26 kwietnia 2018 Ministerstwo Obrony Chińskiej Republiki Ludowej poinformowało, że należące do wojsk lotniczych Armii Ludowo-Wyzwoleńczej (PLAAF) myśliwce wielozadaniowe przewagi powietrznej Suchoj Su-35S (w kodzie NATO Flanker-E) osiągnęły status wstępnej gotowości operacyjnej (IOC).

Pierwsze cztery Su-35S dostarczone do Chin 25 grudnia 2016. Samoloty otrzymały nowy kamuflaż. /Zdjęcie: PLAAF

Pierwsze cztery Su-35S dostarczone do Chin 25 grudnia 2016. Samoloty otrzymały nowy kamuflaż. /Zdjęcie: PLAAF

O decyzji poinformował w czwartek, podczas konferencji prasowej, rzecznik prasowy chińskiego Ministerstwa Obrony, płk Wu Qian. W lakonicznym komunikacie stwierdził, że rosyjskiej produkcji samoloty jako myśliwce wielozadaniowe są zdolne do przeprowadzania precyzyjnych ataków z powietrza na cele lądowe i morskie.

Jednocześnie poinformował o przeprowadzeniu ćwiczeń z udziałem kilku typów samolotów bojowych, samolotów wczesnego ostrzegania i kontroli przestrzeni powietrznej, oraz zmodernizowanych bombowców strategicznych Xi’an H-6K. Z kolei rzecznik PLAAF, płk Shen Jinke, dodał, że szkolenie miało na celu poprawę gotowości bojowej samolotów i ich rzeczywistych możliwości prowadzenia walki nad morzem.

Informacja o statusie IOC nowego samolotu bojowego PLAAF jest już trzecią tego typu w 2018. W lutym gotowość do działań osiągnęły myśliwce 5. generacji Chengdu J-20 Black Eagle, natomiast w ubiegłym tygodniu Chengdu J-10C (Zmodernizowane J-10C w służbie, 2018-04-19).

Analiza
19 listopada 2015 Chiny podpisały z Rosją wartą 2 mld USD (7 mld zł) umowę na dostawy 24 egzemplarzy Su-35S, co było dwukrotnie mniejszym zamówieniem, niż pierwotnie planowano. Zgodnie z nią, wszystkie samoloty miały zostać wyprodukowane w Komsomolskim Zjednoczeniu Przemysłu Lotniczego im. J. Gagarina (KnAAPO) w Komsomolsku nad Amurem. Zainteresowanie najnowszym wariantem z rodziny Su-27, władze Chin wyraziły jeszcze w 2008, ale negocjacje z Rosją trwały oficjalnie od 2011. Wstępne porozumienie zawarto pod koniec 2012.

Dostawa pierwszych czterech egzemplarzy nastąpiła 25 grudnia 2016. Samoloty z rosyjskimi pilotami na pokładzie wylądowały w ośrodku szkoleniowym PLAAF w Cangzhou w prowincji Hebei, gdzie stacjonują starsze myśliwce MiG-21 i MiG-23. 22 grudnia 2017 agencja prasowa TASS poinformowała, że druga partia, złożona z dziesięciu samolotów, została przekazana odbiorcy. Pozostałe dziesięć zamówionych samolotów trafi do Chin jeszcze w 2018.

W stosunku do swojego pierwowzoru, Su-35S charakteryzuje się powiększonymi skrzydłami, usterzeniem i wlotami powietrza, a także zmniejszonym przekrojem odbicia radarowego (RCS). Napęd stanowią dwa silniki turbowentylatorowe dwuprzepływowe Saturn Liulka AŁ-37F (117S) z niezależnymi dyszami o wektorowanym ciągu i wydłużonym resursie. Radar N035 Irbis-E wyposażony w antenę z pasywnym skanowaniem fazowym (PESA), zdolny jest do śledzenia 30 celów powietrznych i zwalczania 8 jednocześnie lub śledzenia do 4 celów naziemnych bez przerywania skanowania przestrzeni powietrznej.

Według ekspertów, wdrożenie Su-35S na wyposażenie PLAAF, wraz z innymi nowoczesnymi typami statków powietrznych, znacząco zwiększa zdolności bojowe chińskich wojsk, które w ostatnim czasie coraz bardziej uaktywniają się nad Morzem Wschodniochińskim i Południowochińskim.