniowe, stacje nadawczo-odbiorcze oraz systemy kierowania i kontroli.
FlyEye ma możliwość wymiany danych rozpoznawczych z systemem zarządzania walką Topaz, narodowym rozwiązaniem używanym przez polskie Wojska Rakietowe i Artylerię. W marcu 2024 roku Grupa WB informowała o dostarczeniu do użytkownika tysięcznego systemu bezzałogowego FlyEye w wersji 3.x.
Podstawowy moduł zadaniowy wyposażony jest w ruchomą głowicę obserwacyjną z dwoma kamerami: dzienną i termowizyjną. Dostępny jest również moduł z samą kamerą termowizyjną, przeznaczony do działań w nocy.
Funkcje rozpoznawcze bezzałogowca można rozszerzyć o retransmisję sygnału, gdy moduł zostanie uzupełniony przez radiostację Perad. Znacząco zwiększa, nawet do stu kilometrów, zasięg łączności pododdziałów wojsk lądowych wyposażonych w radiostacje osobiste, tworząc wirtualny maszt.
FlyEye charakteryzuje się bardzo niskim obciążeniem logistycznym. System może być przenoszony w dwóch plecakach. FlyEye nie wymaga żadnego dodatkowego wyposażenia do startu i lądowania. Bezzałogowy samolot startuje niemal pionowo z ręki operatora.
Lądowanie systemu bezzałogowego jest dwuetapowe. Najpierw zostaje zwolniony moduł zadaniowy, który bezpiecznie opada na spadochronie, nie narażając na uszkodzenie cennej głowicy obserwacyjnej. W drugim etapie, pozbawiony obciążenia bezzałogowy samolot ląduje lotem ślizgowym.
FlyEye jest motoszybowcem, wyposażonym w cichy i wydajny silnik elektryczny. Przez większość czasu misji bezzałogowiec szybuje, co zmniejsza możliwość jego wykrycia przez przeciwnika. Silnik elektryczny uruchamiany jest do zmiany wysokości oraz nagłych manewrów.
Grupa WB jest jednym z największych i najbardziej doświadczonych producentów bezzałogowych systemów powietrznych. W 2024 roku producent podpisał trzy umowy wykonawcze na dostawy ponad stu dziesięciu zestawów FlyEye dla Sił Zbrojnych RP (Kwietniowa umowa na FlyEye dla Wojska Polskiego zrealizowana).
Informacja prasowa
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.